Techster Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Ser at det går ann å både skrive mov eax, [ebp+8] og mov eax, dword ptr[ebp+8] og det ser ikke ut til å være noen forskjell. Er det noen forskjell? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Såvidt jeg vet er det ingen forskjell når du spesifiserer et 32 bits register (ebp) vil jo pekeren også måtte være 32bit. En Dword pointer i x86 assembly er jo spesifisert til å være 32bit - så mao kan jeg ikke se at det blir noen forskjell. Jeg vil forøvrig anta at en Dword pointer er nyttig når man behandler pointere som ikke refererer registre og man vil være sikker på at pointeren er 32bit. Endret 20. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Forskjellen vil komme på platformer med en annen standardstørrelse. byte = 8 bit word = 2 byte = 16 bit d[ouble]word = 2 word = 4 byte = 32 bit. På en 32-bit-platform så vil du ikke se noe forskjell, men på en 64-bit- eller 16-bit-platform så vil det muligens oppstå problemer. Men det er da avhengig av kompilatoren. (Dette er ikke basert på noe annet enn mine antakelser) Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Forskjellen vil komme på platformer med en annen standardstørrelse.byte = 8 bit word = 2 byte = 16 bit d[ouble]word = 2 word = 4 byte = 32 bit. På en 32-bit-platform så vil du ikke se noe forskjell, men på en 64-bit- eller 16-bit-platform så vil det muligens oppstå problemer. Men det er da avhengig av kompilatoren. (Dette er ikke basert på noe annet enn mine antakelser) Ikke når størrelsen på registertet man spesifiserer er 32 bit, da er jo størrelsen allerede gitt. Lenke til kommentar
Techster Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Flotte greier. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Ikke når størrelsen på registertet man spesifiserer er 32 bit, da er jo størrelsen allerede gitt. Du har rett, jeg skal henges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå