Gå til innhold

Leica D-Lux 4 eller Olympus E-P1?

Anbefalte innlegg

Heisann godfolk.

Det står mellom d-lux 4 eller E-P1. Tenkte å bruke den til ferien i år og på div fester, så jeg slipper å dra med D300'n. Mer praktisk med en slik bitte liten ting :) hehe

Hva anbefaler folket?

På forhånd, mange takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du genuint ønsker å betale ~1500 kr for en rød prikk, så ville jeg i hvert fall heller gått for Panasonic DMC LX-3 i stedet for Leica D-Lux 4. De er i praksis samme kamera med forskjellig logo og forskjellig pris. Leica har litt annen programvare og noe annerledes utformet grep, men ytelsen i praksis er den samme.

Hva som er det beste alternativet av et rent kompaktkamera og en E-P1 er vanskeligere å si noe om. Med 17mm-objektivet er de nesten nøyaktig like store, men hvis du skal ha et zoomobjektiv blir E-P1 betraktelig mye tykkere enn LX3, og LX3 er allerede litt rund om magen :ermm:

LX3 er i grenselandet for hva som går greit i en jakkelomme. E-P1 med zoomobjektivet blir antagelig akkurat så stort at du trenger å ha det i en veske.

LX3 har en ålreit innebygget blits (til kompaktkamera å være). E-P1 har ikke det, men kan til gjengjeld gi gode resultater på høyere ISO siden det har større sensor. Begge har bildestabilisering, og bør være omtrent jevnbyrdige mtp. hvor lange lukkertider du kan bruke.

Uten at jeg har prøvd det, så vil jeg anta E-P1 er markant raskere mtp. fokus, et område hvor LX3 er litt tregt i min erfaring. Samt at zooming heller ikke går så fryktelig raskt på LX3.

Til mitt bruk så fungerer LX3 fint, og jeg kommer nok ikke til å bytte det ut med det første. Men E-P1 hadde stått på ønskelisten hvis jeg hadde hatt pengene til overs.

Lenke til kommentar

Jeg venter på E-P1 selv. Har vurdert ett skikkelig kompakt kamera i lengre tid, og gikk mest å ventet på om Sigma DP2 (og vurderte D-Lux 4/LX3) var kvitt barnesykdommene til DP1, men slo fra meg det da Olympus kom på banen.

Lenke til kommentar

E-P1 skal være tilgjenglig om ca 3 uker sier ryktene.

D-Lux n er faktisk "værre" å holde enn Panasonic utgaven som i det minste har grep. Du kan forøvrig kjøpe ett grep til D-Lux n som koster ca det samme som ett greit kompaktkamera...

Tusen takk for en utfyldende svar, Sutekh.

Jeg liker designen til D-lux'n veldig godt. Jeg må nesten til butikken og se hvordan den/de sitter i handa.

Noen som vet når E-P1 kommer ut på salg?

Lenke til kommentar
D-Lux n er faktisk "værre" å holde enn Panasonic utgaven som i det minste har grep. Du kan forøvrig kjøpe ett grep til D-Lux n som koster ca det samme som ett greit kompaktkamera...
Mnja, tror det er veldig avhengig av hånden som holder. Har ikke prøvd D-Lux 4, men når jeg sammenligner LX3 med D-Lux 3 så gjør ikke grepet på LX3 noen særlig forskjell i hverken positiv eller negativ forstand.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...