Tesso Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Beina mine er ikkje like lange, når eg sitter beint i ryggen og rett så blir eine foten lengre enn den andre. Kanskje rundt 1 CM. I tillegg kjenner eg at når eg har vekta på eine beinet synker eg meir ned enn når eg har vekta på det andre beinet. Får vondt i ryggen av å stå i ro. Har merket dette i 6 år og har aldri gjort noko med det, er no 18 og har slutta å vokse og arbeider fysisk kvar dag. Kva konsekvenser kan dette ha? Er det farlig? Vert eg skeiv i ryggen eller er eg det alt? Burde eg gjere noko med dette? Lenke til kommentar
Jarik Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Kom deg til en lege og få en henvisning til en spesialist. Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Forresten så er legen min skikklig dårlig, vil bytte! Han hadde sikkert sagt det samme som alltid og vifta meg vekk og sei at eg fekk bestilla time for så å kunne bruke den til å bestille time til å bestille time til å bestille time til så å spørre om problemet til så å bestille time til å skjekke problemet til så å kontakte spesialist. Vil vete litt før eg skjekker det ut:S Kva får eg ut av å gå til spesialist utanom stor rekning? Kva kan han gjere? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Har samme problemet selv og har i mange år gått med oppbygging inni skoen. Har tidligere stoppet veksten i den foten som er lengst slik at forskjellen mellom de skulle bli mindre, dette fungerte veldig bra for min del. Men siden du har ventet såppas lenge og har sluttet og vokse vil ikke dette være noe låsning for deg. Har selv litt plager med ryggen når jeg står mye. Nå har jeg hatt mye mer forskjell i lengden enn deg, så det er ikke sikkert du behøver å gjøre noe. Har selv vært oppe i rundt 2.5 cm forskjell, men det har i de siste årene bedret seg veldig Men vil uannsett anbefale deg å kontakte en ortoped og forhøre deg litt. Og kanskje få en time hos de. Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Så det går an og stoppe vekst i ein fot?! Vell et litt dummt siden jentesko ofte er småsko og opne, ser jo kanskje litt dust ut me oppbygging har ikkje peiling korleis slikt funker. Pappa er forresten plattfot så veit at soler er stress når det gjelder skonr. og alt det er det ikkje? =S Ortoped? Via lege? Koster slikt mykje penger? Hjelper det? :/ Veit at det går an og sette skruer i beina å skru dem like lange. Då vil eg heller ha ein lang fot:P Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Går ann å stoppe veksten i kneet ja, det er det jeg har gjort. Oppbyggingen er ikke så fin om du bygger opp selve skoen nei, men de er veldig flinke til å tilpasse den med samme farge som resten av skoen mm. Men siden du har såppas liten forskjell går det fint ann å kun ha en liten sole innvending i skoen som du lett kan ta ut. Usikker på hvor mye det koster å gå til en ortoped. Men det det mulig å få dekket noen av utgiftene. Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Hmm ja for kjenner det at det verker av mykje ståing, og skifter utrulig ofte vekt på beina for vert sliten i ryggen. Må ein ha henvising for å gå til ortoped? Veit ikkje kor stor forksjellen er for er vanskelig for meg å sjå men pappa sa det var masse og minst ein centi:P Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Stikk til en lege du, så henviser nok h*n deg. For å måle så nøyaktig som mulig kan du legge noe under foten som er kortest slik at hoftene fine er i lik høyde. Og deretter måle det du har lagt under foten. Dette gjør de også oss ortopeden og kanskje legen gjør det også. Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Ah virka logisk. Då veit eg kva eg skal gjere. Skal taa deet. Etter eksamen:D Men sa legen noko om langtidseffekter av å fortsette å gå med forskjellig lengder? Kunne du bli skeiv i ryggen og få problemer og sånn? Har gått sånn ganske lenge og begynner å plage meg spesiellt siden eg har søsken på 2år, og ei på 6mnd som skal bæres konstant, og stå i ro mens ein held dei kjenner ein det verkeleg i ryggen. Ikkje deilig:/ Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 En kan få problmer med ryggen på langsikt, men det varierer nok fra person til person avhening av hvor stor lengdeforskjellen er. Er forresten 18 år selv nå. OT: Eksamen nå? Sommerferie nå Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) En kan få problmer med ryggen på langsikt, men det varierer nok fra person til person avhening av hvor stor lengdeforskjellen er. Er forresten 18 år selv nå. OT: Eksamen nå? Sommerferie nå :o Håper det ikkje er så ille. OT: JA! Eg har eksamen på tysdag. Gruer meg som ()#"¤. Problemstilling skal innleveres klokko 9.00 og min er ikkje på plass endå. Har lagt ut post om den. Historie og filosofi. Gjerne hjelp meg! =( "Eksamen Historie og Filosofi, forme problemstilling!" Endret 21. juni 2009 av Tesso Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 om du har en dårlig lege så er det bare å skifte på nav.no. Men ja, få deg en henvisning til spesialist, det kan nok gjøres noe med og jo tidligere jo bedre. Og er ikke noe dyrere å dra til spesialist enn fastlegen, er faktisk ofte billigere. Er uansett snakk om 2-300 kr i egenandel som teller opp mot frikort. Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 NAV ER UBRUKELIG! Sorry måtte få det ut. Ikkje folka naudsynt, men systemet, opplegget. Uff kjem til å svi altså? Frokort, altså eg får pengar att? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Å skifte fastlege på nav er en enkel sak så lenge man har brukernavn/passord for å logge seg inn på dinside på nav.no Frikort vil si at om du iløpet av et år bruker ca 1700kr på legetimer, medisiner på blå resept, etc så får du resten gratis. Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Eg bur på ein liten plass og dei andre legane her er heller ikkje noko å skryte av. men det er eit utanlandsk par som er doktora her, vurdere å skifta til dei. Dei er visst ikkje topp i norsk og eg er litt skeptisk men dei virkar som gode doktorar etter det eg har hørt. Veit aldri:o Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Jeg vet bare om to muligheter: 1.) Innleggssåle i skoen. 2.) Ryggøvelser. Slik at musklene i ryggen blir sterkere og kan ta hånd om den ekstra belastningen dette er. Det er (var?) tidligere to skoler angående forskjellig lengde på føttene. Noen leger var for mulighet 1, andre for mulighet 2. Men mulig dette har endre seg de siste årene. Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Hmm ja for sliter avogtil med vondt i eine sida på ryggen. Har jo ikkje peiling om det henger sammen men er irriterende viss eg går rundt og har vondt i ryggen pga. dette. Så ein kan faktisk trene opp musklene i ryggen til å tole det? Korleis gjer man det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå