Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]saab med bakhjulstrekker

1915

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saab var vel en av de som "begynte" med FWD, og har var alltid valgt

å holde fast ved det.

BMW og Mercedes er vel noen av få som fortsatt leverer biler

med kun bakhjulstrekk, men ingen regel uten unntak,

så (nye) Mini fra BMW, A og B-klassen til Mercedes har blant annet FWD.

BMW vurderer forøvrig å komme med 1-serien som FWD fra neste år.

Lenke til kommentar
jeg synes ikke det hadde blitt feil.

jeg tror bmw lager forhjulstrekker og bakhjulstrekkere. er ikke helt sikker. men tror det.

BMW lager kun bakhjulstrekk (og firehjulstrekk) på sine biler, og det har de alltid gjort. Et lite unntak er det, og det er Mini-bilene som BMW lager, de har forhjulstrekk.
Lenke til kommentar
Saab var vel en av de som "begynte" med FWD, og har var alltid valgt

å holde fast ved det.

BMW og Mercedes er vel noen av få som fortsatt leverer biler

med kun bakhjulstrekk, men ingen regel uten unntak,

så (nye) Mini fra BMW, A og B-klassen til Mercedes har blant annet FWD.

BMW vurderer forøvrig å komme med 1-serien som FWD fra neste år.

For Saab er forhjulsdriften en av de hellige Saab-tingene, en Mini med bakhjulstrekk ville også være og synde stort mot arven, den opprinnelige Minien var jo en revolusjonerende bil, dagens Mini er jo nokså ordinær.

Lenke til kommentar

Skal Saab overleve må de rendyrke sine særtrekk og pleie de som tross alt velger en liten nisjeprodusent som Saab, bakhjulstrekk ville nok ikke være særlig lurt for merket sin overlevelse som uansett er meeeget usikker, de er en microfabrikk som stort sett bruker GM-teknologi, hvilken teknologi de nå skal bruke er jo høyst usikkert, og lage en helt ny bil fra A til Å er vel svært urealistisk for og si det meget forsiktig.

Lenke til kommentar

Skal Saab overleve må de rendyrke sine særtrekk og pleie de som tross alt velger en liten nisjeprodusent som Saab, bakhjulstrekk ville nok ikke være særlig lurt for merket sin overlevelse som uansett er meeeget usikker, de er en microfabrikk som stort sett bruker GM-teknologi, hvilken teknologi de nå skal bruke er jo høyst usikkert, og lage en helt ny bil fra A til Å er vel svært urealistisk for og si det meget forsiktig.

Det er jo nettopp dette som har vist seg å være feil. Saab har holdt fast ved framhjulsdrifta og aldri satset på verken bakhjulstrekk eller firhjul, og det er mange som mener dette var feil av Saab. Det samme med motorene. Da Saab kom igang med produsering av bensinturboen ble det omtrent ikke satt av penger til dieselmotorer.

Lenke til kommentar

Feilen til Saab er at de ikke har en reindyrket profil, GM rotet det til med og rebadge både Subaruer og Chevyer som Saab, at de burde hatt 4WD for lenge siden skal jeg være enig i, men bakhjulstrekk? Hvorfor skulle de hatt det? Saab sitt pionerarbeid på bensinturbo var jo på syttitallet, da var jo diesel ikke noe stort tema hos noen.

I Sverige la man jo store hindre for diesel, mange hevdet dette var for og beskytte spesielt Volvo mot konkurranse fra MB sine diesler.

Og så må man se på størrelsen, det er svært begrenset hva man får til med så små ressurser som Saab har hatt tilgang til opp igjennom årene.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at de burde hatt bakhjulstrekk, men at de burde prøvd dette også, men aller helst burde firejhulstrekken kommet tidligere. Selv om 99 Turbo kom i slutten av 70-tallet, betyr ikke dette at det kun var i 70-årene som bensinturboen ble utviklet/produsert. Når kom den første Saab diesel-motoren?

Volvo lagde svært solide og gode dieselmotorer til først 240-serien og jeg ser ikke helt hvorfor Sverige skal ha lagt store hindre for diesler. Hvilke årstall var dette og har du kilde?

Man må selvfølgelig også se på størrelsen som du sier, men de kunne fint lagt av litt penger til utvikling av ihvertfall 4wd. De har da ikke mer penger i dag enn for 20 år sida?

Lenke til kommentar

Volvo lagde vel ikke noen diesel til 240, de brukte innkjøpte motorer fra VW, nemlig motoren fra VW LT varbilene.

Svenskene hadde vel sære avgasskrav og en kraftig forhøyet årsavgift for dieselbiler på åttitallet og utover, selv på varebiler var det ikke særlig vanlig med diesel.

Og prøve ting kostet penger, 4WD kunne de nok ha prøvd men var det ett marked?

4WD hadde ett blaff på slutten av åttitallet og noe utover, da var 4WD inn og man fikk 4WD på mange ordinære biler, det forsvant ganske fort.

Av personbilene så er det selvsagt Subaru og VAG som har hatt 4WD som option på svært mange av sine modeller.

Det var jo Scania som sponset SAAB, kan jo tenkes at man så hvor det bar lenge før man solgte liket dyrt til GM og rett og slett ikke gadd og tape de pengene det hadde kostet og utvikle alt det fine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...