Gå til innhold

Fant 3 gamle objektiver på et loft. Brukbart?

Anbefalte innlegg

Hei!

For først å ha sagt det har jeg meget liten peiling på objektiver.

Jeg fant tidligere 3 objektiver og et kamera på et loft. Kameraet er av typen Praktica MTL 3, med 3 tilhørende objektiv.

Det første objektivet ser slik ut:

post-159409-1245666235.jpg

På det andre objektivet står dette foran: "ITOREX AUTO MC 1:2.8 f=28mm 49ø No. 810154"

På det tredje objektiver står dette foran: "ITOREX AUTO MC 1:2.8 f=135mm 52ø No.810090"

Er noe av dette brukbart (på nyere D-SLR)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp; med en overgang kan de fleste gamle objektiver brukes med nyere speilrefleks. Merk at de da blir helmanuelle: en må altså stille både fokus og blender selv før en tar bilde. Jeg har lekt mye med et par gamle Olympus OM 28mm og 50mm og hatt det meget gøy med dem. Fått en del brukbare bilder og :)

Du må bare vite hvilken fatning objektivene har og søke frem en billig overgang på ebay (ca 20$). Er det gjenger på baksiden, eller en "bajonett"?

Lenke til kommentar

Hvor mange systemer er det som har 42mm adapter? Olympus vet jeg om. Jeg tror de finnes til Pentax og Canon (EOS). Noen fler ?

Tom

Du må bare vite hvilken fatning objektivene har og søke frem en billig overgang på ebay (ca 20$). Er det gjenger på baksiden, eller en "bajonett"?

Det er 42mm gjenger (Hint - Practika MTL-3).

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...