Gå til innhold

Hvordan oppdatere både mainFrame og leftFrame med en link

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en nettside der jeg skal ha en sub-meny som skifter seg etter hva du har valgt i hovedmenyen, men siden består av tre deler: mainFrame, topFrame og leftFrame. Jeg vil at når du trykker på f.eks: Home i toppmenyen så skal den linkes slik:

Link:  ../jalla/hoho/Content.html  --> mainFrame  OG  ../jalla/hoho/submenu/Home_sub.html --> leftFrame.

Hvordan kan jeg gjøre dette?

Slik ser Home-linken ut nå: 

< a href="Home_Welcome.html" target="mainFrame">< img src="../../Pictures/Navi_logo/Navi_Home.png" width="160" height="77" />

/*

Beklager de mellomrommene, men ellers vil nettleseren bare kode det av en eller merkelig grunn.

*/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

jeg er ikke noen ekspert på dette området, men kan ikke se for meg noen annen løsning enn javascript i dette tilfellet..

Har snekret sammen en liten snutt som illustrerer tankegangen min. Ideen er at ved onClick event til lenken utløses javascript funksjonen OppdaterBegge() som i sin tur oppdaterer source til Frames'ene.

Du kan bruke denne funksjonen til alle lenkene da Frame-source spesifiseres i onClick og ikke i funksjonen.

<head>
<script type="text/javascript">
 function OppdaterBegge($url1, $url2) {
document.getElementById('FirstFrame').src = $url1;
document.getElementById('SecondFrame').src = $url2;
 }
</script>
</head>

<body>
<p>
 <a href="#" onclick="OppdaterBegge('Content.html','Home_sub.html')">Home</a>
 <a href="#" onclick="OppdaterBegge('newContent.html','New_sub.html')">New Content</a>
</p>
</body>

Dette er selvfølgelig ingen pålitelig løsning da javascript må være aktivert på klientens nettleser. Mange mobil-nettlesere vil derfor ha liten nytte av dette. Jeg anbefaler en serverside basert løsning da dette ikke påvirkes av klient. Men det krever litt research hvis man ikke er kjent med serverside koding.

Lykke til videre =)

Endret av eMilt
Lenke til kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid. Det kommer neppe til å være en side beregnet for mobiltelefoner, så det vil nok gå bra. :)

Den aller største grunnen til at jeg spør er fordi jeg lærer meg webprogrammering og det du skriver der er utrolig lærerikt. :)

Lenke til kommentar

Glad for å hjelpe =)

cruzader: CSS kan neppe hjelpe han med problemet hans. Server-side koding og includes derimot, er dagens løsning på frames slik jeg har forstått det..

Utseende er en ting, men hvordan informasjonbehandlingen foregår er noe helt annet. Men uansett... Du har helt rett i at dette er noe som døde på 90-tallet og ikke bør brukes i kommersiell sammenheng. :)

EDIT: leste gjennom posten min en gang til og la til en smiley til slutt for ikke å virke snerpete

Endret av eMilt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...