Mannen med ljåen Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Hallo folkens! Jeg sitter her og ser på Sykehuset i Aidensfield. I dagens episode er en unge med Rhesus-problemer, som trenger blodoverføring for å overleve. Problemet er at foreldrene er Jehovas Vitner. Hvem bestemte at Jehovas Vitner må være imot blodoverføringer? Religionen må da være en del eldre enn teknologien, så hvem "oppdaterte" religionen til å dekke moderne teknologi? På TV var Jehova-foreldrene redde for at blod-donorens egenskaper skulle overføres til barnet, og at blodgiveren kunne være en morder eller noe slikt. Tror moderne JV'ere på slikt? Blod er tross alt bare en rød væske. Sjelen sitter ikke der. Endret 20. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Forklaringen jeg hørte er at så fort noe forlater kroppen er det urent, så blod er derfor urent når det blir tatt ut av kroppen til donoren. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Uansett hvem donoren er, mener du? Det ville forklare hvorfor noen JV'ere på Discovery nektet å pumpe blod fra en blødende pasient tilbake i kroppen igjen, selv om det var hennes eget. Hun døde. Godtar JVere saltvannsoverføring? Er det OK at noe går inn i kroppen, så lenge det ikke kom UT av noen andre sin kropp? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Jehovah's Witnesses believe that the Bible prohibits blood transfusions based on their interpretation of Acts 15:28-29 Mer info på wikipedia EDIT: Etter hva jeg kan finne, ser det ikke ut til at JV har noe i mot saltvannsoverføring. Det er ikke det å overføre væske inn i en person JV har problem med, det er overføring av blod (røde og hvite blodlegmer, blodplater og blodplasma) Endret 20. juni 2009 av olefiver Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 det er overføring av blod (røde og hvite blodlegmer, blodplater og blodplasma) Det er altså urent fordi det kommer fra en annen person? Finnes det noen rene personer de ville godtatt blodoverføringer fra? En prest eller pave som også var blodgiver? Hvem pionert dette synspunktet? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Etter hva jeg forstår så tolker JV blant annet første mosebok 9:5 og tredje mosebok 17:10 slik at blod er hellig og betyr liv i guds øyne, og det derfor ikke kan deles mellom mennesker og/eller dyr. Blod er "reservert" for syndenes forlatelser (ref Jesus lot sitt blod bli spilt for oss, eller no), og kan da ikke overføres til andre. Så JV ser ikke på blod som urent, men som hellig, og etter hvordan de tolker bibelen, så kan ikke blod overføres til andre personer, selv for å redde liv, pga blodets rolle eller hensikt i guds store plan. mao om det er ola dunks eller yppersteprestens blod spiller ingen trille. Tipper det er "the powers that be" innad i JV som har innført dette. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Hvem mener du er ledere i JV? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det styrende råd i Brooklyn NY. http://no.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vitners_organisasjon Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Jeg ville nok ha tatt imot blodoverføring selv, men JV har et lite poeng. Det er nemlig en del som har fått andres organer som også har fått deres egenskaper. For eksempel var det ei dame som fikk hjertet til en motorsykkelkjører. Etter en tid begynte hun å kjøre motorsykkel og fikk kylling som yndlingsrett. Det viste seg at kylling var donorens yndlingsrett også. Så det er ikke bare bare å overføre ting fra menneske til menneske. Men har ikke hørt om tilsvarende opplevelser etter blodoverføring. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Jeg ville nok ha tatt imot blodoverføring selv, men JV har et lite poeng. Det er nemlig en del som har fått andres organer som også har fått deres egenskaper. For eksempel var det ei dame som fikk hjertet til en motorsykkelkjører. Etter en tid begynte hun å kjøre motorsykkel og fikk kylling som yndlingsrett. Det viste seg at kylling var donorens yndlingsrett også. Så det er ikke bare bare å overføre ting fra menneske til menneske.Men har ikke hørt om tilsvarende opplevelser etter blodoverføring. Å herregud... Du får ingen egenskaper fra andre mennesker ved å få blod eller organer.... Jøss.... Dette er hva du får når du hiver kunnskap og viten ut av vinduet og stoler på dogmatiske skrifter, håper du også ser det..... I tilfelle du ikke vet det så¨er det altså ikke en tøddel igjen av deg i form av celler du hadde når du ble født. Hele skjelletet har du byttet ut i løpet av ni måneder og andre celler like fort, eller fortere, så det som var deg for et år siden er ikke lenger deg i dag... Alle cellene som for et år siden var deg er byttet ut med nye celler i dag ... Hva sier JV til det? Det er kun "jeg'et" ditt som er med over i den "nye" kroppen... Endret 21. juni 2009 av RWS Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 At man får egenskaper av andre organer er idiotisk, at man får det av blod er enda mer idiotisk. som RWS sa Hvert 10ende år er du en helt ny person. Blodceller lever bare i noen dager i kroppen og det produseres millioner av dem hver dag. Det eneste som gjør deg til deg er hjernen din, det pysiske og kjemiske kartet som er hjernen din bestemmer hva du er. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Her er noen linker angående spørsmålet. http://www.nettavisen.no/verden/article1740480.ece http://www.med.unc.edu/wellness/main/links...ar%20memory.htm http://www.watchtower.org/n/hb/index.htm Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Det er nemlig en del som har fått andres organer som også har fått deres egenskaper. For eksempel var det ei dame som fikk hjertet til en motorsykkelkjører. Etter en tid begynte hun å kjøre motorsykkel og fikk kylling som yndlingsrett. Det viste seg at kylling var donorens yndlingsrett også. Du fleiper nå, ikke sant...? Du tror ikke virkelig på det? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Tilfeldigheter skjer hver dag de frankline... Men pass deg, for i så fall holder det at en med selvmords tanker nyser på bussen og du puster inn noen av dråpene... Dette er lavmål Frankline, jeg håper du ser det? Får du lyst til å nøffe etter å ha spist koteletter? Får du lyst til å svømme etter at du har spist fisk? Og ha for all del ikke sex med en basehopper, for da kan du få lyst til å hoppe vet du.... Hvis du syntes dette er dumt så er det ikke dummere enn at en som har fått et organ fra en selvmords kandidat selv tar selvmord... Si meg, tror du på dette? Seriøst? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hvis du ser på linkene en gang til, så var den lange artikkelen fra en legeutdanning. "Welcome to the website for the University of North Carolina School of Medicine." Det jeg spiser blir fordøyd og delt opp i fett, proteiner og karbohydrater. Resten forsvinner ut av kroppen. Man kan altså ikke si at en kotelett blir en del av kroppen min. Like lite som bensinen blir en del av bilen. Tvert imot bruker kroppen og bilen energien og næringsstoffene, og kvitter seg med resten. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hvis du ser på linkene en gang til, så var den lange artikkelen fra en legeutdanning. "Welcome to the website for the University of North Carolina School of Medicine." Det jeg spiser blir fordøyd og delt opp i fett, proteiner og karbohydrater. Resten forsvinner ut av kroppen. Man kan altså ikke si at en kotelett blir en del av kroppen min. Like lite som bensinen blir en del av bilen. Tvert imot bruker kroppen og bilen energien og næringsstoffene, og kvitter seg med resten. Og hvis du er så heldig at du får nyrene til William "Bill" Gates, (grunderen i Microsoft) så blir du også milliandær, for cellene husker hvordan han tjente sin første lykke tiøring? Tenk deg om før du svarer.... Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Jeg skal ikke ta noen bloddebatt på vegne av Jehovas vitner, men for det første tar de imot bloderstatninger, ja, og driver utstrakt informasjon om alternativer og forskning. Rent medisinsk er heller ikke bildet svart-hvitt da det å få fremmed blod også kan føre til komplikasjoner og man har erfart at ved operasjoner uten blod kan faktisk pasientene være "kjekkere" etterpå. Dette har også "tvunget" kirurgene til å være mer nøye med gjensying av blodkar etter operasjoner. Å avholde seg fra blod går som en rød tråd gjennom hele Bibelen også i NT som nevnt lenger opp. 3 Mosebok 17: "14 For blodet er *livet i hver skapning. Derfor sa jeg til israelittene: Dere må ikke spise blodet av noen skapning, for blodet er livet i hver skapning." Ingen prinsipiell forskjell på å spise blod og ta det inn gjennom en kanyle er JVs resonnement. *Noen oversettelser bruker ordet "sjel" her. ___________________________________________ Endret 21. juni 2009 av fjellreven1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Som jeg sa, skrifter som er skrevet av ignorante menn for veldig veldig lenge siden. Har du samme blodtype som den personen du gir eller får blod fra er det ingen andre komplikasjoner enn sykdommer i blodet. ala AIDS, men sjansen er utrolig liten da dette blir testet meget nøye i dag. Men å bassere dette på gammel overtro blir i mine øyne litt drøyt, men er de villige til å dø isteden for å bli reddet av noe så enkelt som en blodoverføring er det deres valg. Idiotisk, men likefulgt deres valg, såfremt det er ønsket til et voksent bevisst menneske. Når foreldre tar vekk et barns muligheter på religiøst visvass stiller det seg anderledes, da er det drap.... Lenke til kommentar
phphans Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hvis du ser på linkene en gang til, så var den lange artikkelen fra en legeutdanning. "Welcome to the website for the University of North Carolina School of Medicine." Han/hun har ikke legeutdanning, men assistentutdanning. Wikipedia sier "To date, no case where personality traits or memories have been passed from donor to recipient following an organ transplant has ever been recorded in a peer reviewed medical or scientific journal." Dette er mest sannsynlig bare nok et tilfelle av personer som ser mønster der det ikke er noe. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Jehovas vitner tar ikkje imot blodoverføring fordi det står i 3. mosebok at ein ikkje skal spise blod, noko dei tolker som eit totalforbud mot å ta blod inn i kroppen. Endret 2. juli 2009 av Zarac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå