AK47 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Har en Ford Mondeo 1.8 liter, 99 modell som lager mAAW ulyder. En av lydene er lokalisert til motoren, på venstre side (kjøreretning) der viftereima går. Det ser ut som reima er koblet til flere hjul, og det nederste hjulet ser ut til å være årsaken. Det går ujevnt, litt inn og ut, liksom, men bare så vidt, slik at man kan antyde det. Det ser også ut som det også går ujevnt, som et dekk som ikke er balansert, i et forsøk på å beksrive det. Lyden er mest markant når man starter og begynner å kjøre, og øker ikke i takt med hastighet, men med turtall, har jeg inntrykk av. At lyden redsueres kan ha noe med ulyd nummer to, som beskrevet under, å gjøre. Men er det noen som vet hva dette nederste hjulet er? Den andre lyden trodde jeg var dekkene, etter at jeg byttet til sommerdekk som er breiere enn vinterdekken. Det uler skikkelig fra dekkene, høres det ut som. Men etter at jeg eksperimenterte med mindre trykk i dekkene, noe som jeg ville tro ville gitt endringer i lyden, var lyden akkurat det samme. Er det andre ting enn dekkene som kan lage slik ulelyd? Starter i ca 45 km/t og reduseres noe når bilen kommer over 80. Den tredje lyden, som jeg tror kan ha sammenheng med den første er en slags pulserende skrapelyd når jeg svinger skarpt. Akkurat som skraping i bremser som er slitt/fått rust i seg, men bare at lyden kommer fra motoren. Noen som har peiling på hva alt dette kan være? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Uten at jeg er noe fagmann på Mondeo, så kan lyd nr.1 som er koblet sammen med vifterema være servoen kanskje. Og når du i tillegg får skrapelyder når du svinger kan vel dette kanskje ha en sammenheng. Sjekk oljenivået på servoen din og evt. om det lekker under bilen din. Hvis du lar bilen så på tomgang samtidig som du vrir rattet, blir det noe forandring i lyden da? Ulingen i dekkene kan komme av feil justert spissing. Får du dekkhvin ala amerikansk actionfilm når du svinger litt fort i kryss? Synes du at bilen slipper litt for enkelt? Eller er lyden konstant fra 45-80 km/t? Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Lyder er ofte vanskelig å beskrive med tekst,men som regel veldig lett å identifisere for en mekaniker når han hører de selv.....så mitt tips er,kjør innom et verksted du så får du svaret på to minutter (det nederste reimhjulet er forøvrig veiva,og bevegelser du bare kan "ane" der vil neppe lage de helt store lydene) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Ta opp lyden og legg den ut her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå