Inge Rognmo Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Bilen er ny nok til at det fins duppeditter som man kobler til OBD-tilkoblingen. Men å bruke tusenlapper på dette når det holder med å planlegge fylling to ganger for å få et greit hint om forbruk så er det best å gjøre det manuelt. Reflekteres misvisningen i speedometeret i triptelleren 1:1? Har brukt vinterdekk i orginaldimensjon med litt misvisning når jeg målte den min ned i 0.56 på mila. Disse dekkene har da misvisning på ca. 5km/t ved 80, er det reelle forbruket da litt mindre enn beregnet? Burde egentlig tatt en liten test nå som jeg har sommerdekk i uorginal dimensjon, har målt med gpsspeedometer og avviket er høyst 1km/t med disse. Misvisning pga andre dekk gir tilsvarende effekt på km-teller. Misvisning som er lagt inn i speedometer fra bilprodusenten (slik at det "skal" vise litt for mye som en sikkerhetsmargin) er en annen sak, men den er isåfall lik uansett sommer eller vinterhjul. Her gjetter jeg på at tripptelleren din faktisk er korrekt med vinterhjulene (siden de er i original dekkdimensjon), mens misvisninga på 5km/t i 80 er en innlagt sikkerhetsmargin. Med andre ord kan det like gjerne være sommerdekkene som gir feil kjørelengde og forbruk. Generelt: om et sett dekk viser lavere hastighet enn den reelle (korrigert for innlagt margin), så kjører du altså lengre på en hjulomdreining enn tripptelleren tilsier, og bruker da mindre drivstoff. Er misvisningen andre veien blir det omvendt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Du har vel også et "økonomilys" i dashbordet også? Bare å holde det grønt så går det sikkert fint med et par tusinger Hei, det stemmer Men pæra har desverre gjort sin misjon, så har ikke noen pære der nå. (er det noe jeg selv kan fikse ved å fjerne dashborddisplayet og panelet?) Men pleier å kjøre den opp i 2000 o/min, jamnt og rolig, og når jeg skal skifte gir 2500 o/m. Her kjører jeg aldri mer enn i 80 km/t så turtallet pleier å ligge på enten 2000 o/min eller en ørliten grade over ut ifra fartsgrensene (30 km/t = andre gir, 50 km/t = tredje gir, 60 km/t = fjerde gir, 80 km/t = femte gir (skifter da ved 70 km/t til femte gir). Men om økonomi pæra kan skiftes av meg, så er jeg absolutt innstilt på det. Om pæra ikke koster altfor mye. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Du har vel også et "økonomilys" i dashbordet også? Bare å holde det grønt så går det sikkert fint med et par tusinger Hei, det stemmer Men pæra har desverre gjort sin misjon, så har ikke noen pære der nå. (er det noe jeg selv kan fikse ved å fjerne dashborddisplayet og panelet?) Men pleier å kjøre den opp i 2000 o/min, jamnt og rolig, og når jeg skal skifte gir 2500 o/m. Her kjører jeg aldri mer enn i 80 km/t så turtallet pleier å ligge på enten 2000 o/min eller en ørliten grade over ut ifra fartsgrensene (30 km/t = andre gir, 50 km/t = tredje gir, 60 km/t = fjerde gir, 80 km/t = femte gir (skifter da ved 70 km/t til femte gir). Men om økonomi pæra kan skiftes av meg, så er jeg absolutt innstilt på det. Om pæra ikke koster altfor mye. Dette vet jeg ikke noe om, men kan jo sikkert bare ringe et Toyota-verksted å høre om pris og om det er vanskelig. Det finnes helt sikkert en Haynes-manual til bilen din også, som nesten garantert er verdt pengene. Jeg vil ikke tro at pæren er dyr, sikkert rundt 20kr. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Har Haynes boka til Carina, jeg. Står hvordan man tar ut instrumentpanelet, og da er det bare til å skifte den defekte pæren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Takk for svar. Får se om jeg får tatt meg tid til å skifte pæren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå