Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utgifter til takstmann hos nabo må dekkes av meg

pian

Anbefalte innlegg

Kjapp gjennomgang av saken: Har hatt to vannlekkasjer fra min leilighet, ned til naboen under. Den første var en "plutselig" skade i 2007, og utbedringen ble dekket av forsikringsselskapet.

Den andre, som skjedde i 2008, skyldes en lengre lekkasje og dekkes derfor ikke av forsikringsselskapet. Derfor måtte jeg privat engasjere takstmann og betale han, for deretter å ordne badet mitt og naboens.

Ett år etter klager naboen på utbedringen av den FØRSTE skaden, den som ble ordnet av forsikringsselskapet. Styret sendte en taktstmann til meg, som fant det samme som takstmannen jeg hadde her for ett år siden. Han var også nede hos naboen og fant det samme der, men fant ikke noe galt med det arbeidet forsikringsselskapet utførte.

Nå får jeg nå beskjed om at jeg må betale denne andre takstmannen også. Til tross for at jeg ikke har bestilt ham, og at årsaken til klagen var det arbeidet som ble gjort hos naboen av forsikringsselskapet!

Er det noen som vet hvordan jeg kan få styret til å forstå at denne regningen må gå til forsikringsselskapet og ikke meg? Eller har jeg misforstått og må dekke kostnaden til takstmann hos naboen på arbeide utført av forsikringsselskapet?

Endret av pian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjapp gjennomgang av saken: Har hatt to vannlekkasjer fra min leilighet, ned til naboen under. Den første var en "plutselig" skade i 2007, og utbedringen ble dekket av forsikringsselskapet.

Den andre, som skjedde i 2008, skyldes en lengre lekkasje og dekkes derfor ikke av forsikringsselskapet. Derfor måtte jeg privat engasjere takstmann og betale han, for deretter å ordne badet mitt og naboens.

Ett år etter klager naboen på utbedringen av den FØRSTE skaden, den som ble ordnet av forsikringsselskapet. Styret sendte en taktstmann til meg, som fant det samme som takstmannen jeg hadde her for ett år siden. Han var også nede hos naboen og fant det samme der, men fant ikke noe galt med det arbeidet forsikringsselskapet utførte.

Nå får jeg nå beskjed om at jeg må betale denne andre takstmannen også. Til tross for at jeg ikke har bestilt ham, og at årsaken til klagen var det arbeidet som ble gjort hos naboen av forsikringsselskapet!

Er det noen som vet hvordan jeg kan få styret til å forstå at denne regningen må gå til forsikringsselskapet og ikke meg? Eller har jeg misforstått og må dekke kostnaden til takstmann hos naboen på arbeide utført av forsikringsselskapet?

Hvis jeg forstår deg riktig, kom den siste takstmennen frem til at det ikke var noe galt med hverken ditt eller naboens bad - dvs. ingen skade.

Du skal naturligvis ikke betale for en undersøkelse som a) du ikke har bedt om, og b) viste seg ikke å være nødvendig. Avtalen med takstmannen er inngått av styret, dvs. sameiet. Utgangspunktet er derfor at det er sameiet som er ansvarlig for takstmannens honorar. For at du skal bli ansvarlig for regningen, må det foreligge et rettslig grunnlag for dette. Slikt rettslig grunnlag kunne ha foreligget hvis det var skader hos naboen som du var ansvarlig for. I mangel av et slikt grunnlag, må den som bestilte takstmannen, ta regningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...