Gå til innhold

Fond og BSU - hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Eller gå rett til skagenfondene.no :)

Man gambler aldri med penger man ikke har råd til å tape.

Moralen er også, man har aldri tapt noe før man har solgt.

Men siden markedet er så lavt nå, er risikoen for å tape penger meget lav. Perspektivet må man ta i betrakting, siden vi nesten er på bunn(antagelig) vil en 4 år`s tid være passelig. Dvs, at du bør ikke ha behov for å ta ut disse pengene på lang tid.

Fond tar tid, vær tolmodig. Månedlig fondsparing har jeg god erfaring med. Om du vil spare 1000 i fond med litt mer risiko eller sette 500 i bank og 500 i fond hver måned er opp til deg.

Jeg anser risikoen i fond som liten, og ville plassert alt der, men merk, jeg har ikke fasit på verdensøkonomien :)

Her er et eksempel:

Tidlig 2001 begynte jeg å spare 1500 kr i måneden i fond. Dette var penger jeg stort sett ikke merket forsvant.

Når aksjemarkedet var på det høyeste sommeren 2007, var verdien rundt

180 000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen i rente mellom sparekonto og BSU er ofte større enn marginalt, hos skandiabanken ligger sparekonto på 2,95% og BSU 4,15%, altså 1,20% i forskjell. Det er ganske mye. Ca 30% mer i renteinntekter i året.

Edit: aksjer slår både fond og sparekonto anyday. Har tjent 30% de to siste år (på 100k).

Endret av SASv2
Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale en fonds kalkulator. Søke på google.

Men å spekulere på den måten er egentlig bare synsing, da det virkelig ikke er noen som vet med sikkerhet. Ingen vet hvor mye børsene vil stige/synke og ingen kan spå bankrenten.

Stemmer det Inge Rognmo, derfor er fond å foretrekke :) Enkelt aksjer er mildt sagt stress.

Edit: Det er alltid et voldsomt fokus på avkasting, men det viktigeste er faktisk at man sparer noe og tilegner seg god øknonomisk sans :)

Alt er realtivt SASvs, dette er en 16 åring som skal spare penger. Tviler på han er gira på å begynne med daytrading ol. Risikoen er også mye større ved enkeltaksjer.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Moralen er også, man har aldri tapt noe før man har solgt.

...eller selskapet man har investert i er slått konkurs... ;) Men det er jo mer relevant for enkeltaksjer.

Jeg vil heller si at man har tapt når kursen faller, men man har ikke tjent noe før man har solgt når kursen stiger. Hvis jeg har kjøpt en aksje/fondsandel til 100 kroner, og den er verdt 50 kroner uken etter har jeg tapt 50 kroner siden jeg kunne ha fått dobbelt så mange aksjer/fondsandeler ved å vente med kjøpet. Men om den stiger til 200 kroner har jeg ikke tjent noe før jeg har solgt den.

Jeg tror det var Spetalen som sa dette i en debatt med Kristin Halvorsen, og jeg er tilbøyelig til å være enig med ham. Men det betyr ikke at jeg anbefaler timing i fond siden det er noe de færreste lykkes med.

Lenke til kommentar

Nå har vel en prosent i rente fra eller til i året akkurat like mye å si som en kvittering på det siste kneipbrødet du kjøpte når han ikke engang er kommet i gang med sparingen.

La oss si at trådstarter sparer 1000 kr pr måned, da vil han få utbetalt rente for ca 6000 kr i snitt, det vil si at 1% utgjør 60 kr.

I begynnelsen ville jeg klart ha spart pengene på sparekonto og dumpet alle pengene opp til 20 000 kr inn på en BSU konto 1. året du får en skattbar inntekt godt over frigrensen.

Har man uansett tenkt å fylle grensen på 150 000 kr som er nå vil det å spare i BSU før man har skattbar inntekt være rene ca 20% tap på hve eneste krone.

Konklusjonen min blir ihvertfall, spar på konto og overfør til BSU når du begynner å jobbe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...