fugletiteren Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 jeg skal begyne å tegne litt og lurte på om noen har et bra og gratis tegneprogramm til pc? må kunne lage hjelpelinjer som kan tas vekk etter på.... Lenke til kommentar
X-effect Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Du kan jo prøve Inkscape. Fikk gode kritikker på flere av sidene jeg var inne på. Alt av guider og diverse annet ligger inne på den samme siden. Lenke til kommentar
fugletiteren Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 hvordan kan jeg lage hjelpe linjer på Inkscape? og hvordan visker jeg vekk linjer Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 1. Om eg forstår deg rett: Klikk-og-dra frå linjalane over/ved sida av teikneområdet. 2. Det er ikkje noko viskelær i Inkscape. Det er ikkje eit «vanleg» teikneprogram som t.d. Paint, men eit program for vektorgrafikk. Du må velje objekt du har laga med det øvste verktøyet i verktøyboksen på venstresida og slette med delete-knappen. Er du interessert i eit program som Paint, berre (mykje) meir avansert, kan du sjekke ut Gimp. Hjelpelinjer lager du her på same måte som i Inkscape: klikk-og-dra frå linjalen. Lenke til kommentar
fugletiteren Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 jeg prøvde gimp, men jeg savner å kunne dra rette streker, sirkler, boxer osv. jeg ser etter en som er lik paint bare har mere ting. jeg skal lage tegneserie figurer;) Lenke til kommentar
koks Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Prøv Paint.NET http://www.getpaint.net Det er paint, bare med mange muligheter, fantastisk program Har aldri "tegnet", men en måte (sikkert blant mange) du kan lage guidelines på ønsket sted: 1. Lag en ny layer, evt rename den til "guideline layer" 2. Velg "Line" tool, ønsker du spesiell tykkelse, farge osv, velg dette 3. Tegn rette streker på ønskede steder (hold inne shift-tasten for å låse streken så du enkelt kan tegne en vinkelrett linje) Evt kan du også skru på "ruler" først hvis du trenger noe nøyaktighet i forhold til piksler eller cm på hvor guidelines skal være. Et annet tips er vel også å venne seg til å benytte layers, f.eks. tegne en tegneseriefigur i hver layer, samt en eller flere layers til ulike aspekter av bakgrunnen. Da blir det enkelt å gjenbruke, flytte rundt på og redigere enkeltkomponenter. Lenke til kommentar
MSc Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Har ikke prøvd noen av disse, men tok et kjapt søk på download.com etter CAD. Valgte så de som var gratis og kom opp med denne listen. Som sagt ikke prøvd, men jeg vil tro at noen av de kan gjøre nytten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå