JEBauge Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Jeg vurderer å kjøpe noen nd-filter, både graderte og ikke. Da har jeg forstått at det er en idé med en filterholder. Jeg synes Cokin sitt Z-PRO system ser bra ut, men har et par spørsmål: - Vil en få med ringer som passer til ulike objektivdiametre, eller må en kjøpe dette ekstra? - Er det andre alternativer jeg heller bør vurdere? - Hvor er det best å få tak i z-pro, ev andre alternativer? Jeg har ikke sett det på norske nettbutikker, er det B&H eller e-bay som gjelder? Er det noen som har erfaring med denne typen filterholdere/filter som har noen tips til hva jeg bør passe på når jeg handler? Jeg skal bruke filterne til landskapsbilder med vidvinkel, både for å få dempet ned himmelen og for å få lenger lukketid... Takker for tips! Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Et annet alternativ kan være et variabelt ND filter. Jeg har ikke fått testet mitt noe særlig enda, så det er tidlig å si noe om kvaliteten. Sing-Ray sin VariND skal være bra, mens min er av "det kjente merke" lightcraftworkshop - og er ....... Endret 21. juni 2009 av arela Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 - Vil en få med ringer som passer til ulike objektivdiametre, eller må en kjøpe dette ekstra? Niks det må kjøpes ved siden av... - Hvor er det best å få tak i z-pro, ev andre alternativer? Jeg har ikke sett det på norske nettbutikker, er det B&H eller e-bay som gjelder? Er det noen som har erfaring med denne typen filterholdere/filter som har noen tips til hva jeg bør passe på når jeg handler? Jeg skal bruke filterne til landskapsbilder med vidvinkel, både for å få dempet ned himmelen og for å få lenger lukketid... Takker for tips! Dersom du søker på forumet finner du denne tråden som jeg startet https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1063503&hl= Lenke til kommentar
JEBauge Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Takk for tipset, fant ikke den tråden selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå