Knopfix Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Hei Har kjøpt G.skill Falcon 128GB SSD. Disken er satt inn i et Asus P5K-E/WiFi-AP hovedkort med nylig oppdatert BIOS. OS som skal installeres er XP 32 bit. Det som har skjedd er at første installasjon fungerte og XP bootet opp uten noen oppdateringer av windows eller andre program installasjoner. Begynte så å installere chipsetdrivere osv til hovedkort, alt frøys og jeg måtte restarte med reset knappen. OS vil ikke boote opp igjen så jeg begynte å installere på XP nytt. Det som skjer nå er at installsjonen kræsjer under ulike stadier. Kan få melding om at en fil mangler eller blåskjerm. Prøvde å installere server 2003 for å utelukke at XP CD ikke var defekt men det fungerte heller ikke med den. Får også en melding fra BIOS under oppstart at den ikke finneer disk under oppstart men den dukker opp når jeg går inn i BIOS og kan formateres under XP installasjon. Bootet opp min gamle OS disk og der fant WinXP disken men den forsvant for å så dukke opp igjen, men kun den ene av de to patisjonen kom frem. Installerte på nytt igjen nettopp og da fikk jeg blåskjerm rett før installasjonen var ferdig. Begynner å bli lei nå og vil utelukke at den er defekt. Hvis jeg ikke mottar noen gode tips prøver jeg en installasjon på en eldre maskin. Jeg har fått XP installert kun under første installsjon og ikke etter det. Da har installasjonen kræsjet gang på gang. Takk for hjelpen. Endret 24. juni 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Hvis ikke disken er defekt så tror jeg firmware upgrade kan løse problemet. Har meldt meg inn i G.skill tech forum men opplegget med forumet virker ganske sært. Selv om jeg har meldt meg inn og fullført registrering fra tilsendt email har jeg bare fått rettigheter i forumet til å lese innlegg. Får ikke skrive innlegg eller laste ned manualer eller laste ned nyeste firmware. Kjedelig om jeg må vente til mandag for at Admin på forumet skal gi meg tilgang. Så hvis noen har nyeste FW og Manual for FW oppgradering til G.skill Falcon 128 GB så blir jeg glad. Bare send en PM. Edit: Jeg har prøvd å installere XP på en annnen maskin men installsjonen bare fryser etter en stund. Endret 21. juni 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Prøv SSDen i en annen maskin for å finne ut om det er den som er problemet. Hvis den ikke vil i en annen maskin heller kan du prøve en firmware update. Fungerer ikke det heller kan du prøve om W7 RC vil installeres, siden det er mer SSD-vennlig. Hvis ingen av disse fungerer så har du mottatt en enhet som sansynligvis er feilprodusert (infant death). Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Har testet på en annen maskin med XP og installasjonen fryser. Prøver Win7 med siste versjon fra MS. Den finner ikke hardisken under installasjonen, men hardisken finnes i BIOS. Til forskjell fant XP hardisken under under installasjon. Ser Win 7 har mulighet for å legge til driver under installasjonen, hvilken skal jeg i tilfelle bruke ? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Hei Det ordnet seg etter at jeg fant Firmware upgrade et annet sted enn hos G.skill Tech forum som tildeler rettigheter manuelt (min er ikke aktivert ennå så jeg kunne ikke laste den ned ). Alt ser ut til å fungere perfekt nå etter FW update. Bruker XP32 bit. Endret 21. juni 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Testet ytelse med AS SSD Benchmark. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Den sekvensielle ytelsen er OK men kunne vært høyere på write. Har du husket å aligne SSD'en? (det må man gjøre på XP) Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Den sekvensielle ytelsen er OK men kunne vært høyere på write. Har du husket å aligne SSD'en? (det må man gjøre på XP) Jeg har slått av page fila og gjort noen fiks i Windows register. Hva er aligne ? Edit: Leste noe om at man burde sette en spesiell størrelse på block size ved formatering. Det har jeg ikke gjort. Endret 22. juni 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Google diskpar+SSD eller sjekk i SSD tråden her på forumet, informasjonen er der så det er bare snakk om å finne den. (ikke lett da den er litt lang nå, sjekk side 1 først) Block size trenger du ikke tenke på den blir rett også i XP. Alignment / Offset sørger for at SSD'en starter på optimale "posisjoner" på SSD'en. Hvis den ikke er rett får du lavere ytelse, spesielt på skriving. I tillegg *kan* det slite på SSD'en da den i enkelte tilfeller må skrive en "blokk" ekstra. edit: PS. Hvorfor installerer du ikke Windows 7RC, den er knallbra! (den trenger ikke noen spesielle endriger bortsett fra at du bør sjekk om defragmentering er slått av, og den endrer alignment automatisk) Endret 22. juni 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Google diskpar+SSD eller sjekk i SSD tråden her på forumet, informasjonen er der så det er bare snakk om å finne den.(ikke lett da den er litt lang nå, sjekk side 1 først) Block size trenger du ikke tenke på den blir rett også i XP. Alignment / Offset sørger for at SSD'en starter på optimale "posisjoner" på SSD'en. Hvis den ikke er rett får du lavere ytelse, spesielt på skriving. I tillegg *kan* det slite på SSD'en da den i enkelte tilfeller må skrive en "blokk" ekstra. edit: PS. Hvorfor installerer du ikke Windows 7RC, den er knallbra! (den trenger ikke noen spesielle endriger bortsett fra at du bør sjekk om defragmentering er slått av, og den endrer alignment automatisk) Skal ordne med Alignment når jeg kommer fra jobb Når det gjelder Win7RC ser jeg for meg en del bugs og kompabilitetsproblemer i forhold til spill, programmer og drivere ? Men det blir kanskje ikke så problematisk da man kan bruke Vista drivere til Win7 ? Tenker du på 32 eller 64 bit versjonen ? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Jeg har prøvd bare x64 og den er helt topp. Mtp spill så er jeg ikke rett mann til å svare ;-) Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Noen nye spørsmål: Når man bruker aligment på disken bør offset settes til 64 KB ? Har forstått det slik at den bør settes til 32 eller 64. Når jeg ska bruke aligment på disken vil den fungere som den skal til partisjonen blir fjernet før jeg må bruke aligment på nytt ? Har forstått det sånn. Vil en ghost som er laget før aligment er blitt gjort og som overføres på en disk som er ferdigstilt med aligment fungere som den skal ? Testet dette i går uten særlig bedre ytelse hvis det da ikke skjedde noe feil da jeg kjørte aligment. Endret 23. juni 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Guidene på OCZ anbefaler at den settes til sektor 128 som blir 64KB. Windows 7 og Vista setter alignment til 1024MB (sektor 2048) De fleste "Image" verktøy vil ved restore overstyre alignment så en full installasjon er normalt sett nødvendig. Du kan sjekke om din ble preservert ved å skrive "diskpar -i 1" Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Guidene på OCZ anbefaler at den settes til sektor 128 som blir 64KB.Windows 7 og Vista setter alignment til 1024MB (sektor 2048) De fleste "Image" verktøy vil ved restore overstyre alignment så en full installasjon er normalt sett nødvendig. Du kan sjekke om din ble preservert ved å skrive "diskpar -i 1" Windows 7 og Vista setter alignment til 1024KiB, ikke MB. 1 sektor = 512byte. Siden 1024KiB er et multiplum av 64KiB er den eneste konsekvensen at du mister 980KiB diskplass, alså under 1MB, og er da helt neglisjerbart. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Det skal selvsagt være 1024KB og ikke 1024MB. (en ren skrivefeil) Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hei Har en ny benchmark med Atto denne gangen. AS SSD ville ikke fungere etter Diskpar og reinstall. Endret 24. juni 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Fint. Har fulgt tweaks fra G.skill tech forum også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå