WilsonWilson Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hei! Jeg har bestemt meg for å ta opp kjemi fra andre klasse på VGS og sitter inne med mange ubesvarte spørsmål. Håper noen av dere som har vært oppe som privatist i dette faget kan hjelpe meg med hvordan ting foregår. Dette er altså en muntlig-praktisk eksamen. a) Hvilket tema fikk du og hvor lenge snakket du om dette? b) Hvilken praktisk øvelse måtte du gjøre og hvor lenge varte denne? c) Fikk du spørsmål fra hele boken? Isåfall, noen sentrale temaer han ville vite mye om? d) Hvilken karakter fikk du og hvilken begrunnelse? (kan eventuelt skrive hva du gjorde bra/dårlig hvis du ikke vil dele karakteren.) Håper på mange svar! Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Nå har jeg bare vært oppe i kjemi fra Vg3 da, men gangen i det er vel den samme. 45 minutter forberedelse, 45 minutter eksaminasjon Først trakk jeg oppgave. På lappen sto det ett forsøk jeg skulle forberede meg på (hydrogenperoksidinnholdet i en apotekvare), og ett emne (redoksreaksjoner). Under eksaminasjonen startet jeg med forsøket. Jeg forklarte hensikten med det, og utførte det mens jeg forklarte. Det er viktig å hele tiden forklare hvorfor du gjør ting. Forsøket ble gjort litt forkortet, og det siste bare forklarte jeg hvordan man skulle gjøre. Det praktisk tok vel kanskje 15 minutter. Etterpå brukte jeg ca 5 minutter på å utføre utregningene med forklaring, og å tolke resultatet jeg fikk. Fikk er par spørsmål av sensor, som jeg svarte på. Så snakket jeg i omtrent 10 minutter om redoksreaksjoner, som jo var emnet mitt. Prøvde å linke det opp mot ting vi gjør/ser/bruker i hverdagen. Etter det måtte jeg gjøre en del balanseringer med oksidasjonstall og alt det, og det tok vel 5 minutter ca. De siste 10 minuttene spurte de meg ut om polymerer (som altså var det ukjente emnet mitt). På vurderingen sa sensor at jeg hadde god oversikt og snakket "profesjonelt". Jeg hadde nølt litt på noen av utregningene (kun nervøsitet, det var snakk om enkle ting som 12+5), men ellers var alt bra, så jeg fikk 6. Det som er tingen når det gjelder muntlig eksamen, er jo at det er hver enkelt eksaminator som lager oppgavene. Derfor kan utformingen variere en del. I mitt tilfelle sto det jo bare ett ord, mens andre kanskje vil ha det mer spesifikt, og setter opp bestemte punkter som skal være med innenfor temaet. Det jeg tror er noenlunde likt, er at man får ett tema på forberedelsen, og et forsøk som har med dette temaet å gjøre. Og så får man ett ukjent tema i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå