Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hei! På en Toyota Carina E 1997 1,8 107 HK 1762 ccm, hvordan kan jeg finne ut hva vi bruker? Er det en måler eller noe jeg kan bruke? Vil finne ut hvor mye bilen tar i bensin per mil. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Fyll opp 5-10 liter bensin fra f.eks. når bensinvarsleren begynner å lyse, reset tripteller, se hvor langt du får kjørt før bensinvarsleren lyser igjen. Ta antall liter bensing delt på antall mil. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Vil ikke det i beste fall være litt upresist? Bensinvarsler har ikke alle biler, og de som har kan påvirkes av blandt annet bakkens helling/vinkel. Fyll full tank, nullstill tripteller, kjør til du må fylle igjen, fyll full tank - og ta antall liter du har fylt. Så tar du som nevnt antall liter bensin delt på antall mil. Denne metoden kan også være litt upresis hvis du har uoriginal dekkdimmensjon, og påvirkes selvsagt av kjøremåte. Er du hard på gassen, bruker bilen mer. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Var nok en bedre måte det der, ja... Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 magnusalex sin metode er nok den beste, men du trenger naturligvis ikke fylle full tank 2. gangen også, kun første. Om du er utålmodig. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Er jo bare å starte med full tank og nullstilt tripteller.. kjøre et bestemt antall mil (med vanlig, "gjennomsnittlig" kjøring) og deretter fylle til full tank igjen.. ta da antall liter som må fylles delt på antall mil. det går litt kjappere enn å måtte kjøre tom hele tanken. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 magnusalex sin metode er nok den beste, men du trenger naturligvis ikke fylle full tank 2. gangen også, kun første. Om du er utålmodig. Åssen veit du hvor mange liter som har forsvunnet om du ikke fyller fullt andre gangen også ..? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 magnusalex sin metode er nok den beste, men du trenger naturligvis ikke fylle full tank 2. gangen også, kun første. Om du er utålmodig. Åssen veit du hvor mange liter som har forsvunnet om du ikke fyller fullt andre gangen også ..? jeg tror kanskje det han mente var at man ikke trenger å kjøre tanken tom (hvor man da MÅ fylle "full tank"). Hvis det ikke er det han mener så er han bare forvirra. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 magnusalex sin metode er nok den beste, men du trenger naturligvis ikke fylle full tank 2. gangen også, kun første. Om du er utålmodig. Åssen veit du hvor mange liter som har forsvunnet om du ikke fyller fullt andre gangen også ..? Det ser du på bensinpumpa. La oss si du fyller full tank på 60 liter. Nullstiller triptelleren og kjører 20 mil. Nå fyller du tanken opp igjen og får på 12 liter, som står på pumpa. 12/20 = 0,6 l/m Jeg skjønner nå at jeg ordla meg litt feil og at du helt sikkert vet hva jeg vil fram til. Man må seff fyllle opp tanken 2. gangen også, men den må ikke være helt tom før fylling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hmmm, høres tungvindt ut Er ikke noe duppeditt jeg kan bruke da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hmmm, høres tungvindt ut Er ikke noe duppeditt jeg kan bruke da? Da skulle du visst hvor tungvinne "duppedittene" er. Om du ikke allerede har kjørecomputer. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Bilen er ny nok til at det fins duppeditter som man kobler til OBD-tilkoblingen. Men å bruke tusenlapper på dette når det holder med å planlegge fylling to ganger for å få et greit hint om forbruk så er det best å gjøre det manuelt. Reflekteres misvisningen i speedometeret i triptelleren 1:1? Har brukt vinterdekk i orginaldimensjon med litt misvisning når jeg målte den min ned i 0.56 på mila. Disse dekkene har da misvisning på ca. 5km/t ved 80, er det reelle forbruket da litt mindre enn beregnet? Burde egentlig tatt en liten test nå som jeg har sommerdekk i uorginal dimensjon, har målt med gpsspeedometer og avviket er høyst 1km/t med disse. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Oppkast: Skjønner nå hva du mente. Tror jeg var litt trøtt i stad ... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Å stole blindt på kjøre komputeren har mange erfart er dumt... Bare så det er sagt. Den beste metoden er faktisk å fylle full tank, nullstille trippteller og kjøre til tanken er nesten tom og fylle tanken igjen og så se hvor langt du har kjørt før du igjen nuller trippteller. Drivstoff/mil = forbruket på mila. Så går det seff an å gjøre dette flere ganger, fx når du drar på langtur, vet at du skal kjøre mye småkjøring etc etc... Tilslutt får du en grei gjennomsnitt på hva bilen din bruker... Helt 100% nøyaktig er dette ikke, men hvem pokker trenger det da? Gjør dette hver eneste gang jeg fyller drivstoff jeg, men så kjører jeg en diger 89 mod Ford econoline med 7,3 liters diesel V8'er også da...(Bare motoren veier mer enn en småbil... ). Men til tross for at motoren er svær og bilen veier i overkant av 2,8 tonn bruker den opp og ned til hytte (5 timers kjøring frem og tilbake) "bare" 1,1-1,2 liter diesel på mila og det er ikke dårlig når en har 8 personer med full opppakning for en hel påske i bilen! Ellers bruker den 1,2-1,3 og det er både med og uten henger/campingvogn bak... Til sammen ligning kjørte jeg samme strekningen med en Toyota Hi Ace for noen år siden og den brukte faktisk mer på mila, enda den har fire stempler mindre og et langt, LANGT mindre motor volum.... Men den Hi Ace'n sleit tungt i alt som var av motbakker også da og hadde ikke V8'erns enorme dreimoment og måtte derfor opp i turtall ved den minste lille motbakke, noe Forden så og si aldri må.... Den ligger bare og sier "tug-tug" på 900 omdreininger uten å anstrenge seg noe serlig... Så det er faktisk fordeler med store motorer også Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Takk for svar. Trenger bare det nøyaktig for å kunne regne ut en omtrentlig pris på bensin til sverige. Men regner med vi har 0,67 0,65 på mila. Da skulle man kunne komme seg fram og tilbake for under 2000 i bensin ikke sant? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Litt vanskelig å si hvor mye bensinpenger du trenger for å kjøre til sverige når du ikke har nevnt hvor du er hen i landet vårt da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ah, det er sant ja. Finnkart.no sier at fra meg til Stockholm i Sverige er det 963 km (ca. 13 timer og 41 min). 963 km er vel 96,3 mil?? Så, f.eks tar vår bil 0,65 liter per mil. Blir det da 0,65 ganger 96,3 = 62,595 liter ? Vet jeg bør beregne litt mer gjerne, men om jeg går ut ifra dette, så vil det bli totalt 125,19 liter, altså 126 liter bensin? Og visst bensin prisen da er 13 kroner literen, så blir det 13 ganger 126 = 1638 ? Høres dette logisk ut, at man kan bruke i overkant av 1600 kroner i bensin? Hadde en annen snodig utregning, fikk det til å bli over 5000. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Åssen bil kjører dere? Husk å regne litt ekstra også. Har lett for å bli litt småkjøring, særlig i store byer som Stockholm. La oss si 2000 km /200 mil: 200*0,7 * 13 = 1820 Husk å fylle på de billigste stasjonene så skal du nok klare deg med 2000 kr, men ha med litt mer også. I tilfelle. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ok Vi kjører en Toyota Carina E 97 modell. 1,8 liter sylindervolum, 107 hestekrefter. Har lest at motoren (7A-FE) er en økonomi/spare motor, og at det er derfor den tar lite. Vi kjørte til Bergen og tilbake (totalt ca 360 km) på full tank. Når vi var tilbake hadde vi halv tank. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Du har vel også et "økonomilys" i dashbordet også? Bare å holde det grønt så går det sikkert fint med et par tusinger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå