TGB Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Har ikke fulgt med i det siste, men Interfoto pusher nå D3x (Norsk utgave) for 59.990. Så ser ut som noe skjer på prisfronten endelig Lenke til kommentar
qdos Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Ser også at "norske" (ikke parallellimporterte) D3 ikke er på lager. Ubekreftet til f.eks. Fotovideo den 22.7. Kan tyde på at D3 er på vei ut, og kommer i en D3s/D3H-versjon snart. D3s 15MP og D3Xs 30MP begge med automatisk sensorrengjøring til høsten...? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Ser også at "norske" (ikke parallellimporterte) D3 ikke er på lager. Ubekreftet til f.eks. Fotovideo den 22.7. Kan tyde på at D3 er på vei ut, og kommer i en D3s/D3H-versjon snart. D3s 15MP og D3Xs 30MP begge med automatisk sensorrengjøring til høsten...? Kommer neppe ny sensor i en eventuell D3s, og det kommer helt garantert ikke en D3xs allerede nå. Om jeg tar feil vil det være en ekstremt stor overraskelse. Det er på nåværende tidspunkt absolutt ingen grunn til å komme med oppgradering av D3x, det er uten tvil det beste fullformat DSLR som eksisterer. Edit: I går hadde Interfoto 3 stk D3 på lager, så tror det er så enkelt at de har solgt dem og det tar litt tid å få inn nye. Selges flere enn det produseres (også påvirket at prisen har gått til himmels). Endret 22. juni 2009 av TGB Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Det kan være at D3 er på vei ut, men heller lite trolig. Det ser mer ut til at Nikon kuttet vel hardt i produksjonen ved inngangen til finanskrisen, og har nå generelt problemer med å tilfredsstille etterspørselen av flere hus rundt omkring i verden. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Jeg har heller ingen seriøs tro på at D3X blir oppdatert nå, men jeg skjønner ikke hvorfor Interfoto senker prisene når de kun har to på lager. Å kutte i produksjonen på grunn av finanskrisen, og på den måten ikke klare å tilfredsstille etterspørselen kan vel ikke være den mest gjennomtenkte strategien? Jeg håper ikke at Nikon sparer seg til fant slik at jeg må bytte til Canon Endret 22. juni 2009 av Jarlsberg Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Er rimelig laber etterspørsel etter D3x grunnet prisen. Reell verdi på D3x er vel ca. 5.000 (maks 10.000) påslag av prisen til D3. D3x er rimelig klin samme kamera som D3, eneste differansen er sensoren (som ikke koster veldig mye å serieprodusere). Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Å kutte i produksjonen på grunn av finanskrisen, og på den måten ikke klare å tilfredsstille etterspørselen kan vel ikke være den mest gjennomtenkte strategien? Det er det jo enkelt å si nå i ettertid, men kan ikke tenke meg at det var Nikons strategi dengang. Jeg håper ikke at Nikon sparer seg til fant slik at jeg må bytte til Canon Nikon selger godt, og øker markedsandelen, mens Canons andel minker. Endret 23. juni 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 I krisetider omprioriterer folk som oftest, og erfaringsmessig så øker ofte "kultur" delen folk kjøper mer musikkinstrumenter m.m. Vet ikke om dette gjelder fotoutstyr, men det at Canon har ombestemt seg og allikevel bygger en ny fabrikk dog litt mindre enn først planlagt tyder på at etterspørselen ikke har falt i bunn. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 I krisetider omprioriterer folk som oftest, og erfaringsmessig så øker ofte "kultur" delen folk kjøper mer musikkinstrumenter m.m. Vet ikke om dette gjelder fotoutstyr, men det at Canon har ombestemt seg og allikevel bygger en ny fabrikk dog litt mindre enn først planlagt tyder på at etterspørselen ikke har falt i bunn. Vel, et hus til rundt 60.000 - man må regne med litt opp og ned bare pga f.eks valuttaen, naturlig nok. At det ikke alltid finnes på lager er kanskje heller ikke så merkverdig, tviler på at det er noe som selges i volum, eller "hver uke". Et hus til 60.000, hvor mange promille av oss "normale amatører" kjøper det? Tor Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg er litt usikker på de reelle produksjonskostnadene på D3X i forhold til D3. Dette er jo ingen storselger, den skrus sammen i små serier, og muligens kan det være lagt i ekstra i forbindelse med sensor/filtre/elektronikk. Samtidig er det ganske usannsynlig at sensorkostnaden er over USD 1000, og at delene som er felles med D3 utgjør noe særlig mer. Totale delekostnader er trolig endel lavere. Så Nikon har masse å gå på om de vil kutte i pris, og det vil de trolig etter hvert. D3s er vel ganske sannsynlig sammen med D300s, men sida marginene er mindre på D3, er neppe Nikon motivert for å pushe D3 nå. Det stemmer at Nikon har solgt mer enn de regna med gjennom finanskrisa, og at de dermed også har kutta produksjonen litt mer enn det som har vist seg å være optimalt. De har neppe tapt så veldig mye på det, for på flere av modellene (f.eks D40, D300, D700) har marginene i utgangspunktet trolig ikke vært så enormt store, slik at de tjener ganske lite hvis de må rabattere massivt. Tror ikke vi skal vente så store endringer i proff-segmentet hos Nikon. De begynner å komme omtrent dit de ønsker å være, posisjonsmessig. De er nok mye mer skjelvne når det gjelder posisjonen i forbruker-segmentet, og tilsvarende er det mer sannsynlig med betydelige endringer der. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har (nesten) bestemt meg for å gå til anskaffelse av et D3, men jeg klarer ikke å få meg til å kjøpe et for 35.000,- nå når det kostet 24.000,- i august 2008. I tillegg er en oppdatering (sannsynligvis) rett rundt hjørnet, og summen av dette gjør at jeg ikke får meg til å kjøpe det nå til den prisen. Et D3X til ca. 40.000,- virker som et bedre kjøp nå, men det kan bli en god stund til det blir en realitet også... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg har (nesten) bestemt meg for å gå til anskaffelse av et D3, men jeg klarer ikke å få meg til å kjøpe et for 35.000,- nå når det kostet 24.000,- i august 2008. I tillegg er en oppdatering (sannsynligvis) rett rundt hjørnet, og summen av dette gjør at jeg ikke får meg til å kjøpe det nå til den prisen. Et D3X til ca. 40.000,- virker som et bedre kjøp nå, men det kan bli en god stund til det blir en realitet også... Ønsker du D3 kan det være en plan å vente til etter annonserte lanseringer i begynnelsen av august. Går rykter om D3s med sensorrens/shake, samme sensor og ellers mindre modifikasjoner i forhold til dagens utgave. Prisen vil mest sannsynlig også bli en del høyere, forøvrig er D3 i dagens utgave ypperlig (med utvidet buffer er det fantastisk). Lenke til kommentar
andreash Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg har (nesten) bestemt meg for å gå til anskaffelse av et D3, men jeg klarer ikke å få meg til å kjøpe et for 35.000,- nå når det kostet 24.000,- i august 2008. I tillegg er en oppdatering (sannsynligvis) rett rundt hjørnet, og summen av dette gjør at jeg ikke får meg til å kjøpe det nå til den prisen. Et D3X til ca. 40.000,- virker som et bedre kjøp nå, men det kan bli en god stund til det blir en realitet også... Hehe, betalte 25000 for min i desember jeg Andreas Lenke til kommentar
qdos Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Ønsker du D3 kan det være en plan å vente til etter annonserte lanseringer i begynnelsen av august. Går rykter om D3s med sensorrens/shake, samme sensor og ellers mindre modifikasjoner i forhold til dagens utgave. Prisen vil mest sannsynlig også bli en del høyere, forøvrig er D3 i dagens utgave ypperlig (med utvidet buffer er det fantastisk). Kommer nok til å vente når jeg har ventet så lenge ja, og får nok holde meg til D2Hen i sommer. Jeg kan neppe være den eneste D3-kjøperen som sitter på gjerdet når prisene på kameraet har gått opp med 50% på et halvår! Hehe, betalte 25000 for min i desember jeg Heldiggris Eneste trøsten er at jeg ikke hadde råd til å kjøpe det i desember til den prisen uansett. Ellers hadde jeg revet meg enda mer i håret! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå