Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finne ut hvor mye bilen bruker per mil?


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Bilen er ny nok til at det fins duppeditter som man kobler til OBD-tilkoblingen. Men å bruke tusenlapper på dette når det holder med å planlegge fylling to ganger for å få et greit hint om forbruk så er det best å gjøre det manuelt.

 

Reflekteres misvisningen i speedometeret i triptelleren 1:1? Har brukt vinterdekk i orginaldimensjon med litt misvisning når jeg målte den min ned i 0.56 på mila. Disse dekkene har da misvisning på ca. 5km/t ved 80, er det reelle forbruket da litt mindre enn beregnet?

 

Burde egentlig tatt en liten test nå som jeg har sommerdekk i uorginal dimensjon, har målt med gpsspeedometer og avviket er høyst 1km/t med disse.

 

Misvisning pga andre dekk gir tilsvarende effekt på km-teller. Misvisning som er lagt inn i speedometer fra bilprodusenten (slik at det "skal" vise litt for mye som en sikkerhetsmargin) er en annen sak, men den er isåfall lik uansett sommer eller vinterhjul. Her gjetter jeg på at tripptelleren din faktisk er korrekt med vinterhjulene (siden de er i original dekkdimensjon), mens misvisninga på 5km/t i 80 er en innlagt sikkerhetsmargin. Med andre ord kan det like gjerne være sommerdekkene som gir feil kjørelengde og forbruk. Generelt: om et sett dekk viser lavere hastighet enn den reelle (korrigert for innlagt margin), så kjører du altså lengre på en hjulomdreining enn tripptelleren tilsier, og bruker da mindre drivstoff. Er misvisningen andre veien blir det omvendt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Du har vel også et "økonomilys" i dashbordet også? Bare å holde det grønt så går det sikkert fint med et par tusinger ;)

 

 

Hei, det stemmer :) Men pæra har desverre gjort sin misjon, så har ikke noen pære der nå. (er det noe jeg selv kan fikse ved å fjerne dashborddisplayet og panelet?)

 

Men pleier å kjøre den opp i 2000 o/min, jamnt og rolig, og når jeg skal skifte gir 2500 o/m. Her kjører jeg aldri mer enn i 80 km/t så turtallet pleier å ligge på enten 2000 o/min eller en ørliten grade over ut ifra fartsgrensene (30 km/t = andre gir, 50 km/t = tredje gir, 60 km/t = fjerde gir, 80 km/t = femte gir (skifter da ved 70 km/t til femte gir).

 

Men om økonomi pæra kan skiftes av meg, så er jeg absolutt innstilt på det. Om pæra ikke koster altfor mye.

Lenke til kommentar
Du har vel også et "økonomilys" i dashbordet også? Bare å holde det grønt så går det sikkert fint med et par tusinger ;)

 

 

Hei, det stemmer :) Men pæra har desverre gjort sin misjon, så har ikke noen pære der nå. (er det noe jeg selv kan fikse ved å fjerne dashborddisplayet og panelet?)

 

Men pleier å kjøre den opp i 2000 o/min, jamnt og rolig, og når jeg skal skifte gir 2500 o/m. Her kjører jeg aldri mer enn i 80 km/t så turtallet pleier å ligge på enten 2000 o/min eller en ørliten grade over ut ifra fartsgrensene (30 km/t = andre gir, 50 km/t = tredje gir, 60 km/t = fjerde gir, 80 km/t = femte gir (skifter da ved 70 km/t til femte gir).

 

Men om økonomi pæra kan skiftes av meg, så er jeg absolutt innstilt på det. Om pæra ikke koster altfor mye.

Dette vet jeg ikke noe om, men kan jo sikkert bare ringe et Toyota-verksted å høre om pris og om det er vanskelig. Det finnes helt sikkert en Haynes-manual til bilen din også, som nesten garantert er verdt pengene.

Jeg vil ikke tro at pæren er dyr, sikkert rundt 20kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...