Gå til innhold

"Ubekreftet" - hva betyr det i praksis?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

slik jeg har skjønt det forventer kjeden at produktet er på plass klar til utsendelse fra denne datoen. dette inkludert leveranse fra produsent og plassering på lager.

om det er mye salgstriks inne i bildet aner ikke jeg, men jeg har vært borti tilfeller hvor ubekreftet-datoen har blitt forskjøvet flere ganger, noe jeg tolket den gangen som at produsenten hadde leveranseproblemer eller forsinkelser med transporten til kjeden.

for alt jeg klarer å spekulere kan fabrikken ligge i Kina, sender varene med frakteskip som blir kapra av pirater, ligger i månedsvis og venter på løsepenger og så videre.

Lenke til kommentar

"Ubekreftet" er estimert leveringsdato nettbutikken har fått fra produsent/distributør. Vi regner med å ha varene klare til da, men vi er langt fra sikre. Sjansen for at de kommer inn akkurat den datoen er ikke så veldig stor. Grunnen er som følger.

1. Forsinkelser i produksjon/frakt.

2. Nettbutikken er ikke sikret leveransen, det kan være andre butikker som har bestillinger foran i køen hos distributør.

3. Distributør kan ikke bekrefte fordi han ikke vet hvilket antall han har tilgjengelig.

Personlig handler jeg aldri varer med status ubekreftet, dersom jeg ikke vet at det ikke spiller så stor rolle om varen kommer forsinket.

Ser ellers at alle netshoppen har denne på ubekreftet. Komplett og FotoVideo har 1.7 som dato. Ser også ut til at det er begrenset volum på førsteleveranse (20 stk på Komplett), noe som faktisk kan bety at selv om man bestiller får man ikke varen før på 2 eller 3 leveranse fra distributør. Da går det for 1 mnd eller mer.

For optimistisk leveringsdata brukes uten tvil av nettbutikkene, ikke som reklame, men for å ikke tape salg i forhold til konkurrentene.

Lenke til kommentar

ubekrefta er ein "skummel" varestatus, då den er veldig ustabil for å sei det mildt.

I utgangspunktet ville eg aldri stole på ein ubekrefta leveransedato.

Normalt skal ubekrefta bety varen skal vere på fabrikk eller på vei men nøyaktig leveransedato er ikkje bekrefta.

men den har begynt å bli satt til vilkårleg dato og så blir den flytta når denne datoen dukker opp, eller så blir den flytta 2-3 veker fram i tid kvar gong det er under 1 veke til den anktuelle datoen.

Eg ville tatt ein telefon til nettbutikken å hørt kva reell status på den er.

Lenke til kommentar
For optimistisk leveringsdata brukes uten tvil av nettbutikkene, ikke som reklame, men for å ikke tape salg i forhold til konkurrentene.

Men i forhold til å ikke tape terreng her, dette er da i forhold til salg av varene. Å få solgte ubekreftede varer, ikke i forhold til å vise at "de har også denne varen"?

En vare som er ubekreftet så kort i tid fremover som nå til torsdag, det er vel ganske suspekt. De må vel vite nå om det er sannsynlig at den kommer? Jeg tenkte jeg kunne plukke denne varen opp i Oslo på hentebua siden jeg skal til Oslo i helgen, men det gjør jeg dumt i forstår jeg. Tenkte å kjøpe nytt kamera nå før ferien, men jeg forstår at jeg heller ikke bør vente på dette kameraet da sjansene er størst for at jeg ikke får det i løpet av juli?

Hva så med en vare som er "bekreftet". Har da nettbutikken en viten om at de faktisk får en leveranse? Så eneste usikkerheten er at denne kan også bli hi-jacket av pirater?

Lenke til kommentar

Ubekreftet for min del betyr "Vi aner egentlig ikke, men setter den dato ca en uke fram i tid, så folk bestiller varer av oss uansett". En del nettbutikker har blitt tatt i ganske shady praksis der.

Bekreftet = Varer er på vei til oss fra leverandør, vi har kontroll på dette, med mindre noe totalt uforutsett skjer.

Lenke til kommentar
Hva så med en vare som er "bekreftet". Har da nettbutikken en viten om at de faktisk får en leveranse? Så eneste usikkerheten er at denne kan også bli hi-jacket av pirater?

Nettbutikken vet ikke med sikkert om og når de får en leveranse som innehoklder produktet. De kan for eksempel vite at det kommer en leveranse fra leverandøren den dagen men de vet ikke om leveransen innholder spesifik vare og i hvor stort antall. Det kan også være at datoen er satt ut fra leverandørens nomale leveringsmønster. Selv bekreftet dato kan bli forskjøvet uten at skylden ligger i nettbutikken eller hos norsk grossist.

Lenke til kommentar

En bekreftet leveringsdato, da har butikken fått bekreftet fra distributør at vi sender X antall vare Y til dere med leveranse dato Z. Klart den kan avvike en dag eller to grunnet avvik i frakttider. Men det er ikke som PerB tror at de har fått bekreftet en leveranse som kan inneholde vare Y, de har fått bekreftet at leveransen som sendes inneholder X antall av Y.

Bekrefta vare kommer også svært ofte fra europeisk distribusjonlager.

Lenke til kommentar

I systemet Netshop bruker er "Ubekreftet levering" et resultat av en av to ting:

1) Varen ligger inn med en standard leveringstid fra leverandøren, feks. 5 dager.

2) Varen har ikke en standard leveringstid, dette vises stort sett ved at datoen er i dag eller i morgen.

I tillegg betyr det også at de ikke har fått en leveringsdato fra leverandøren hvis Netshop har bestilt varen, noe det ikke er sikkert at de har. Med andre ord er "Ubekreftet levering" er stort sett et uttrykk for at varen ikke er bestilt og datoen som vises bør tas med en stor klype salt.

Når statusen endres til "Bekreftet levering" vil det si at Netshop har fått en bekreftelse fra sin leverandør på når de sender varen fra seg og så vil jeg tro at Netshop beregner når de kan ha denne varen klar for levering til sine kunder. Og legger denne datoen inn i sitt system, som da vises som "Bekreftet levering" på evt. ordrebekreftelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...