fcuk_IT Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Tenkte jeg skulle sammenligne D40 + 18-55mm VR med D5000 + 16-85mm VR. Kameraene ble satt på stativ på samme sted, begge objektivene ble satt til 50mm. Fokus ble satt til senter, blendertrinn f/10. D5000 + 16-85mm Avstand front-element til senter ca. 62cm D40 + 18-55mm Avstand front-element til senter ca. 70cm Det jeg stusser på, det er at bakgrunnen ikke kommer i fokus på sistnevnte bilde, som det gjør på førstnevnte. Om DOF bestemmes ut fra avstanden til frontelementet, så burde jo faktisk det førstnevnte bildet ha grunnere DOF enn førstnevnte? Forskjellen ble enda større med f/8. What am I missing? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) DOF bestemmes av avstand fra sensor. Ser også når jeg legger de 2 bildene over hverandre at de ikke er tatt fra samme vinkel/avstand. Så vil tippe at årsaken er forskjellig vinkel samt forskjellig avstand fra sensor til "modell". Update: 50mm på begge objektiv trenger ikke nødvendigvis bety nøyaktig 50mm, alltid litt avvik på denne skalaen. Endret 21. juni 2009 av TGB Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Nettsiden The Luminous Landscape har en Understanding Series, hvor du bl.a. finner Understanding Depth Of Field. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Skulle vel kanskje tro det var motsatt.... "when standing in the same place and focusing on a subject at the same distance, a longer focal length lens will have a shallower depth of field (even though the pictures will show something entirely different). This is more representative of everyday use, but is an effect due to higher magnification, not focal length. Longer focal lengths also appear to have a shallow depth of field because they flatten perspective. This renders a background much larger relative to the foreground-- even if no more detail is resolved." http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...th-of-field.htm Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 DOF bestemmes av avstand fra sensor. Ser også når jeg legger de 2 bildene over hverandre at de ikke er tatt fra samme vinkel/avstand. Så vil tippe at årsaken er forskjellig vinkel samt forskjellig avstand fra sensor til "modell". Update: 50mm på begge objektiv trenger ikke nødvendigvis bety nøyaktig 50mm, alltid litt avvik på denne skalaen. Begge bildene er tatt med stativet plassert på samme sted og med samme vinkel. Sensorene skulle da være rimelig likt plassert. Så det er nok som du antyder, at 50mm ikke nødvendigvis er nøyaktig 50mm, siden utsnittet er litt forskjellig. Likvel ville jeg forventet å se skarp bakgrunn også på bildet tatt med D40/18-55mm komboen. Mulig jeg skal gjenta testen og denne gangen heller satse på å få riktig utsnitt - selv om fokallengden indikeres å være forskjellig. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Brennviddene er ikke identiske. Da blir heller ikke dybdeskarpheten identisk om fokusavstanden er lik. Bildet som har et litt trangere utsnitt har også tilsynelatende mindre DoF - det er helt i overensstemmelse med teorien. Det kan også være at D40-bildet er fokusert litt nærmere enn D5000 bildet (fokusavstand har ingenting med avstand til frontelementet å gjøre) - det vil ytterligere påvirke utsnittet. Dessuten er 18-55 noen gode hakk kjipere enn 16-85, noe som også vil påvirke opplevd skarphet. Luminous Landscape-artikkelen er forøvrig veldig god. Les den. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Det jeg egentlig trengte å forstå her, det var at 50mm ikke nødvendigvis er 50mm - sånn forstår i alle fall jeg det Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Brennvidder som oppgis er ikke alltid pinlig nøyaktig, nei. Jeg lekte litt med å sette solblenderen fra 70-210'en min på 18-70'en i går. På 70-210 er det ikke snev av vignettering, men på 18-70 ga den helt sorte hjørner. Mao. er 70mm på 18-70 en del kortere enn 70mm på 70-210. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå