Gå til innhold

Hvilken film har best musikk?

Peppep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Unnskylding ikke godtatt.. Du mener altså at vi ikke skal høre på musikk som vi mener er bra, bare fordi du tilfeldigvis jobber i ei musikksjappe og mener det er crap??

Ikke slik ment. Det er en del soundtrack som er vel så gode stand-alone, mens andre behøver kulissene av en film for å fungere.

Altså: Musikken til f.eks. The Rock er laget for å passe spesifikt til visse scener, dvs. at stemningen blir riktig i forhold til levende bilde. Musikken til Pulp Fiction er absolutt satt opp på samme måte, det skal passe til bildet. Men den musikken var i utgangspunktet laget for å stå på egne ben, om du skjønner hva jeg mener.

IMO er soundtrack i utgangspunktet uinteressante fordi de er ment å skulle akkompagnere levende bilde. Noe av magien blir ofte borte når man kun hører på cd'en, slik som i tidligere nevnte Chain Reaction OST.

Men noen greier å holde den magien, slik som f.eks. Mulholland Drive, American Beauty, Deer Hunter og andre klassikere.

mmmkay?

Lenke til kommentar

Jeg syns at film musikken til "Dances with wolves" er ganske bra, den passer bra med "omgivelsene" og gir filmen en bedre "atmosfære"

Og musikken som kommer sammen med den bilen på training day er bare konge! :D

Lenke til kommentar

Uten tvil Star Wars... 2. plass går til Schindler's List (begge av John Williams)

Leste også en kåring i et engelsk magasin, der John Williams sine Star Wars komposisjoner ble kåret til århundrets beste :D

Ellers så er musikken til Independence Day, Matrix, LOTR, The Rock, Gladiator, Braveheart, Crimson Tide, 6th Sense, Last of The Mohicans, Casper, Black Hawk Down, Saving Private Ryan, Babylon 5, Bad Boys, Boondock Saints, E.T, Titanic(ja faktisk), Reqiuem for a Dream, og mange flere, utrolig bra!!

Lenke til kommentar
IMO er soundtrack i utgangspunktet uinteressante fordi de er ment å skulle akkompagnere levende bilde. Noe av magien blir ofte borte når man kun hører på cd'en

mmmkay?

Kun delvis enig, soundtracks er tilpasset filmer, men de kan også nytes uten visuell stimulans. (i mine øyne forutsetter dette at du har sett filmen før du hører på soundtracket, men det finnes selvsagt unntak.. LOTR :yes: )

Men jeg vet at det er ikke er det samme å høre musikken til en film du ikke har sett, du må som regel ha noe å asossiasere(ble det rett?) filmmusikk til, og hvis du har sett filmene blir musikken radikalt bedre... Iallefall er det slik jeg har erfart det, og jeg er en stor filmmusikk elsker

Lenke til kommentar

hmm... Eg må bare si at det er få filmer som kan konkurrere med Fifth Element når det gjelder musikken. I motsetning til "normale" filmer, hvor en knippe kjente (og ukjente) sanger som passer atmosfæren i filmen blir brukt, så er alt av musikk i FE skrivet spesifikt til hver enkelt scene.. Musiken er litt spesiell, noe som passer filmen bra ;)

For de som likte FE, få tak i OST albumet til FE. Ettersom du lar platen gå, kjenner du deg igjen gjennom hele skiva!

PS: The Rock og The Matrix har rå Soundtrack...(Nightwish bidrar jo til The Rock :D )

Lenke til kommentar

Så du vil at vi skal plukke de ifra hverandre for og se hvem som er mest avanserte?

Det er ingen sammenheng mellom hvor kompleks og teknisk avansert en sang er og hvor god den er så å plukke de fra hverandre for analyse er meningsløst. De må høres på som en helhet og hvordan de klarer å bygge opp under stemmninga til filmen (ettersom det er poenget med filmmusikk)

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Jeg må bare spørre.. Finnes det mennesker som hører på soundtrack til filmer som The Rock og Chain Reaction? Altså, en ting er at det muligens passer godt til filmen, men liker folk å sette på slik musikk uten videre? Å høre på slike messende annenrangs kompisisjoner?

For min del vil Pulp Fiction OST alltid stå som en bauta, uansett hvor mye den blir spilt. Men det beste soundtracket nå er til filmen 24 Hour Party People.

Unnskyld til de som liker score's som de nevnt først.

Ja, det hender eg lytter til noken av soundtrackene til LOTR.

Er på spotify!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...