Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvarmingskolbe til utendørsbasseng?

Anbefalte innlegg

Vi har et sånt oppblåstbart rundt basseng fra Intex. 3,44m*76cm stort. Men problemet er at det får aldri skikkelig varme i seg pga kalde netter. Finnes det en slags elektrisk varmekolbe som du legger nedi for å varme opp vannet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt finnes :-)

Men med ett volum på ca 7000L, trengs det nok fort ganske så mange W for å greie å holde tempen konstant.

1Kw/h greier å varme opp 860L vann med 1`C i timen, og om varmetapet er ca 0,5`c pr time etter solnedgang, skulle lett natte-matte tilsi at du fort trenger 4 Kw/h hele natta for å holde varmen på vannet.

Dette krever igjen en 230V kurs på 16amp til kolben (kan da ikke drifte særlig annet).

Du vil i tillegg trenge noe som sirkulerer vannet fra basseng til varmeelement, og vi snakker fort om ett 4-sifra beløp bare for pumpa her.

Prislapp på en slik kolbe? Fort 5 høvdinger....

Partnerline er en av de seriøse aktørene i markedet. Du finner massevis av "badeinfo" på sidene deres.

Lykke til!!

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg ikke på å holde tempen konstant, eller noe særlig høy. Men bare hjelpe litt til. Noe i 1kW klassen. Nå er det jo filterpumpe på bassenget, som gir bevegelse i vannet. Kanskje det hadde vært mulig å koble på noe varmeelement på slangen som går fra pumpa til bassenget. Ellers så tenkte jeg bare på noe du setter i et stativ o.l i bassenget som varmet det opp.

Men skal ta en titt på partnerline å se.

Lenke til kommentar

Vi kjøpte en sak fra Bestway(mener jeg det heter. Selger, bassenger, badeleker osv)på smartclub til 695,- for noen år siden. Hadde da et basseng på ca10.000 liter. Dette vannet holdt 25 grader hele sesongen etter å ha montert denne termostatstyrte varmeren. Varmeren er på 3000w om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...