Gå til innhold

Studere i utlandet, krav? (Genéve)

Brandes

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg har (av en eller annen uvisst grunn) veldig lyst til å studere i Genève, Sveits. Hva jeg skal studere er jeg ikke 100% sikker på, men har vurdert noe innen økonomi, som kan være relevant for mitt livslange ønske om å jobbe i en internasjonal organisasjon, som arbeider for å fremme f.eks menneskeretter, internasjonalt samarbeid, eller noe i den duren (forslag til andre fag som kan være mer relevante?). Jeg er da også klar over at språkkyndighet er essensielt i slike yrker, og er veldig stødig i engelsk, både muntlig og skriftlig, og jeg har planer om å lære meg fransk (førstespråket i Genève) og tysk (to språk jeg har litt grunnleggende kunnskaper i), og muligens noen andre språk ved senere anledninger (tips, noen?).

Men så over til mitt hovedspørsmål, hvilke krav er det for å studere f.eks økonomi i Genève?

Jeg har i første omgang tenkt å ta et år i militæret fra januar 2010 til januar 2011, og før og etter det, ta noen opp igjen noen fag hvor jeg ikke var spesielt med karakteren. Så jeg kommer altså til å begynne studiene høsten 2011. Regner med å lande på et snitt på rundt 4,6-4,7 etter privatisteksamener. I Norge ville jo dette blitt en poengsum på litt mer enn 50, med tanke på alderspoeng og militærpoeng og eventuelle realfagpoeng, men antar det ikke finnes noen slike system når man skal studere i utlandet?

Og til slutt, noen som har erfaringer med å studere i Genève, eller en franskspråklig by generelt? Kan det anbefales? Og hvis det skulle være veldig vanskelig å komme inn på noen studier i Genève, finnes det noen gode alternativer til den byen?

Tar med en kort oppsummering fra innlegget om hva jeg lurer på:

Anbefalte studier som passer sammen med mitt ønske om å jobbe internasjonalt.

Er det taktisk av meg å lære meg taktisk meg språk som tysk og fransk, og finnes det flere språk som det kan være lurt å lære seg?

Hvilke krav er det for å komme inn på f.eks økonomistudier i Genève?

Noen som erfaringer med studier i Genève eller franskspråklige byer generelt?

Alternativer til Genève, lignende byer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politikk/diplomati-relaterte fag.

Vil du gå for f.eks. internasjonal økonomi vil eg tru det blir vanskelig for deg å oppnå så mykje, med mindre du har veldig gode karakterar.

Mtp situasjonen i verda no er det nok mest aktuelt å lærer seg fransk og arabisk, da kjem du ein god del lengre i Afrika og i Midtausten.

Mtp krav for å kome inn så er det nok noko det same som i andre land (minus tileggspoeng), men det varierar veldig frå skule til skule og fag til fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...