The Avatar Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Dette med skade foran eller bak midtstolpen har nok meir med bevisføring en trafikkreglar å gjere. Om du bryt vikeplikta, men klarer å komme deg så langt ut på vegen at bilen bak kjøyrer på deg bakfrå så kan du i teorien lyge å påstå at den andre bilen kjøyrte på deg fordi du bremsa ned for å kjøyre av i neste kryss. Om det ikkje er vitner og det blir ord mot ord så kan ikkje forsikringsselskap/politi bruke skaden på bilen som bevis for eller mot din (oppdikta) versjon. Får bilen din skade f.eks på framskjermen så er ei slik løgn umogleg sidan den skada må nødvendigvis være din feil. Det finnest mange slike situasjoner som kan være vanskelige, men i utganspunktet så kan du ikkje kjøyre inn på vegen utan at du er heilt sikker på at dei andre trafikkantane ikkje treng å gjere noke aktivt. Trafikkreglane er laga for sikker kjøyring ikkje nødvendigvis kva som er hensiktsmessig og tidsbesparande. Så skal du følge trafikklova så må du i utganspunktet vente til rushtrafikken er passert før du kan kjøyre inn på vegen. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Det spørs vel om den som venter på å få komme inn, er den legen som tilfeldigvis jobber på akuttmottaket hvor datteren din ikke får hjelp for at legen står fast i køa. ..man kan jo stoppe å spørre? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Det spørs vel om den som venter på å få komme inn, er den legen som tilfeldigvis jobber på akuttmottaket hvor datteren din ikke får hjelp for at legen står fast i køa. Hehe, godt svar. krikkert: Når det gjelder dette med å glede andre er jeg for det, ingen tvil der. Husk bare å glede biler på egen vei også, ikke bare på sideveier. Dette ble voldsomt banalt, gitt. Lenke til kommentar
phphans Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Uavhengig om de andre forran meg har benyttet seg av glidelåsprinsippet, så er det mitt valg om jeg også ønsker og hjelpe en bil til fram for for meg spiller det liten rolle, og koster meg, tja, si 10 sekunder ekstra selvom de andre forran har "forsinket" meg 10 minutter Ulempen er at hvis det er tett trafikk vil bilen bak deg bremse ned litt mer enn deg, og speede opp litt seinere. Den bak der igjen vil bremse enda litt mer, og vips så har du startet en kødannelse. Det er pga. slike situasjoner at det oppstår "mystiske" køer man kan stå nesten stille i i lang tid før man plutselig kommer til "enden", og trafikken begynner å gli i normalt tempo igjen. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hallo!Hvis du kommer fra en sidevei og skal til venstre, inn på en hovedvei, hvem er ansvarlig i følgende scenario? Du har altså ifølge høyreregelen vikeplikt for høyre. Men der er det så mange biler at det vil ta en time før det endelig er noen som sakker farten for deg og slipper deg frem. Så du tar sjansen på at han som kommer fra høyre vil bremse litt, og gir så mye gass som Mazdaen din klarer for å komme opp i 60. Hvis han nå treffer deg i høyre framskjerm, er vel saken klar. Du har brutt vikeplikten, og er ansvarlig for kollisjonen. Men hvis du ikke treffes på høyre framskjerm, men bakfra, er det da hans feil? Det er bare et par sekunder som skiller disse scenario'ene. Men alle vet jo at han som kjører inn i bilen foran selv er ansvarlig. Og hvis du er ferdig med venstresvingen din, og har kjørt på hovedveien i et sekund, er du da uskyldig? Helt sykt at du har lappen når du ikke engang vet hva vikeplikt er... Eneste måten man kan sleppe skyld selv om man bryter vikeplikten er hvis den andre bilisten holder ekstremt høy fart eller hvis det er kø rett etter krysset. Bilisten som har forkjørsrett skal ikke behøve å slippe gassen engang, du skal ikke forstyrre eller være til hinder er det noe som heter. Hvis det er tett trafikk i 60km/t da stopper ikke jeg opp for å sleppe fram en bil, du kan tenke deg hvor mye kø det skaper 3-4km lenger bak. Derimot om det går i sneglefart har jeg ikke noe imot å sleppe frem andre medtrafikkanter, synes det er sært og ikke kunne sleppe frem en jævla bil når det eneste du taper er at du havner 2 meter lenger bak i køen... Hvis en bil skal til venstre ut på en hovedvei og jeg ser det kommer biler i motgående gidder jeg f.eks ikke bremse ned, er det mye trafikk i begge retninger og jeg ser det er ledig i motsatt kjørefelt kan jeg sleppe litt på gassen samtidig som jeg vinker dem frem. Men folk er så jævli treige, du må enkelte ganger stoppe helt opp før de skjønner at du har sluppet dem frem og det kan fort bli missforståelser da du ikke gidder å sleppe dem frem alikevel siden de ikke tar hintet. Ta gjerne små luker for min del, men om det smeller enten ved en missforståelse eller feilberegning så får en selv skylden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå