Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vitne i rettsak

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg gikk på folkehøyskole et halv år tilbake, å en kveld jeg skulle hente noen på byen, var jeg vitne til vold å herverk.

Da jeg fikk en stopper for det tenkte jeg ikke mer på det før politiet ringte meg å spurte om jeg kunne gi forklaring.

Dette sa jeg ja til og fortallte va jeg hadde sett å gjort.

Da dette var så pass lengesiden regnet jeg at saken var ute av verden, iverfall til jeg fikk brev i posten i dag, da det står at jeg skal vitne i retten, men dette kunne ikke passet på noe dårligere tid, da jeg bor langt unna på vestlandet å jeg skal vitne i sør-trøndelag.

Å den dagen jeg skal i retten er også første dag jeg skal begyne på ny jobb å midt i uken jeg skal flytte.

Er jeg pliktig til å avgi vitne forklaring i retten?

Er det noen mullighet får å kunne slippe unna dette eller iverfall få det utsatt?

Hvem skal dekke reise utgiftene å av hvem?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke erfaring med dette, men var jeg deg ville jeg nok henvendt meg til det aktuelle tinghuset og forklart situasjonen. Om de i spesielle tilfeller opererer med skriftlig vitneforklaring, er jeg ikke sikker på. Men dette kan selvsagt sjekkes opp i ved å ta en telefon til tinghuset.

Lenke til kommentar

Er usikker.. Men, tror det skal gå ann å vitne over tlf, hvis du har en god grunn..

Det var 2 personer som vitnet på tlf da vi var i tingretten med skolen. Men de som vitnet var politimenn, så jeg aner ikke om du får gjort det.

Endret av eXtreme-501
Lenke til kommentar

Har selv gitt skriftlig, anonym vitneforklaring i en ganske stor hærverkssak. Reisekostnadene er jeg litt usikker på, selv var kostnadene ved å ta egen bil ubetydelige, men husker at de spurte om akkurat dette når jeg var innom.

Ring og forklar situasjonen så finner de sikkert en løsning.

Lenke til kommentar

Man har møteplikt hvis man er blitt stevnet. Det kan være du kan forklare deg per telefon - kontakt den aktuelle advokaten i politiet for å undersøke mulighetene.

Hvis du blir nødt til å møte, skal du få dekket dine rimelige reisekostnader.

Lenke til kommentar

Var selv vitne i retten for en tid tilbake og du har møteplikt med mindre du har veldig god grunn til å ikke møte. Dersom du må reise, så vil du få dekket disse utgiftene etter satser de opererer med. Vil tro at arbeidsgiver ikke vil ha noe å si siden du skal vitne i en sak. De kan faktisk hente deg hjemme eller på arbeidsplassen dersom du uteblir. Jeg ville ringt til retten og hørt hva du burde gjøre, samt ta en telefon evt stikke innom arbeidsgiver med brevet du har fått. Bedre å møte opp enn å la være å gå. Men bare vær oppmerkesom på at det kan være lang ventetid før du kommer inn hvis du er blandt de siste vitnene.

Lenke til kommentar

Jeg har vitnet gjennom telefon på tvers av landet. Jeg møtte opp hos politiet og brukte en av deres telefoner. Politiet måtte sjekke legitimasjonen min for å være sikker på at jeg var den jeg utga meg for å være, og lot meg da sitte alene på et rom og snakke med retten. Kunne altså ikke sitte på et buss-stopp og snakke i mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...