Gå til innhold

lyst til å lage et simpelt spill


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen, jeg laget denne tråden og ble bedt om å lage en tråd her i stedet, så ja her er jeg:P Jeg har lyst til å lage et spill, men vet ikke hvordan jeg skal begynne, noen som vet om tutorials eller guider som gir meg en start både i script og i hva jeg skal bruke som program. Takk

-Andreyy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver med XNA for tiden, og synes det er veldig enkelt å bruke samtidig som du har mange muligheter. Hvis du liker å skrive shadere (som jeg ihvertfall synes er gøy) så anbefaler jeg også å laste ned nVidia FX Composer.

Satt og skrev en shader for hav i går som danner bølger og slikt.

Dette er screenshot av det lille jeg foreløpig har gjort.

 

post-31659-1245671951_thumb.png

(refleksjonene ser litt bedre ut når spillet er i gang)

 

En fordel jeg liker er content pipeline systemet, som er veldig enkelt å bruke. XNA kan også importere FBX fra 3ds max direkte.

Du får også tak i PhysX og andre fysikkmotorer til XNA, hvis spiller skal kun kjøre på PC, så er PhysX absolutt å anbefale, hvis du skal kjøre på Xbox også, må du bruke en annen (jeg bruker BEPUphysics som er gratis for ikke-kommersielle spill)

 

edit: det er dog et krav at du kan C# forholdsvis godt før du begynner med XNA.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

PyGame er også helt kurrant, du får se hva du kan gjøre med de forskjellige, og sammenligne med hva du er ute etter.

 

Fordelen med Python/PyGame er at det også funker på Linux, fordelen med XNA er at det også funker på Xbox 360 og den nye Zune.

 

Jeg valgte nå XNA primært fordi jeg ville lage et spill for Xbox hvor en kunne være fire spillere av gangen, siden consoller av en eller annen grunn har svært få spill med head to head multiplayer.

 

Språk og API-er er verktøy, og selv om det kan ta lang tid å lære seg det første verktøyet, vil det bli vesentlig enklere å lære seg andre dersom du kan ett fra før.

 

Du kan selvsagt også bruke flash, men det er veldig begrenset i forhold til python/pygame eller c#/xna i hva som faktisk er realistisk eller engang mulig å få til.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Python og pygame glimernde og starte med.

Python er kansje det letteste språket og lære seg + kraftig nok til og gjøre det meste du ønsker.

Man lærer gode rutiner og logikk som som er gull verdt viss man trenger i fremtiden og se på andre språk.

 

C# og XNA er også en bra start.

 

Det og lære seg fullverdige språk som python og C#,er noe du vil aldrig vil angre på.

 

Jeg vet at du vil helts lage et spill med en gang.

Men tenk i et lengere perspektiv,kansje du får satt sammen et spill uten og programmere noe særilg.

 

Men så på senere tidpunkt ønsker du utvikle deg mere og da må du på et eller annet tidpunkt lære og programmere.

 

Er det ikke bedere og starte med og lære seg og programmere med en gang?

 

Lærer man et språk godt er det utrolig mye lettere og bruke flere språk.

Som eksp en vil se litt på flash og bruke actionscript.

 

Men og anbelfale noen og starte med actionscript som første programmrings språk vil jeg aldrig ha gjort.

Lenke til kommentar

Det er jo prøve for og se om dette er noe for deg.

Enklere enn med python blir det ikke.

Liker du dette ikke prøver du det samme med C# og XNA

Dette tar tid og lære og du må være villig til og sette av mye tid og ikke gi opp når du ikke får til ting.

For det kommer garantert til og skje,du starter i feil ende først lære seg og programmere og så gå over spill er den rette vei.

 

Noen eksempler.

Da har man et vindu opp som er 640, 400

Et event som gjør at man kan stenge vindu.

import pygame
screen = pygame.display.set_mode((640, 400))

running = 1
while running:
 event = pygame.event.poll()
 if event.type == pygame.QUIT:
	running = 0

 

Ikke så mange linjer for og få opp et vindu.

Da er det og plassere objekter(sprite) som man ønsker og bevege.

Setter inn en firkant og sirkel.

 

import pygame 
screen = pygame.display.set_mode((640, 400))

w = 640
h = 480

pygame.draw.rect(screen, (0, 255, 0), (50, 50, 100, 100))
pygame.draw.circle(screen, (0, 0, 255), (w/2, h/2), 50 )
pygame.display.flip()

running = 1
while running:	
 event = pygame.event.poll()
 if event.type == pygame.QUIT:
	running = 0

437990.jpeg

Neste kan være og prøve og bevege firkant/sirkel.

En måte og starte på bånn og bygge seg oppover for og forstå hva som skjer.

 

Du bør og må lese litt om python så du lærer deg basic ting.

Eller stopper dette veldig fort opp.

 

A byte of python er bra,tar det helt fram bånn.

Lese 2.x versjonen,for du må bruke 2.x for pygame.

http://www.swaroopch.com/notes/Python

 

Et pong spill.

http://www.purplestatic.com/gs/pdf/gs02.pdf

 

Ball spill og space invaders.

http://www.tuxradar.com/content/code-proje...use-game-python

http://www.tuxradar.com/content/code-proje...-invaders-clone

 

Snake.

http://www.learningpython.com/2006/03/12/c...ygame-part-one/

 

Jeg har skrevet en del om python her,laget et tekst mafia spill som intro til python.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=132217

Lenke til kommentar
Heisann alle sammen, jeg laget denne tråden og ble bedt om å lage en tråd her i stedet, så ja her er jeg:P Jeg har lyst til å lage et spill, men vet ikke hvordan jeg skal begynne, noen som vet om tutorials eller guider som gir meg en start både i script og i hva jeg skal bruke som program. Takk

-Andreyy

 

Ja ja, du er ikke den eneste som kommer hit og vil lære seg å programmere men som vil begynne med det vanskeligste først. Jeg skal love deg at du vil bli skuffet om du tror at du blir i stand til å lage et spill bare ved å lese et par tutorials.

 

Jeg tror du skal jekke ned forventningene dine en god del ned, og heller overbevise deg selv om at det du egentlig ønsker å lære, er grunnleggende programmering. Så får du legge eventuelle spillprosjekter på hylla inntil du begynner å bli litt varm i trøya.

 

Jeg mener slett ikke å ta motet i fra deg. Programmering er et veldig omfattende emne, men alle programmeringsspråk har de samme grunnprinsippene, så hvilket språk du velger er egentlig uinteressant.

 

Nå finnes vet veldig mange forståsegpåere her inne som mener at deres weapon of choice er det beste. (Og da snakker jeg ikke bare om denne tråden) men hvilket språk du til slutt velger bør bli opp til deg selv. Det viktiste er uansett at du lærer deg hva programmering går ut på.

 

Når du etterhvert har forstått de grunnleggende prinsippene (datastrukturer, kontrollstrukturer, OOP, IOC, osv) står du mere rustet til å gå videre. Da kan det godt være at du finner ut at et annet språk er mer egnet enn det du begynte med.

 

Det er slett ingen dum ide å lære seg forskjellige språk.

 

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...