Gå til innhold

Hvordan lagre mange felt effektivt i MySQL?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har laget et HTML skjema(form) hvor jeg kan skrive inn hvor mange timer jeg har jobbet, hvilke tillegg jeg har krav på osv(50% overtid, 100% overtid, kjøretillegg osv)

Skjemaet går over 2 uker noe som medfører at det blir ca 120 ruter som må fylles inn. Jeg vil lagre disse dataene i en database på enklest mulig måte(minst ressurskrevende). Vet det kan fungere å lage en database hvor jeg lagrer hver verdi en etter en.

EKS:

mandag1_vanlig

mandag1_50

mandag1_100

mandag1_kjoretil.

.

.

.

sondag2_kjoretil.

.

.

sum_vanlig

sum_50

sum_kjoretil.

Men da må jeg jo ha en tabell med 120 felt, noe som kanskje ikke er optimalt.

Så spørsmålet blir, er det en måte å lagre disse dataene mer effektivt?

Takker for alle svar

-MortenGj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, enig med forrige innlegg. Hvis du ville laget dette i et regneark, så ville du ikke brukt 120 kolonner bortover; men en kolonne som inneholdt dag/dato (dato er i utgangspunktet nok å lagre, dag kan du finne ut av i kode for å tolke dato), vanlige timer, 50% overtids-timer, 100% overtids-timer og kjøretillegg. 4 Kolonner holder.

Lenke til kommentar

Først av alt: takk for svar :)

Jeg er med på hva dere mener. Kanskje jeg forklarte litt dårlig, så jeg legger ved et bilde av skjemaet så kanskje dere forstår hva jeg mener litt bedre. Dette er forsåvidt også slik jeg ville lagt det opp excel.

post-62356-1245666082_thumb.jpg

Mener dere fortsatt at jeg burde gå for å kun lagre dato og timer? Det vil vel medføre at jeg kjører en spørring pr dag? Takker for hjelpen igjen

Mvh

MortenGj

Lenke til kommentar

Det der er visningen av dataen, som du står fritt til å vise slik du selv vil. Databasen bør lagres slik som vi har sagt tidligere uansett, fordi du ellers vil få store problemer med å vedlikeholde databasen, f.eks. ved endring av rapporteringsmåte (hva skjer når du plutselig skal endre til å rapportere for hver uke i stedenfor annenhver uke... Databasedesignet du tenker på vil ikke kunne ta hensyn til en slik endring), og det er derfor viktig å skille hvordan dataen lagres, fra hvordan den vises frem...

Lenke til kommentar

Ok. Jeg skjønner... Tusen takk for hjelpen! Slik jeg forstår det nå, så vil jeg ha en database som ser ut ca slik:

-Dato

-Vanlige_timer

-50_timer

-100_timer

-km

-pass_verkt

-Parkering

-mat

-bastill

som vil medføre at jeg kjører en spørring pr dag.

Er jeg helt på jordet nå? eller er dette det dere prøver å fortelle meg? TUSEN takk for all hjelp, sitter virkelig pris på det!

Mvh

MortenGj

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...