G Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Den der spesielle menyen som har litt forstørrende utseende når du drar musen over den. Tror den heter Mac OSX dock. Så at en annen distro hadde noe sånn. Kan en finne det, og installere det på Ubuntu 9.04? Eller har Ubuntu den skjult ett sted, hvor en kan dra slikt fram "fra hatten"? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Slik som denne? Den heter awn, eller avant-window-manager. Den kommer forresten ikke med Ubuntu som standard, men du finner den i pakkebrønnene, bare å søke i Add/Remove Applications. Endret 21. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
G Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Flott, skal få den opp på nettet, slik at jeg kan hente det. Perfekt løsning. Forresten, tillater den skreddersøm av hvilke ikoner som vises. Er ikke vant med Mac selv, så derfor vet jeg ikke om den f.eks. virker slik at den beholder de mest brukte ikonene liknende Startmenyen i Windows. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 AWN er egentlig i utgangspunktet kun en veldig smal dock med et ikon som er AWN sitt konfigureringsprogram, samt at programmer du har opp legger seg også der som standard. Det finnes et hav av applets til docken som du kan legge til, menyer og annet. En del av disse følger med, men tror det er to pakker man kan installere som er tilgjengelig via pakkebrønnene som inneholder en del ekstra applets. Kan godt legge ut et par skjermbilder som viser hvordan den fungerer. Har lekt meg litt med AWN for en god stund siden, installerte det igjen i dag faktisk, så jeg er langt fra noen guru bare så det er sagt! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Bare så det er sagt: AWN er ikke det samme som Mac OS X Dock, det er en dårlig etterligning. Grunnen til det er at Dock.app er en del av Mac OS X, som er et eget proprietært operativsystem, som bare er tilgjengelig for Apple maskiner. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Det hadde jo krydret tråden med noen skjermbilder. Flott. Skal få min på nettet så jeg kan få tak i "herligheten". EDIT: Dårlig etterlikning. Takker ja til det jeg får. Det vil ihvertfall gjøre at veien for musepeker blir kortere når en skal starte f.eks. Firefox (selv om den ligger ganske oppe i dagen, men den befinner seg i ett lite ikon øverst til høyre sånn omtrent. Endret 21. juni 2009 av G Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Nå har ikke jeg vært borti OS X så veldig mye, men tror nok det er litt som tofageri sier. OS X har jo lang erfaring med docken, og den er mer integrert i OS'et, men alikevel ... AWN ser jo fin ut, og om man ønsker et lite OS X-preg er det en grei applikasjon. Endret 21. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Jepp, og med litt theming kan den se veldig fin ut. AWN altså. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Mac4Lin-prosjektet gir det et AWN-theme (+ themes til GTK/Metacity/Emerald osv), + ikoner lik de på Mac OS X. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Veldig fort slengt sammen, måtte jo teste recordmydesktop og se hvordan det ble på youtube ... ser ikke ut til at den kan sees i HQ, så kvaliteten blir noe dårlig ... EDIT: Ser ut til at den kan sees i HQ nå. De pakkene jeg klikket på i Synaptic er de tre pakkene jeg installerte. Deretter viser jeg bare fort et par av mulighetene man har og hvordan man legger til applets samt hvordan noen av dem ser ut. Det skjedde noe krøll når jeg skulle flytte den ene applet'en tilbake, men flyttet den over i to steg og da funget det fint. Endret 21. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
duckers Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Du kan jo også ta en titt på dock-funksjonen til gnome-do. Den husker de siste brukte programmene og legger dem på docken, i tillegg viser den de aktive programmene på samme måte som i OSX. Synes forøvrig en dock er en dårlig ide, tar ganske enkelt for mye plass på skjermen.. Gnome-do som applauncher derimot er bra Lenke til kommentar
G Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Ok, kikket på videoen, stilig det der. Jeg ble forsinket, fordi jeg ikke forstod partition's manager'en. Så jeg måtte inn i Windows 7 og kjøre Shrink, fordi Ubuntu hadde økt størrelsen fra original valgt størrelse til bruk for Windows 7 og denne brukte nå omtrent hele harddisken. Tror ihvertfall den kødda med Windows 7 partisjonen, uten å være skråsikker. Uansett ga den bare minimum av plass til Ubuntu 2 komma noen Gigabyte. og 180 MB til Swap. Så måtte slette og reinstallere. Tok meg nok 1 time eller mer på den gamle kassen (Athlon XP 2,0 Ghz, IBM Deskstar som surrer stabilt som fjell (ingen DeathStar eller hva de kaller det) Hadde egentlig tenkt å gjøre det fra Ubuntu å starte partisjoneringsverktøyet, men så fant jeg det ingen steder i Ubuntu's menyer. hehe Når jeg sist valgte den der Add/Remove, så fant jeg ikke AWN i valgene. Men jeg fant masse annet greier. F.eks. Scribus som jeg la til, og den ATI driver pakken. Men etter at jeg kjørte Shrink fra Windows 7 så krøllet skjermbilde seg eller starten i Ubuntu, så jeg vet ikke om det berodde på partisjonering eller ATI driverne. Uansett, så er det reinstallert nå, så nå får jeg legge oppdateringer pluss oppgraderinger og sånn inn på ny. Som nybegynner er gjerne den tunge, men enkle oppskriften enklest (men fy så lang tid det kan gå). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hehe, høres ut som om du går gjennom den samme prosessen alle oss andre linuxfolk har vært gjennom Du lærer masse av det, og det er faktisk kjempekult når du får det til. Geek on! Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Kunne jo informert om at du ikke hadde Ubuntu på maskinen og ikke er helt vandt med dette operativsystemet da Om du kun skal bruke Linux til litt testing og leking så kan er jo live-CD en grei løsning. Ellers så kan man installere Ubuntu som et vanlig program i Windows med Wubi (en mulighet som følger med på CD'en), men denne legger seg etter hva jeg mener å huske i et virtuelt område på Windows-partisjonen eller noe som kan føre til at den går litt tregere (har aldri selv benyttet meg av dette så skal ikke være helt sikker). Du vil få muligheten til å velge mellom Ubuntu og Windows via Windows sin boot-manager. Du kan også installere VirtualBox og kjøre det virtuelt i Windows. Om du skal installere Ubuntu ved siden av Windows med Ubuntu sin Installer, så er det en bar som gir deg muilghet til å bestemme hvor mye plass som skal benyttes på hver partisjon når du kommer til det området under installasjonen. Her vil du kunne velge mellom Windows og Ubuntu ved boot, og det er grub som følger med Ubuntu som vil stå for boot-loaderen. Om du mangler drivere så søk etter dette på Administration>Hardware Drivers. Når du skal søke etter programvare i Add/Remove Applications kan det hende at du må velge "Show all available applications" i den drop-down-menyen. Endret 21. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
G Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Det jeg sliter litt med nå er å finne den der "Avanti W N", så du gjorde det med å skrive Avanti i video'n etter hva jeg husker. Men når jeg gjør det i Add/Remove verktøyet så finner den ingen. Da er Canonicals valgt som "sortering". Meningen var å installere Ubuntu i tospann med Windows 7. Først og fremst for å leke litt på gammel PC-hardware som likevel støver litt ned. Men i morgen må jeg låne boksen bort til noen som er uten PC til å surfe internett med. Det er jo gøy å ha en partisjon å falle tilbake på. Nå er boksen satt opp så deg går an å surfe med Firefox på Ubuntu og IE 8 på Windows7, men den boot'er jo slik jeg ønsket rett inn i Linux. Ønsker at brukeren skal få bli vant til å se Linux litt. Senere hadde jeg tenkt å sette opp en surfe PC for vedkommende på samme måte på hans nykjøpte hardware. EDIT: Sorry, at jeg ikke sa fra at jeg er litt rusten på Linux-kunnskapene. Blingset litt under installasjon. Tolket ikke at en kunne skyve på partisjonsstørrelsen på den nederste første gang jeg prøvde i kveld. Men så det jo ved andre gangs installasjon. Hadde jeg kunnet startet partition manager fra Ubuntu så hadde jeg kanskje sluppet reinstallasjon. Men må vel skrive en kommando i terminal for å få til det, eller? (lurer ennå på dette) EDIT2: Også, hvordan starten en den synaptic packet manager? Fant det ut selv ved å kikke på video'n din en gang til tamarin. Skal forsøke å skrive Avanti i den, slik du gjorde i video. Endret 21. juni 2009 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Nå installerer jeg hele AWN greiene, selv om det er småting der som en kanskje ikke trenger. Den der dock-funksjonen i gnome-do som nevnes av duckers, den lurer jeg på hvordan jeg finner, eller må jeg installere den også? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Her er hva jeg mente med drop-down-menyen til Add/Remove, og hvordan man åpner Synaptic P M. Da dette er pakker som ikke er håndtert av Canonical, må du åpne pakkebrønnene først ... kunne jo fått med det på klippet også, men om du installerer AWN fra Add/Remove blir de pakkebrønnene du trenger åpnet automatisk. Det er egentlig en smal sak, gå til System > Administration > Software Sources, under download from the internet, huk av de fire øverste. Hadde jeg vist du ikke hadde Ubuntu installert hadde jeg anbefalt Linux Mint, den har alle pakkebrønnene åpnet som standard, støtte for krypterte DVD'er samt flash, videoformater og lydformater ut av boksen. Den har også CompizConfigSettingManager (ccsm) installert som standard om du vil leke med desktopeffekter. Mint har også et par programmer som jeg ikke tror er tilgjengelig uten å legge til pakkebrønner for det manuelt satt opp for deg osgå, som f.eks Opera og Google Earth. gParted er også etter hva jeg kan huske standard programvareutvalg i Linux-Mint. Endret 21. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
G Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Skal se video 2 som du la til her snart. Men jeg har altså startet synaptic og fått installert AWN ved hjelp av video 1 nå. Takker. Nå har jeg lagt til en vær-applet. Men det ser ikke ut til at det er så enkelt å legge til ikoner for programmer, som f.eks. Firefox. Det hadde vært ønskelig. Har du noen idé om hvordan Firefox kan legges til AWN dock'en? EDIT: Da fikk jeg sett Video 2. Skal legge til Gparted jeg også. Kan jo være greit å se på den, og på partisjonene mine. Endret 21. juni 2009 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Går kanskje litt utover trådens topic nå, men lurer altså på: Ser at Pandora er tilgjengelig å legge til AWN dock, men går det an å besøke den med Ubuntu som den er, eller må en la trafikk gå over en proxy? I tilfelle proxy er nødvendig, hvordan setter jeg det opp i Ubuntu? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) For å legge til snarveier click på AWN Manager, gå til launcher og klikk Add. Tror du må velge ikon selv, commando er firefox, navn og beskrivelse er opptil deg. Vet ikke om det er noen enklere måte å gjøre dette på, har ikke brukt det så lenge selv. Har aldri vært borti Pandora før, men angående proxy er det System > Preferences > Network Proxy. Ikonet til Firefox kan du enten lete frem til på maskinen (usr > share > icons), eller så kan du gjøre et enkelt søk på en eller annen søkeside (som dette ), her er et iallefall: Endret 21. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå