oleva Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Vurderer å ta på meg en jobb som barnehagefotograf. Imidlertid er prisene til konkurrentene så latterlig lave at for å kunne konkurrere på pris så må det kuttes på alle bauger og kanter dersom jeg skal sitte igjen med et lite overskudd. Selger vanligvis print på Epson Archival Matte eller Premium Luster, men det blir alt for høye kostnader til noe slikt. Barnehagefotografene fotograferer gratis, og selger kopier i A4 til rundt 100-150,- kr. Dermed må jeg finne en "mainstream" kopieringstjeneste som er billig samtidig som resultatet er godt nok til at jeg kan stå for det. Noen som har noe å anbefale? Det blir snakk om kopier i A4-størrelse, og de bør ha utstyr som tar hensyn til fargekorrigerte og ferdigbehandlede filer. Kan det være noen vits i å sende mail og be om tilbud på jobben? Sender aldri bilder til "fremkalling" selv, så dermed har jeg dårlig grunnlag for å vurdere kvaliteten på de forskjellige tjenestene... Lenke til kommentar
gormley Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg ville tatt kontakt med de ulike fremkallerne, forklart hva du har tenkt å gjøre - og bedt om et tilbud / bransjepris. Eurofoto FotoKnudsen Elite foto / fujifilm Ifolor Etc ... Du kan jo sende inn samme bilde til ulike laboratorier for å gjøre deg opp en mening ang. bildekvalitet - og sette dette opp mot pris, kunde- og brukervennlighet. Får du to eller flere gode tilbud bør du kjøre laboratoriene opp mot hverandre for det aller beste tilbudet. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Burde vel ikke være umulig, mtp at et 20x30cm print ligger på rundt 15,- f.eks Elkjøp, lite kontroll over bildene da, 19,- hos JP. Vi tar 25,- for 20x30 til våre fotografkunder, aner ikke hva de videreselger det for, men de tar vel og betalt for selve fotograferingen. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Fra det jeg har sett av barnehage og skolebilde-prints, så er heller ikke printkvaliteten mye å skryte av - faktisk direkte pinlig dårlig i noen tilfeller. Lenke til kommentar
oleva Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Takk for svar Har sjekket priser og regnet litt på det, og funnet ut at jeg faktisk ikke kommer så verst ut av det med egenproduksjon. Kjøper jeg 250 A4 Premium Luster blir prisen pr ark under 7 kroner, og siden bildene skal tas med hvit bakgrunn blir ikke blekkforbruket så aller verst. Da får jeg full kontroll på resultatet også, og kan tilby langt høyere kvalitet på print enn de fleste andre barnehagefotografer, samtidig som jeg har konkurransedyktig pris og sitter igjen med noen kroner i overskudd til slutt. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 250*7 = 1750 250*15 = 3750 Klart at det er litt å tjene. Ved 250 bilder, som grovt regnet tilsvarer en middels stor barnehage, tjener du 2000,- på å gjøre arbeidet selv. Men fremkalling av 250 bilder tar lang tid. Jeg regner med timelønnen din ikke blir særlig høy når du ser på penger spart (2000,-) delt på timer brukt. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Du vet selvsagt hva du går til? Er ikke bare, bare å fotografere opptil 100 småbarn på en dag.... Det krever mye av en fotograf, har jobbet i barnehage en god del år, og har vært gjennom dette en god del ganger (heldigvis på forsiden av kameraet), og det skiller mye mellom de gode og de mindre gode fotografene, man må tørre å by på seg selv for å si det slik. Dessuten bør du jo selvsagt tenke gjennom hvordan løsning du skal bruke for å selge bildene. De vi har hatt innom har sendt ut en bunke med bilder til alle foreldrene slik at de kan plukke ut de de vil ha, evt. etterbestille og sende tilbake de de ikke vil ha. For å si det sånn, det er nok mange kroner som havner i søpla hos fotografen.... Så en god (og ikke minst sikker) nettløsning der alle foreldrene får et eget passord til et område der de kan se bildene i lav oppløsning før de bestiller, er nok en bra løsning Lenke til kommentar
oleva Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 250*7 = 1750250*15 = 3750 Klart at det er litt å tjene. Ved 250 bilder, som grovt regnet tilsvarer en middels stor barnehage, tjener du 2000,- på å gjøre arbeidet selv. Men fremkalling av 250 bilder tar lang tid. Jeg regner med timelønnen din ikke blir særlig høy når du ser på penger spart (2000,-) delt på timer brukt. Differansen blir ikke så stor, blekkostnadene må også tas med. Samtidig er kvalitetsaspektet viktig, om jeg kan gi topp kvalitet til samme eller lavere pris som middels kvalitet med usikkert resultat er valget enkelt. Printing av et stort antall bilder tar tid ja, men jeg trenger ikke regne timelønnen inn på den tiden printeren står for seg selv og jobber. Men, jeg tar nok slik du foreslo kontakt med de ulike fremkallerne for å få et tilbud også, før jeg tar avgjørelsen. Lenke til kommentar
oleva Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Du vet selvsagt hva du går til? Er ikke bare, bare å fotografere opptil 100 småbarn på en dag.... Det krever mye av en fotograf, har jobbet i barnehage en god del år, og har vært gjennom dette en god del ganger (heldigvis på forsiden av kameraet), og det skiller mye mellom de gode og de mindre gode fotografene, man må tørre å by på seg selv for å si det slik. Ja, er fullt klar over hva jobben innebærer slik sett. Har brukbar erfaring med å fotografere barn fra før av, å gjøre det etter "samlebåndsprinsippet" blir en ny opplevelse, men også en nyttig erfaring å ta med seg. Dessuten bør du jo selvsagt tenke gjennom hvordan løsning du skal bruke for å selge bildene. De vi har hatt innom har sendt ut en bunke med bilder til alle foreldrene slik at de kan plukke ut de de vil ha, evt. etterbestille og sende tilbake de de ikke vil ha. For å si det sånn, det er nok mange kroner som havner i søpla hos fotografen.... Så en god (og ikke minst sikker) nettløsning der alle foreldrene får et eget passord til et område der de kan se bildene i lav oppløsning før de bestiller, er nok en bra løsning Ja, _hvis_ jeg tar jobben er det akkurat løsningen med passordbeskyttet område til hver enkelt forelder, med relativt lavoppløste og vannmerkede bilder, jeg har tenkt. Den mest tidkrevende delen av jobben blir nok dette, samt å behandle bestillinger, lage print og fakturere. Endret 21. juni 2009 av oleva Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 I vår barnehage er det veldig greit. Fyller ut en bestillingsseddel på forhånd hvor vi krysser av for gruppebilde og evt. portrett av barnet. (og da også evt søskenportrett i tillegg hvis det er flere søsken i barnehagen). Da får vi en standardpakke med noen store, medium og små bilder. Ikke noe styr med websider, passord og slikt. Konvolutt med bilder og faktura ligger da i hylla i barnehagen noen uker etter fotografering. Fotografen i vårt distrikt (Tore Grinna) ser ut til å printe hos en lab, og bildene der har god kvalitet. (Farger, skarphet og papirkvalitet). Med tanke på egen utskrift (papirkvalitet) - hvis det oppleves som noe "simplere" enn et "fremkalt" bilde fra lab kan det være negativt, selv om utskriftskvaliteten er bedre. Ønsker selv et bilde som ikke kjennes ut som utskrifter jeg kunne fikset selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå