Gå til innhold

Overeksponert RAW i Lightroom

Anbefalte innlegg

For noen dager siden oppgraderte jeg fra Sony A-100 til Sony A-700.

Første gangen jeg prøvde det ut var under nokså dårlige lysforhold, så jeg merka ikke all verden av problemet mitt, men når jeg tenker meg om, husker jeg at jeg syntes bildene var litt lysere enn jeg var vant til.

I går og i dag derimot, har jeg tatt nesten 1000 bilder under helt andre forhold (dagslys), og til min store forskrekkelse blir alle bildene overeksponert i Lightroom, også i Aperture forøvrig.

Jeg la også inn software fra Sony for å prøve den, og der så bildet mye mer riktig ut, selv om det heller ikke der var "like bra" som på skjermen på kameraet.

Det som kanskje er enda mer merkelig, er at i Lightroom ser bildene helt greie ut til å begynne med, men tvert jeg åpner, og den er ferdig å rendre blir det overeksponert, og tildels utbrent. (Ikke utbrent i ordets rette forstand, da jeg fint klarer å rette det opp med å justere ned brightness og eksponering, men det ser utbrent ut..)

Når jeg venta til den var ferdig å generere alle thumbnails korrekt, ser det ut til at problemet dukker opp på samtlige bilder før åpning også.

Det som kanskje er enda rarere, er at i Bridge virker bildene til å være helt greie, også når jeg åpner i Camera Raw. :hmm:

Er det noen her som har noen formening om hva som kan være galt?

Sitter forøvrig på en Mac (pro) med en greit kalibrert skjerm, problemet ligger ikke der.

Med mitt A-100 var det heller aldri slik, så det er helt klart noe som har oppstått med A-700'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har siste versjon ja.

Det kom en oppdatering fra Apple tidligere i uka hvor jeg husker det var oppdatering på RAW-støtten også, men skulle igrunnen ikke tro at A-700 er berørt der, all den tid det faktisk har vært på markedet rimelig lenge nå.

Tror jeg kanskje burde prøve å importere noen av bildene på en annen maskin for å se om det blir noe forskjell der.

Lenke til kommentar

Dette gjelder ikke akkurat ditt problem, selv om det absolutt har en tilknytning til det.

Det er en gjenganger at folk kommer og spør hva som skjer når de importerer en raw-fil til LR. De fleste klager over at bildet blir for mørkt, eller at fargene blir litt utvannet. Felles for de alle er det at forhåndsvisningen ser ok/bra ut, men at når de laster bildet (i f.eks "Develope" modulen) så ser det annerledes ut, som nevnt over.

Det generelle svaret mitt til alle som har problemer med dette er:

Når du tar et bilde i raw-format lager også kameraet ditt et jpg-bilde, en forhåndsvisnings thumbnail, som blir bakt inn i raw-filen. Det er dette bildet LR viser med en gang den viser en forhåndsvisning. Dette bildet er prosessert ihht hva kameraprodusenten mener er "riktig".

Deres definisjon av "riktig" er (normalt sett) ikke offentlig informasjon. LR lager så sin versjon ut i fra sine algoritmer og bruker dette som forhåndsvisning etter dette.

Forskjellige løsninger kan være:

1. Skaffe en ny "Camera profile" evt. justere på den som eksisterer.

2. Lage et "default" preset som du putter på alle filer du importerer (Kan gjøres automagisk ved import).

3. La være å henge seg opp i det og tenke at du alikevel skal fremkalle raw-filen, så da må du justere på ting uansett.

Selv har jeg valgt løsning nr 3. Dersom jeg lurer på om bildet er verd å pusle med bruker jeg ofte "Quick develope" og justerer ev +1/3 <-> +2/3 stopp. Da ser det stort sett ut som det gjorde på skjermen på kameraet for min del.

Mvh,

Beej80

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Takker for gode forslag og svar! :)

Jeg har fått tak i en profil til kameraet, og fargene ble mer riktig, men det er fremdeles overeksponert.

Skal se hva jeg får til ved å justere på den, så blir det sikkert greiere :)

Forøvrig er Beej80's 3. forslag igrunnen det beste.. Hva skal en vel med raw dersom en ikke ønsker å fremkalle det?

(Greia her er bare det at de er såpass overeksponerte at det går med mye ekstra tid på å velge ut bilder, da alle må justeres for å se hvordan de er..)

Lenke til kommentar

Hei,

du har nå benyttet deg og opsjon 1.

Heldigvis er ingen av opsjonene jeg oppgav ekskluderende :) Siden det er såpass drøyt som du fremstiller det kan det godt være du er best tjent med å lage til et preset som setter Exposure (EV) -2/3 eller 1 stopp, verdien får du leke litt med til du finner det som passer.

Sjekk dog at histogrammet bekrefter det du ser på skjermen, altså at det ikke bare er skjermen din som er veldig ukalibrert.

Hvertfall; tanken er at med metoden over (ved import kan du velge å legge på et preset på alle bilder) så vil majoriteten av bildene dine blir mer korrekt eksponert. Noen vil sikkert bli undereksponer, men da vet du verdien og har muligheten til å rette det lett opp igjen, evt. bare trykke på "reset" knappen.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...