muummi Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Heisann, jeg skal kjøpe meg ny bærbar, men som vanlig så pleier maskinen å være stappet med alt mulig av programmer og forskjellig som man egentlig ikke har bruk for. Finnes det en enkel måte å kvitte seg med alt unødvendig som er forhåndsinstallert på maskinen? Har en følese av at maskinen vil bli mye raskere etter det. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Du kan jo formatere den. Eller bare avinstallere det du ikke vil ha. Eller? Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Formatere pleier å funke det ja. Du kan jo prøve windows 7 så driverne blir automatisk innlagt så slipper du å slite med det ihvertfall Lenke til kommentar
Jarik Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 http://pcdecrapifier.com/features Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 En runde med Ccleaner er obligatorisk hvis du kjører OEM-vista. Da sletter du alt dritet som følger med, for så å kjøre en register-rens etterpå. Uansett er det ingenting som slår en clean install med Win7 Lenke til kommentar
muummi Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 så hvis jeg installerer Windows 7 Rc så vil alt som er på maskina bli slettet, også kan jeg eventuelt installere Vista på nytt etterpå? Forresten, hva er en register rens? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hvis du kjøper en laptop, vil den antakeligvis ha en skjult partisjon med en vista-install på. En slags skjult vista-dvd. Den legger inn OS derfra, og da følger det masse drit. Hvis du legger inn Win7 blir alt sletta, og du ender opp med en pc med KUN Win7 på( ingenting annet... ) Dette kommer jo ann på hvordan du har partisjonert disken din, men siden det er en laptop, pleier man bare å ha en partisjon ( jeg pleier i allefall ) Sletter du win7 og legger inn Vista, vil du få tilbake all bloatwaren ( dritet som følger med ). Dette med mindre du installerer fra en dvd du har kjøpt ( eller lastet ned ). Du kan ikke bruke cd-keyen du har under laptoppen til denne installen, så du må kjøpe Vista en gang til. 2k-3k rett i dass... Alle Windows-systemer har et register, du finner dette ved å skrive regedit i kommandolinje. Det har en tendens til å bli fyllt opp med masse unødvendige notasjoner. Ccleaner renser det som ikke er noe vits å ha. Veldig bra for ytelsen... Lenke til kommentar
muummi Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Okey, da kommer jeg nok til å legge inn Win7, men det er jo bare en prøveversjon da. Er den like god som Vista? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Den er mye bedre enn Vista. Versjonen jeg kjører er RC ( release candidate ). Den er veldig stabil, alt fungerer 110%. Bedre enn Vista, som var veldig tregt... Gratis appåtil Det ordet liker i allefall jeg ! Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 En runde med Ccleaner er obligatorisk hvis du kjører OEM-vista. Da sletter du alt dritet som følger med, for så å kjøre en register-rens etterpå. Nå tar du vel hard i, Ccleaner fjerner ingen programvare/bloatware disse må du avinstallere selv. Da er det bedre med forslaget til " Jarik ": The PC Decrapifier da kan du fjerne alt som heter trialware o.l. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Jau greit det. Men man kan jo avinstallere programmer via ccleaner. Ingen forskjell fra å avinstalere i Windows, men man kan fjerne sporene i Ccleaner etterpå... Lenke til kommentar
muummi Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har nå lastet ned Win 7 RC, men hvordan installerer jeg det? Er det bare å brenne ut ISO filen på en DVD, eller må jeg lage en spesiell plate for windows? Må jeg i såfall inn på BIOSen for å boote fra dvd, eller er det bare å sette inn plata og starte pc'n på nytt? Er det mulig å få win 7 på norsk? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Du har en iso-fil som du må brenne på en dvd. Ikke noe hokkuspokkus annet enn at du må brenne den som bildefil. Dette fanges automatisk opp av proffe programmer, som f.eks nero. Du må boote fra dvd ja. Dette gjøres som du sier i bios. Tror kanskje du kan starte installasjonen i Vista/XP, men er ikke sikker. Det ligger en språkpakke i Windows Update, sitter med norsk Win7 aws Lykke til ! Lenke til kommentar
sisk2105 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg kjører Windows 7 på min hp compac 6710b og det går veldig smooth og knirkefritt. Det er min anbefaling Lenke til kommentar
QPAD92 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Så kan man bare laste ned win 7 , så intalleres driverne automatisk ? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jepp... stort sett. Hvis du har problemer med noen av driverne, er det oftest bare å gå på internet og finne vista-driverne. De fungerer i de fleste tilfeller... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå