Gå til innhold

Bygge HTPC for streaming av HD- valg av komponenter

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å bygge en HTPC som skal streame video, serier, radio osv. Har tenkt å sette den opp med Media Portal. Den skal kunne kjøre HD-materiale (1080i), men også 1080p om mulig.

Kabinett

Jeg har sett på mange kabinett, noen med høyde på opptil 20 cm, men tror jeg vil gå for:

Lian Li PC-C37

Dette er ganske lavt, 94 mm, men det følger med en bracket for å montere eventuelt PCI-express x16-kort. Etter min mening mye for pengene når det kommer til kvalitet og gode løsninger.

Hovedkort og skjermkort

Er veldig usikker på om jeg skal gå for et dyrt hovedkort m. HDMI-utgang som takler det meste av HD-materiale eller et billigere hovedkort og et godt skjermkort til avspilling av video. Noen meninger her?

Hva er forskjellene her når det kommer til varme, prosessorbruk, hakking under videoavspilling, svarte striper under panorering osv.

Strømforsyning

Her er det plass til vanlig ATX-størrelse. Jeg trenger jo sikkert ikke så mye mer en 300w? Jeg bygde for noen år siden en kontorpc med Fortron-Source Zen 300W, som er vifteløs. Den ble aldri veldig varm og det eneste som kjølte ned pcen var prosessorvifta, som jeg tror var montert på en Schythe Ninja av en eller annen sort. Hva pcen bestod av kan du se her. Vil en slik strømforsyning være hasardspill i et så lite kabinett?

Harddisk

Vurderer å gå for en SSD-disk på 30-50 gigabyte eller i det området. Da slipper jeg vibrasjoner og unngår masse varmeutslipp sammenlignet med vanlig HDD. Lydløs er absolutt et salgsargument. Innvendinger mot at det blir lite plass? Jeg skal streame alt fra serveren.

Prosessor

Intel vs amd? Evig diskusjon dette her. Jeg heller litt for intel, da jeg har hatt gode erfaringer mtp. varme. På den andre siden så har jeg en amd-prosessor i serveren. Jeg stiller med åpent sinn ^^.

Hva tenker dere om dette? Setter pris på all hjelp og innvendinger.

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med lave kabinetter er CPU kjøler ofte blir for høy.

Ellers ville jeg gått for:

Intel C2D e5200

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Rev 1.0)

Ellers kommer AMD med 4 kjerners prosessorer med 45W TDP som ser veldig spennende ut for HTPC.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Problemet med lave kabinetter er CPU kjøler ofte blir for høy.

Ellers ville jeg gått for:

Intel C2D e5200

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Rev 1.0)

Ellers kommer AMD med 4 kjerners prosessorer med 45W TDP som ser veldig spennende ut for HTPC.

Jeg syntes å ha lest den anbefalingen i en annen tråd, muligens av deg :) Har du hatt gode erfaringer(om noen) med den prosessoren mtp. temperatur? Er det spesielle grunner til at akkurat det hovedkortet skiller seg ut fra andre med HDMI-utgang? Jeg må spørre av ren uvitenhet.

Når det gjelder hovedkort så er vel hardwareakselerasjon alfa omega for å kunne se videomateriale. Har de fleste hovedkort støtte for dette? Kan ikke så mye om akkurat det.

Lenke til kommentar

Test av Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

Test av Asus P5N7A-VM

Her står det at Gigabyte GA-E7AUM-DS2H har den raskeste grafikkløsningen sammenlignet med Asus P5N7A-VM. Gigabyte har GeForce 9400 mens Asus har GeForce 9300. Asus sitt er derfor dårligere på grafikkløsningen men fortsatt milevis fra en spillpc. Hvordan stiller disse forskjellig i forhold til det jeg skal bruke den til: Kun avspilling av høyoppløst video? Gigabyte GA-E7AUM-DS2H er per dags dato nesten 200 kr dyrere. Det står også at chipseten på Asus P5N7A-VM blir ganske varmt ved full load, noe som kanskje også er tilfelle for Gigabyte sitt?

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar

Begge kortene blir litt varme ved høy load, men det kommer ann på luftflyten i kabinettet.

I et Antec Fusion Remote er det ikke problemer med varme med disse hovedkortene.

Men alternativet er et dedikert skjermkort som tar opp plass/luftflyt i kabinettet. Eksterne skjermkort har også høyere strømforbruk og avgir dermed mer varme, men mulig kjølerene er bedre ?

DFI har kommet med en versjon av 9400 chipsettet med bedre kjøler: https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=10

Gigabyte kortet har nyere lydkort (Realtek 889A) og Firewire (kjekt hvis du skal bruke FireDTV https://prisguiden.no/product.php?product_id=44850)

Lydkortet støtter 7.1 lyd ut.

Intel C2D e5200 er den svakeste prosessoren til Intel basert på 45nm teknologi som kan spille av fullHD uten hardware akselerasjon.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....4239742#Support

So are my recommendations really enough for HD contents?

One of the most frequently asked questions is if these systems can play 1080p contents (including various mkv files as well as BD movies) fine. The answer is yes as you can see in the above chart. Here are screenshots taken in one of the recommended systems (the low-end Intel/NVIDIA system) when a 1080p mkv file is played back. Whether hardware acceleration of the GPU is on or off, the file can be played back fine.

* Pentium Dual-Core E5200 2.5GHz 2MB L2 cache

* GA-E7AUM-DS2H GeForce 9400 mGPU mATX

* DDR2-800 2 x 1GB

* Windows Vista SP1 32-bit

* MPC-HC with MPC Video Decoder (the first screenshot)/ffdshow Video Decoder (the second screenshot) and madFlac Decoder

* 1080p mkv file created from Blu-ray Spider-Man 3 with FLAC audio track encoded from Dolby TrueHD; the first 100 seconds of chapter 44 with max bitrate around 36Mbps

Hardware Acceleration ON (MPC Video Decoder)

If GPU hardware acceleration is used, max CPU usage is around 33%.

Hardware Acceleration OFF (ffdshow Video Decoder)

ffdshow does not support GPU hardware acceleration (yet). Max CPU usage is around 70%.

Strømforbruket på dualcore 45nm prosessorene til Intel er lavt: http://www.tomshardware.com/reviews/athlon...wer,2259-7.html

Her er review av de nye lavenergi AMD prosessorene:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3572

Lenke til kommentar

Tusen takk for svært godt og utfyllende svar. Det gjorde alt mye lettere.

Linken til Gigabytekortet du nevnte, fungerte ikke. Kun et problem hos meg?

Jeg tror at med det så effektgjerrig system, så skal det ikke bli noen problem å gå for et Lian Li PC-C37. Uten skjermkort og evt et ssd så burde jeg klare å lage grei luftflyt. Når det kommer til hovedkort så blir jeg kanskje å gå for DFI sitt kort pga grunn av kjøleren. All honnør til deg som har gjort all researchen. Det blir nok muligens ganske trangt i kabinettet, men med en ny kjøler på CPU så tror jeg det blir bra.

Spørsmålet er om jeg skal gå for en vifteløs strømforsyning, eller om den luftflyten som den skaper er kjærkommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...