Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Hvis jeg utforsket en hule og fant kassevis med gullbarrer, hva gjør jeg med dem? Jeg tør nesten vedde på at politiet insisterer på å ta hånd om dem... Men hva om eieren ikke kan identifiseres, eller at eieren var en gammel mann som døde på 1600-tallet? Ville hans nålevende arvinger kunne gjøre krav på gullet, eller er 1600-tallet for lenge siden? Hva om det er en viking- eller sjørøverskatt? Under hvilke omstendigheter vil gullet tilkomme finneren? Og hvordan skal finneren få vekslet gullet i penger? Vil banken veksle det inn i penger? Vil gullsmeden på hjørnet kjøpe det? Må jeg selge det på QXL? Endret 21. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 vil nok tro at om du hadde funnet noe slik så er det enten grunneier av stedet som er "eier" men tror nok staten hadde tatt de og muligens gitt en % andel av verdien i finnerlønn... skulle man solgt det blir det enten som privatperson til de som har "godkjente" grunner... den norske bank solgte sitt gullager for noe år siden så tror ikke de hadde tatt på seg noe.. og hadde man funnet en gullbar hadde man nok blitt bra rik.. en "normal" gullbar veier ca 1kg og en unse gull (28gr) er verdt ca 700 US $ så en normal gullbar er da ca verdt 25000kr Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hugsar eg ikkje feil er alt som er laga før 1537 rekna som forminne. Dvs. at om du f.eks. finn eit gammalt spinnehjul i kleberstein, så er det staten sin eigedom. Seier du frå, så hamnar slikt fort på historisk museum. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Greit at et spinnehjul har verdi som forminne... Men er gullbarrer, uansett alder verdt mer enn sin vekt i gull? Barrer er jo ikke kunstverk, bare en måte å oppbevare gullet for det brukes til å lage kunst. Hva med gullklumper? De er jo ikke *laget*. Og til sist... Er alle gamle ting Statens eiendom, eller gjelder det bare ting som jeg finner? Altså hvis spinnehjulet faktisk var i min families besittelse hele tiden siden det ble laget, må jeg da gi det fra meg? Endret 21. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Vel, mitt beste råd til noen som skulle komme til å finne et spinnehjul fra 1500 tallet på eiendommen sin er å hive det på havet/dynga med en gang og glemme at man noen sinne fant det. Har sett flere tilfeller hvor folk har vært "dumme nok" til å si fra om funnene de har gjort, og ikke bare mister de eiendomsretten til funnet, men de pålegges også å leie inn arkeologer til å foreta undersøkelser over hele eiendommen sin for egen regning. Lenke til kommentar
Proxor Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 hehe virker nesten som at du har funnet kassevis med gullbarer:p Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Nei det har jeg absolutt ikke, og ikke fant jeg noe spinnehjul fra 1500-tallet heller. Og de lå i hvert fall ikke på min eiendom. . Hva får Statan til å tro at den kan stjele noens eiendom, leie en masse arkeologer, og sende regninga til han som fikk frastjålet eiendommen sin, og som ikke engang vil ha arkeologer? . Har vi ikke lover mot slikt negativt salg? . Får eieren eiendommen tilbake når Statans medsammenstorme arkeologer er ferdig med å grave hull og herpe plenen? Endret 22. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Eg trur dette blir veldig mange spekulasjonar. Om eg hadde funne ei kiste med gullbarrar grove ned i hagen min, hadde eg iallefall fått dem innandørs først. Så hadde eg prøvd å finne nokon som verkeleg har greie på dette, og rådspurt vedkommande. Har me ikkje ein eller annan lov om 10% finnarløn? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 De ti prosentene du eventuellt ville fått dekker neppe utgiftene til de arkeologene som statan har bestillt i ditt navn. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 "finner" du gullbarrene i kjellern, da skal vel ikke staten ha noe? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) vil nok tro at om du hadde funnet noe slik så er det enten grunneier av stedet som er "eier" men tror nok staten hadde tatt de og muligens gitt en % andel av verdien i finnerlønn... skulle man solgt det blir det enten som privatperson til de som har "godkjente" grunner... den norske bank solgte sitt gullager for noe år siden så tror ikke de hadde tatt på seg noe.. og hadde man funnet en gullbar hadde man nok blitt bra rik.. en "normal" gullbar veier ca 1kg og en unse gull (28gr) er verdt ca 700 US $ så en normal gullbar er da ca verdt 25000kr Gullprisen er enda litt høyere. Ca 920 dollar pr unse. Dessuten er det troy ounce man oppgir gullprisen i, og et troy ounce er ca. 31 gram. En 1 kg gullbarre verdt mer enn 25000 kr . Den er rougly verdt 29000 USD. Så er det bare å gange det med dollarkursen for å finne prisen i NOK. Skulle vel bli rundt 200 koteletter (i NOK). Endret 22. juni 2009 av Barcarolle Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 ops! så det først nå at jeg glemte å ta i betraktning dollarkursen og gull har virkelig skutt i været! Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Har staten lov til å bestille arkeologer i ditt navn? Er jo ikke min feil om jeg finner noe gammelt skrap i hagen. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Nei, du betaler ikke for arkeologer. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 jeg hadde solgt dem til utenlandske aktører/samlere osv, uten et pip til den norske stat. da mister du dem Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Nei, du betaler ikke for arkeologer. Hæ? Jeg har alltid hørt at Riksantikvaren kan gi deg store problemer hvis han interesserer seg for noe som befinner seg på din eiendom... Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) en "normal" gullbar veier ca 1kg og en unse gull (28gr) er verdt ca 700 US $ så en normal gullbar er da ca verdt 25000kr Hvor i all verden får du det fra, mener at en gullbarre skal veie ca 13 kg... skal sjekke dette opp. Edit: En gullbarre som alle forbinder med en gullbarre veier 12,67 kg. http://www.snl.no/gullbarre Endret 30. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Kommer nok helt an på hva en mener med 'normal' sitat wikipedia: "Although gold bars come in many forms, in movies we generally see the "400 ounce London Good Delivery" bar (12.44 kg)" Endret 30. juni 2009 av apegryn Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Kommer nok helt an på hva en mener med 'normal' Med normal mener jeg omtrent den eneste faktiske "standarden" og den størrelsen som brukes i ALLE filmer som inneholder gullbarrer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå