Gå til innhold

Jehova og blodoverføring

Anbefalte innlegg

Jehovas vitner tar ikkje imot blodoverføring fordi det står i 3. mosebok at ein ikkje skal spise blod, noko dei tolker som eit totalforbud mot å ta blod inn i kroppen.

Høres litt rart ut. I så fall kan de ikke spise kjøtt. Det vil alltid være litt blod igjen i kjøttet.

Eller hva med noe så blodig som en saftig indrefilet av storfe?

JV nekter både det ene og det andre. Jeg vet om et tillfelle der en 11-12år gammel gutt ble nektet operasjon for å fjerne noen godarte fettsvulster. Spørsmålet er, hvordan vet de at de er godartede?

De godtar en biopsi, men ikke å fjerne hele svulsten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jehovas vitner tar ikkje imot blodoverføring fordi det står i 3. mosebok at ein ikkje skal spise blod, noko dei tolker som eit totalforbud mot å ta blod inn i kroppen.

3. mosebok er forsåvidt allerede nevnt. Men JV baserer seg også på andre bibel vers, som også er nevnt i denne tråden.

Høres litt rart ut. I så fall kan de ikke spise kjøtt. Det vil alltid være litt blod igjen i kjøttet.

Eller hva med noe så blodig som en saftig indrefilet av storfe?

Jeg tipper at JV skiller mellom "levende" og "dødt" blod.

En blodig biff vil inneholde "dødt" blod siden dyret allerede har blitt avlivet for mat.

En blodoverføring vil være "levende" blod.

Eller at JV bruker kjøtt fra dyrt avlivet ved kosher-aktige slaktemetoder...

Lenke til kommentar

Nja, jeg var vel noe upresis i innlegget mitt.

Kosher slakt har dels til hensikt å tappe dyret for mest mulig blod.

Dessuten blir også kosher kjøtt behandlet for å dra mest mulig blod ut av kjøttet.

mao, kosher matregler (kosher er jo ikke kun slakt), baserer seg også på 3.mosebok 17:10 etc

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Hvis du ser på linkene en gang til, så var den lange artikkelen fra en legeutdanning. "Welcome to the website for the University of North Carolina School of Medicine."

Det jeg spiser blir fordøyd og delt opp i fett, proteiner og karbohydrater. Resten forsvinner ut av kroppen. Man kan altså ikke si at en kotelett blir en del av kroppen min. Like lite som bensinen blir en del av bilen. Tvert imot bruker kroppen og bilen energien og næringsstoffene, og kvitter seg med resten.

Og hvis du er så heldig at du får nyrene til William "Bill" Gates, (grunderen i Microsoft) så blir du også milliandær, for cellene husker hvordan han tjente sin første lykke tiøring? Tenk deg om før du svarer....

:)

Nå er du bare teit. Vær så snill og vær litt saklig i stedet for å komme med helt retarderte sammenligninger som egentlig ikke går i samme gate en gang. Så hvis jeg har fått lungekreft, fikser jeg det ved å spise lungemos, med andre ord? Fordi det vil sette seg sammen til en ny lunge inne i meg?? Pfft.. det får du meg ikke til å tro.

Lenke til kommentar

så noe lignende.. det var en ung datter som måtte gjennomgå en ganske så farlig operasjon grunnet en eller annen merkelig sykdom... vanligvis ville de i en slik prosedyre overført blod pågrunn av blodtapet, men dette sa moren, en feit religiøs kjerring, at var uaktuelt pga familiens tro. dette gjorde operasjonen enda mer farlig enn det den allerede var. jeg sluttet å se på, så vet ikke om jenta overlevde, men regner med at hun gjorde det siden det var på tv og greier...

ord kan ikke uttrykke hvor mye jeg HATER slike foreldre...

Lenke til kommentar
Hvis du ser på linkene en gang til, så var den lange artikkelen fra en legeutdanning. "Welcome to the website for the University of North Carolina School of Medicine."

Det jeg spiser blir fordøyd og delt opp i fett, proteiner og karbohydrater. Resten forsvinner ut av kroppen. Man kan altså ikke si at en kotelett blir en del av kroppen min. Like lite som bensinen blir en del av bilen. Tvert imot bruker kroppen og bilen energien og næringsstoffene, og kvitter seg med resten.

Og hvis du er så heldig at du får nyrene til William "Bill" Gates, (grunderen i Microsoft) så blir du også milliandær, for cellene husker hvordan han tjente sin første lykke tiøring? Tenk deg om før du svarer....

:)

Nå er du bare teit. Vær så snill og vær litt saklig i stedet for å komme med helt retarderte sammenligninger som egentlig ikke går i samme gate en gang. Så hvis jeg har fått lungekreft, fikser jeg det ved å spise lungemos, med andre ord? Fordi det vil sette seg sammen til en ny lunge inne i meg?? Pfft.. det får du meg ikke til å tro.

Det var denne jeg tenkte på da jeg skrev det:

Jeg ville nok ha tatt imot blodoverføring selv, men JV har et lite poeng. Det er nemlig en del som har fått andres organer som også har fått deres egenskaper. For eksempel var det ei dame som fikk hjertet til en motorsykkelkjører. Etter en tid begynte hun å kjøre motorsykkel og fikk kylling som yndlingsrett. Det viste seg at kylling var donorens yndlingsrett også. Så det er ikke bare bare å overføre ting fra menneske til menneske.

Men har ikke hørt om tilsvarende opplevelser etter blodoverføring.

Er faktisk ikke dummere enn å hevde at noen som har fått et organ fra en person, eller blod fra en annen person, som tok sitt eget liv vil bli påvirket av det organet til selv å ta selvmord. Jeg quotet feil innlegg, ser jeg nå....

Så konklusjonen er derfor at du ikke "arver" donorens egenskaper på noen måte ved blodoverføring eller organdonasjon. Å tro noe slikt blir jo bare tull og er bassert, som så mye annet i religiøse overbevisninger, på rene myter og oppspinn.

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det at du kan arve egenskaper fra noen ved blodoverføring tror jeg ikke er noen mulighet, men med organer er jeg enig i at det ikke bør utelukkes som en mulighet. Jeg leste for et par år siden uavhengig av noen debatt om en kvinne som etter en hjertetransplantasjon plutselig fikk blodig biff som sin yndlingsrett, selv om hun aldri hadde likt det før. Det viste seg også at dette gjaldt for donoren.

Selvsagt kan sånt være en tilfeldighet, men hvorfor skal man egentlig utelukke det bare fordi det høres søkt ut? Det er jo egentlig bare dumt. Folk bytter ikke preferanser og interesser sånn helt plutselig vel.

Lenke til kommentar
Det at du kan arve egenskaper fra noen ved blodoverføring tror jeg ikke er noen mulighet, men med organer er jeg enig i at det ikke bør utelukkes som en mulighet. Jeg leste for et par år siden uavhengig av noen debatt om en kvinne som etter en hjertetransplantasjon plutselig fikk blodig biff som sin yndlingsrett, selv om hun aldri hadde likt det før. Det viste seg også at dette gjaldt for donoren.

Selvsagt kan sånt være en tilfeldighet, men hvorfor skal man egentlig utelukke det bare fordi det høres søkt ut? Det er jo egentlig bare dumt. Folk bytter ikke preferanser og interesser sånn helt plutselig vel.

Tilfeldigheter er tilfeldigheter og når vi vet hvor utrolig flinke vi mennesker er til å skape mønster der det ikke finnes noen mønster og se tilfeldigheter som dypere sammenhenger er det ikke rart at slike vandre historier som at donoren og den som mottok donasjonen plutselig likte samme mat.... Nesten litt latterlig hvor lett folk tror at tilfeldigheter har sammenhenger med hverandre... ihvertfall når en har lest litt om den menneskelige natur.

Det er like dumt som å si at du blir millionær hvis du får et organ av millionæren Donald Trumpf... Eller konge hvis du får donert hjertet til kronprins Haakon Magnus... eller kaptein hvis du får donert noe fra en skipsreder... eller lignende like stupide scenarioer... Du får faktisk ikke slike egenskaper fra organer.... Håper dere som tror dette ser litt nærmere på hvordan ting henger sammen før dere går ut og forteller slike idiotiske vandre historier.. :)

Lenke til kommentar

Ok, her er det som MÅ TIL for at en en hjerte transplantasjon vil føre til et ekte bytte i undlings rett helt uavhening av pykosomatiske saker.

1. DNAet fra hjertet på en en eller annen magisk måte flytte seg til deler av resten av kroppen, i hvertfall til lukte sansene og smaks sansene(og da må man først forklare om det i det hele tatt er mulig for noe så objerktivt som å like biff er kodet i DNA til folk.

Hele dette vil uansett ikke funke da smaks og lukte sanser er egentlig likt for alle, det som er surt for meg er surt for deg.

2. DNAet fra organet må på en eller annen magisk måte omprogramere hjernen til sin nye eier så de liker visse smaker og lukter. Altås surt for meg er surt for deg, men din hjerne gjør at du kanskje liker sure ting mens jeg ikke gjøre det, selv om smaken er den samme.

Intil noen kan forklare 1, hvordan dette DNA kommer seg til hjernern, 2 hvordan dette DNAet omprogamerer hjernen.

Er og blir dette sprøyt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...