Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjeven låser seg.. Hvordan bli kvitt dette?

Haganeset

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt litt problemer med kjeven i et par år nå..

Det som skjer er at den låser seg og jeg får ikke åpnet den mer enn at jeg får en finger inn..

Det skjer som oftest på natta, men kan skje om dagen også.

Den kommer seg somregel løs av seg selv når jeg sovner igjen, men har hatt tilfeller der jeg må ta muskelavslappende for at det skal skje!

Noen ganger når den har låst seg så presser jeg bare litt på den siden og beveger munnen litt så kommer den av og til..

Merker også når jeg spiser at det " klikker " i kjeven.. Da blir jeg veldig forsiktig med å spise i håp om at den ikke skal låse seg..

Har vært og tatt røntgen og der så de ikke noe spesielt..

Tannlegen har også sjekka men fant heller ingenting, hu nevnte at jeg kunne gå til en spesialist?

Så jeg lurte på om noen her har samme problem, eller noen som kanskje vet hva som er galt?

Endret av tols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det fordi jeg hadde åpent bitt. Ettersom tennene mine ikke møttes skikkelig når jeg bet sammen vanlig, bet jeg alltid skeivt for å få bedre tyggeflate. Det resulterte da i at jeg så ut som en ku som tygde drøv når jeg spiste (haha, jippi), og kjeven begynte med å klikke, og etterhvert låste den seg flere ganger om dagen.

Jeg endte med å gå med tannregulering i over et år for å ordne bittet, og nå som jeg kan bite bent og likevel ha skikkelig tyggeflate, er problemene så godt som borte:)

Lenke til kommentar

Kan være en låsning i kjeveleddet, tror kanskje en kiropraktor kan gjøre noe. Bakdelen er at de er så himla dyre og vil ha deg så mange ganger. Tror legen min som er spesialist i fysikalsk medisin kunne hjulpet deg, men han holder til i Oslo.

Du spenner kanskje kjevemuskulaturen mye. Prøv med gapeøvelser; gap høyt, beveg haken fra side til side. Prøv å kjenn deg avslappet før du sovner inn da drar du ikke så lett spenninger med inn i søvnen.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
Gjest Gjesten

Hvis du får det, lener du bare hode, enkelt og greit framover og ser ned i bakken mens du slapper helt av i kjeven. Det skjer ofte om natten fordi du ligger (mest sannsynlig) på ryggen. Kjeven min hadde en tendens til å låse seg men det ble bedre ettersom jeg vokste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...