ezekiel^ Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Ja da var endelig tiden inne, fikk papirene i hånd på fredag og har lest, skrevet, lest mer og skrevet om som en gal siden jeg fikk oppgaven. Det ser stort sett greit ut dette, men det er èn ting jeg stoppet litt på. Har lest igjennom montørhåndbok, NEK400 og det som er å komme over men finner ingen løsning. Her er dilemmaet. Bygningen skal dimmensjoneres med et fremtidig bruk på rundt 28kw. Anlegget er TN-C-S 400\230V. (Kommer til å splitte PEN lederen i skapet.) Det skal beregnes KV og OV samt at det er meget stor risiko for lynnedslag i området. Hvordan finner man Ik2pmin \ 3pmax her? Hva skal man gå ut fra? Alt av innlegg, skrifter og bøker jeg finner sier enkelt og greit "dette er en ufattelig komplisert formel. det går ant å regne det ut, men i alle reelle situasjoner vil man bruke FebDok e.l." Vel, jeg -har- ikke FebDok e.l. så da blir eneste alternativ å spørre kraftverket? Eller er det noen tommelfinger-regel man kan gå ut fra? Skal levere inn forberedelsen på mandag, men må være ferdig med hele prøven til torsdag Takker for alle svar og greier Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Kortslutningsstrømmer Var det bare Ik3pmaks og Ik2pmin du lurte på? Edit: OV = 28000 W * samtidighetsfaktor (0,6) = 24 A 1,73 * U (400 V) * cos fi KV = 2 x OV Ib = 24 A < In = 25 A < Iz = 32 A Tverrsnittet på inntakskabelen blir da 4 mm2. Overspenningsvern må du ha med tanke på risikovurderinga. Håper dette blir riktig. Endret 20. juni 2009 av Midnight_walker Lenke til kommentar
ezekiel^ Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Utregningen din er sikkert riktig nok, men den er kun gyldig for IT og TT nett "I IT-nett og TT-nett går det an å gjøre en forenklet beregning for å finne ut strømmen som går gjennom en kortslutning på anlegget, ofte beregnet/målt ved matepunktet." ... Ringte sensor i dag og spurte han om problemet og han sa at jeg ikke skulle tenke på de beregningene der. De var ikke mitt ansvar som montør, men installatøren som måtte beregne for meg (i dette tilfelle fagprøvenemnda) Men takker for svaret uansett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå