Ksungam Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Har frem til nå i år jobbet uten å ha levert skattekort. Dette har da ført til at jeg har måttet trekke 50%. Jeg holder nå på med å bestille nytt kort. Om jeg fyller inn de korrekte tallene vil vel skattetrekket mitt resten av året bli satt til ca. 10%? Jeg ønsker derimot å betale 20% ut året, og heller få igjen rikelig neste sommer. Det er vel dumt å skrive falske tall på foreløpig utbetalt lønn, og foreløpig skatt, så for å få det som jeg vil må jeg vel trikse med den forventede inntekten for hele året? Om jeg gjør dette skaper jeg vel ingen problemer for meg selv? I tillegg til dette må jeg fylle ut masse andre ruter. F. eks. Inntekt av barnepass i eget hjem, Overskudd næring (inkl. sykepenger), Renteinntekt, Gjeldsrenter 2009 osv. På alt dette satte jeg inn 0 i ruten, bortsett fra på; Annen formue (bankinnskudd, aksjer, bil etc) der jeg satte inn et ca. tall for hvor mye jeg har i aksjefond. Ser det riktig ut å sette inn 0 på alle disse for en 19-åring? Og om jeg skulle ta feil, lager jeg veldig mye krise for meg selv da? Har bare veldig lyst til å få bestilt dette forbaskede skattekort så jeg skal slippe å betale 50%-skatt. Håper på kjapt svar, for før jeg tar kvelden skal det være bestilt, koste hva det koste vil Endret 20. juni 2009 av magnusbk Lenke til kommentar
Cie Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg er ingen ekspert, men jeg har gjort det sånn som deg, ingen kan da "ta" deg for at du forventer mye i lønn? Uansett, om du får et kort med trekkprosent på 10 er det ingenting i veien for at du kan be arb.giver trekke 20%. Du kan alltid med arb.giver trekke MER enn det kortet tilsier med prosentkort... Så det er sånn jeg gjør det (i tillegg til å overdrive forventet lønn). Lenke til kommentar
O_K Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 De opplysningene du fyller ut når du søker om sakttekort er ikke "offesielle" tall, men hva du tror du kommer til å tjene / ha i formue osv. Det verste som skjer om disse tallene er feil er at du får feil skattesats, og kan ende opp med å betale for mye eller for lite. Det er også lov å be arbeidsgiver trekke mer i skatt enn skattekortet tillsier. Bare fyll ut tall, og få et 10% skattekort, så ber du arbeidsgiver trekke 20%. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Håper på kjapt svar, for før jeg tar kvelden skal det være bestilt, koste hva det koste vil Oppgi det du forventer, få kortet lever til arbeidsgiver og si at du ønsker et ekstratrekk på så og så mye hver måned. Det enkle er ofte det beste! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Som andre har skrevet er det ikke noe problem å trekke mer enn det som står på skattekortet. Men det er en form for sparing som bare er egnet for de som ikke klarer å ha penger på konto uten å bruke dem opp. Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Takker for mange gode svar. Skrudde opp litt på forventet lønn slik at det vil trekkes 20 prosent. Mulig at jeg vil be arbeidsgiver trekke enda mer senere på året. Men er det 50/50 om man får igjen skatten på sommeren eller høsten, eller bestemmes dette ut ifra noen gitte kriterier? Har forresten et spm. til; i desember er det jo halv skatt. Vil det da lønne seg å trekke så mye som mulig, for så å få igjen mer penger neste år. Eller vil denne andelen av tilbakebetalt skatt også være halvvert? (Ble litt rotete formulert, men håper dere skjønner.) Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Takker for mange gode svar. Skrudde opp litt på forventet lønn slik at det vil trekkes 20 prosent. Mulig at jeg vil be arbeidsgiver trekke enda mer senere på året. Men er det 50/50 om man får igjen skatten på sommeren eller høsten, eller bestemmes dette ut ifra noen gitte kriterier? Så fremt du skatter mer enn 4000 kroner i løpet av året så sett heller pengene inn på BSU-kontoen enn å spare på skatten. Greit du låser pengene, men du får mye mer igjen for dem. Skatteoppgjøret for ordinære lønnsmottakere kommer på sommeren. For næringsdrivende er det på høsten. Altså driver du din egen bedrift så høst, tjener du kun penger hos en bedrift så sommer. Har forresten et spm. til; i desember er det jo halv skatt. Vil det da lønne seg å trekke så mye som mulig, for så å få igjen mer penger neste år. Eller vil denne andelen av tilbakebetalt skatt også være halvvert? (Ble litt rotete formulert, men håper dere skjønner.) Skatten din blir beregnet utfra det du tjener i løpet av året, og er helt uavhengig når skatten betales eller hvor mye som betales. Derimot så er innbetaling av skatten hver måned for at folk ikke skal sitte igjen med en kjempe regning av en baksmell når skatteoppgjøret kommer. Så du vil få mer igjen, ikke pga av det er desember lønnen men fordi du har betalt mer skatt i løpet av året enn inntekten tilsier. Altså tjener du 100.000 i løpet av året, og skattesatsene tilsier at du skal betale 20.000 i skatt så er skatten det året 20.000, hverken mer eller mindre. Skattebeløpet vil ikke endres om du betaler 50 % skatt, eller ingenting skatt på hver lønning. Og bare for en oppfordring så prøv heller å ha en fast ordning, det er aldri gøy for personen som driver med lønn å få nye beskjeder ved hver måned da det bare skaper merarbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå