Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Musikk - radio og mobil mens en kjører

FroD

Anbefalte innlegg

Hei

Sikkert en haug av forsjellige løsninger med mP3 spiller/mobil med plugger i ørene. mobilen i holder eller i lomma.

Finnes det komfortable løsninger som ikke koster fletta. jeg liker å høre radio.

Noen som vet om noen hjemmesider med dette eller har erfaringer å dele?

FroD :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Sikkert en haug av forsjellige løsninger med mP3 spiller/mobil med plugger i ørene. mobilen i holder eller i lomma.

Finnes det komfortable løsninger som ikke koster fletta. jeg liker å høre radio.

Er vell ikke lov å kjøre moped med musikk i ørene?

Lenke til kommentar
Hei

Er vell ikke lov å kjøre moped med musikk i ørene?

Det er livsfarlig. Du må høre trafiken

Bare tull! Det er ikke snakk om å høre på så jævlig høyt at du ikke hører noe annet, men litt bakgrunnsmusikk. Hører du aldri på musikk når du sitter i bilen?

Enkelte GPS'er som er tilpasset MC støtter MP3 og kan brukes som en musikkspiller, der du ved hjelp trykkskjermen kan bytte sanger, endre volumet osv. Selv kjører jeg alltid med musikk om jeg ikke bare skal en kort tur ut eller kjører med venner. Blir straks mye morsomere å kjøre moped med litt musikk :p

Lenke til kommentar
Men så er det litt forskjell på høytaler i bil og musikk propper i øret;)

Synes du det? Jeg ser ikke at det skal være noe værre å kjøre med ørepropper som også slipper INN lyd, enn å sitte med stereoannlegget på fullt inne i en innestengt bil. Som Akidon nevner, bruker de fleste ørepropper for å stenge ut vindstøy. Vindstøy kan faktisk være farlig for hørselen når man nermer seg høye hastigheter.

Lenke til kommentar

Kjører for det meste med hørselvern på grunn av vindstøyen - skal det være musikk så har jeg Koss' Spark Plug headset, som har grei lyd og som også støydemper. Mp3 spilleren er en Creative Zen Nano, som funker fint å bruke med hansker på - har den bare slengt i en løkke rundt nakken.

Tror de fleste kombinasjoner vil funke greit, bare sørg for å ha et headset som sitter selv om man trekker litt i ledningene, og ha en spiller som ikke distraherer pga kronglete taster eller display.

Har også en telefon som også kunne spillt musikk, men da blir det mye touch screen fikling - og det er ikke så gøy med hansker :) Og på toppen av det er jo skjermen nesten uleselig i sol da...

Lenke til kommentar
... har prøvd propper i ørne men detter bare ut når jeg tar på hjelmen

Stor forskjell på hjelmer på dette området - og hodefasong også tenker jeg....

Jeg hadde det problemet på min første hjelm - en helhjelm som var pokker så trang over ørene, ikke plass til noe annet en hodet der, og jeg måtte virkelig presse den åpen for at den ikke skulle rive med seg proppene (for ikke å snakke om ørene...).

Kjører nå med min andre åpningshjelm - og siden du tar dem på i åpnet tilstand så er de veldig mye mykere, og river dermed ikke propper.

Den shohei (sp?) hjelmen jeg har nå har desverre alt for stor plass rundt ørene, den er designet for at du skal kunne ha plass til høytalere inni der, så nå faller vanlige propper ut igjen mens jeg kjører :p

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Takk for mange tips og synspunkter!

Om ei uke begynner jeg i ny jobb da kommer det ny mobil, så får vi se hva stæsj som er i pakken, satser på noe bra plugger og at det er en grei radio der i tillegg til spiller på den.

De aller kipeste telefonene har jo delle som sandard.

Har fått meg en MP3 spiller og men ser for meg det blir vanskelin å "knotte" med hansker å greier.

fins det holdere til mobil mp3-spiller som egner seg eller er det best å ha de i lomma?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du knote med det når du kjører? Sett på en spilleliste og put den i lommen.

Fordi humøret og oppfatning av hva som er god musikk på langtur nødvendigvis ikke matcher det du trodde når du laga spill listen hjemme :p

Det finnes både ettermarked holdere, og folk som driver med egenkonstruerte holdere - gjerne i leire og andre hobby materialer; dedikerte holdere pleier å være svindyre ( http://www.ram-mount.com/products/motorcycles.htm ) - og egenkonstruerte ting ser ofte litt... vel... hjemmelaga ut.

Hvis mp3 spilleren din er vanskelig å knotte på med hansker på, så er det vel bare å legge den i lommen dog.

Ta en titt på forrige generasjon mp3 spillere - de har ofte litt grovere taster og løsninger; min Zen Nano for eksempel har et hjul på siden som bestemmer frem og tilbake. Utrolig enkelt å håndtere i fart.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Sier meg enig med Akidon her gitt. Å holde på med telefon/MP3 spiller mens du kjører er nok ikke veldig sikkert, så lenge du ikke får festa den på styret på en bra måte.

Ser stadig vekk folk på scooter som skriver melding på telefonen samtidig som de knoter med musikk spillern mens de kjører. Ser ekstremt dustete ut. Bedre å stoppe i veikanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...