Bone Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Heisann! Har i flere år brukt ACDSee, og i de siste årene FastStone Image Viewer.. og det fungerer egentlig veldig så bra, siden jeg har en veldig god katalogstruktur for bildene mine.. Men, jeg har et ønske, slik som med musikkprogrammer (som MediaMonkey, f.eks), å tagge hvem som er på bilder, og andre "tagge-grunner", slik at jeg lett kan søke de opp, og få alle bildene som jeg selv er med i, kamerater, familie, kjæreste, hunder, fra Oslo, på ferie, osv, osv.. Finnes noe sånn? Det bør helst, hvis noe sånn finnes, være et program som har en "universal tag", slik som ID3, så flere programmer kan brukes i senere tid, så jeg ikke eventuelt gjør masse unødig arbeide.. Og mappestrukturen skal jo heller ikke bli ødelagt.. men det regner jeg ikke med at skjer.. Finnes noe slikt noe? Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
X-effect Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Prøv programmet Visions (1. programmet på listen). Denne tagger bildene dine med en EXIF-tag, som mange andre programmer også bruker. Dessuten kommer taggen opp i explorer viss du bruker Windows Vista. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Stilig! Takker for tips.. Synes det første øyekast at den virket litt tungvinn.. men skal selvfølgelig prøve mer først! Er det noen flere forslag der ute? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 hmm.. Har prøvd den nå litt.. liker den ikke helt.. eller, ikke i hele tatt egentlig.. Vanskelig å browse, ikke fullskjerm.. treig virker det som.. skjønte ikke helt tagginga, heller.. hmm.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Om du har Vista kan du leggje til nøkkelord (keywords) direkte i Utforsker. Desse vert lagra i metadataa til bileta, og kan lesast av andre program: Du kan òg bruke ACDSee til å leggje til nøkkelord meiner eg, kanskje eit greit alternativ ettersom du er kjend med programmet. Bør stå noko om keywords i hjelpfila, om du ikkje finn ut av akkurat kor det er. Fast Stone Image Viewer kan dessverre ikkje gjere det, so vidt eg har sett. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Takker for tips! Kuttet ut ACDSee for noen år siden, til fordel til FastStone Image View pga at ACDSee ble altfor tungdrevent til slutt.. så hadde håpet å slippe å gå tilbake til det.. Rart at dette ikke er mer utbredt blant bildeviseprogrammer!? Tagging og sortering deretter burde jo være helt elementære ting nå til dags.. hmm.. Vet du om noen andre programmer, forresten? Takk igjen! Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Rart at dette ikke er mer utbredt blant bildeviseprogrammer!? Tagging og sortering deretter burde jo være helt elementære ting nå til dags.. hmm.. Agreed! Lette etter noe lignende en stund tilbake, men fant ikke noe (riktignok ikke så grundig leting, men dog). Lenke til kommentar
Bone Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 hmm.. Fant ut at man kan tagge på FastStone Image Viewer.. men, enda ikke helt hvordan man kan søke og sortere etter dem.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Korleis då? Er det Edit --> JPEG comment du tenkjer på? Det er ikkje nøkkelord. Når det gjeld andre program, so bruker eg sjølv Adobe Lightroom for organisering (og 99% av all redigering), og det gjer jobben veldig bra, tykkjer eg. Ulempa er sjølvsagt prisen, og det er kan hende meir enn kva du har bruk for. Xnview er eit anna alternativ. Sorteringsmogelegheitane har eg ikkje undersøkt, men det kan iallfall leggje til nøkkelord. For bilete som har IPTC-felt, sjå under IPTC-fana, der finn du keywords. For bilete som ikkje har det, trykk Ctrl + I (eller høgreklikk --> Edit IPTC data) og sjå under keywords-fana. Xnview er gratis. Kan og nemne eit tredje program som eg aldri har prøvd sjølv, men som eg har høyrd skal vere veldig bra for organisering av bilete: IMatch. Ikkje gratis, men langt billegare enn Adobe LR. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Skal fort bare kommentere ditt første spørsmål, så skal jeg se litt nærmere på det andre du skrev under der.. Nei, ikke på comment.. men.. velge Egenskaper -> Detaljer -> Tagger.. Det er den innebygde greia i Windows, så ikke noe spesielt for FastStone.. og en smule tungvinn.. Burde fortsatt vært mulig å sortere og søke etter tagger i programmet.. skjønner fortsatt ikke hvorfor det ikke er mer utbredt.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Aha, men då er det vel enklare å gjere det direkte i utforsker, som nemnt over. Der kan du faktisk søke innad blant nøkkelorda òg, ved å velje Avansert søk frå verktøylinja, og skrive nøkkelordet du er ute etter i Tagger-feltet. (Dette gjeld i Vista.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå