Gjest Dragon88 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hei alle sammen! Lurte på om dere der ute kunne hjelpe meg med en ting, for jeg sitter litt i klemma. Har vært mye syk de siste to-tre årene, og spesielt den siste måneden, der jeg har vært inn og ut av sykehus fire ganger. Men de vet ikke hva som feiler meg. Tidligere i år har jeg pratet mye med fastlegen min, men hun sier at det ikke feiler meg noe, selv om jeg har mange symptomer som stadig dukker opp igjen. Har tatt diverse tester og prøvd litt medisiner, men ingenting funker. Har hørt at mange nordmen drar til utlandet, for der er legene mye flinkere. Føler at jeg ikke blir tatt på alvor her i Norge og sett på som en hypokonder som bare innbiller meg ting. Har blant annet ligget i koma i fire dager. Så jeg lurte på om dere vet om noen flinke leger/sykehus/helsesentre i utlandet som er flinke på diagnostisering og utredning av symptomer. Tenker sånn a la House, hehe... Har søkt litt på nettet, men finner ingenting :/ Er forresten gutt på 21 år... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hei. Du kan begynne med en bedre presentasjon av dine symptomer. Vaio Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hei alle sammen! Lurte på om dere der ute kunne hjelpe meg med en ting, for jeg sitter litt i klemma. Har vært mye syk de siste to-tre årene, og spesielt den siste måneden, der jeg har vært inn og ut av sykehus fire ganger. Men de vet ikke hva som feiler meg. Tidligere i år har jeg pratet mye med fastlegen min, men hun sier at det ikke feiler meg noe, selv om jeg har mange symptomer som stadig dukker opp igjen. Har tatt diverse tester og prøvd litt medisiner, men ingenting funker. Har hørt at mange nordmen drar til utlandet, for der er legene mye flinkere. Føler at jeg ikke blir tatt på alvor her i Norge og sett på som en hypokonder som bare innbiller meg ting. Har blant annet ligget i koma i fire dager. Så jeg lurte på om dere vet om noen flinke leger/sykehus/helsesentre i utlandet som er flinke på diagnostisering og utredning av symptomer. Tenker sånn a la House, hehe... Har søkt litt på nettet, men finner ingenting :/ Er forresten gutt på 21 år... Ut fra det du har skrevet, vet jeg ingenting om dine plager. Det er liten grunn til å tro at leger i "utlandet" generelt er bedre enn i Norge. Ifølge statistikken er helsevesenet og leger i Norge blant de beste i verden. Dette er dog et gjennomsnitt, og det er opp til hver enkelt hvem man vil oppsøke dersom man ikke er fornøyd med behandlingen. Når det gjelder "House", så er denne serien svært lite realistisk rent medisinsk falglig. Diskusjoner som har mange fellestrekk med serien foregår dog på så å si alle medisinske avdelinger... Lenke til kommentar
Gjest Dragon88 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det som jeg skrev angående House var bare en liten spøk, hvis du ikke forsto det... Men jeg vet at det finnes steder i verden der de spesialiserer seg på diagnostisering, symptomutredning og sykdomskartlegging, slik at de finner ut hva som er feil. For det er ikke alltid like lett for bare en fastlege å finne ut ting. Og om jeg er nødt, så får jeg skrive ned symptomene mine, men grunnen til at jeg ikke beskrev de var fordi det er så omfattende at det kan bli kjedelig i lengden, og etter det jeg har fått inntrykk av kan det ikke være prat på kun en sykdom. For det første har jeg vært mest plaget med nevrologiske symptomer, det vil si hjernen og hodet. Sterk hodepine (til dels migrene), svimmelhet, synsforstyrrelser og innimellom hallusinasjoner. Også trøbbel med å prate og høre skikkelig de siste to månedene. Videre hadde jeg som sagt et slags anfall eller illebefinnende, der jeg mistet bevisstheten og ble liggende i koma i fire dager. I etterkant har jeg hatt store problemer med hukommelsen, ikke bare i forhold til anfallet, men også ting som skjedde lenge før, og det å generelt huske avtaler og lignende. Konsentrasjonen er også på bånn. Noe jeg også har vært mye plaget med er magen og fordøyelse. Det begynte stort sett med magesmerter innimellom, men etter hvert videreutviklet dette seg. Så nå har jeg nesten aldri normal fordøyelse og avføring. Det skifter mellom forstoppelse (som kan vare i opptil 5-6 dager) og hard mage til diare og MYE gass. Avføringen er ofte veldig illeluktende og har en stund vært "slimete" og gulaktig. I løpet av de siste ukene har bæsjen vært hard som murstein og veldig mørk, nesten svart. Og dette vet jeg kan være fordi det er blod i tarmen. Noe annet som også har kommet de siste to månedene er en god del kvalme (kommer ca. hver tredje dag), men har bare kastet opp to ganger. Jeg har det siste året vært plaget med mye muskel- og skjelettplager. Dette gjelder mest overkroppen, og spesielt nakken, skuldrene og ryggen. Bare det å trykke på ryggen min er ekstremt smertefullt. Det som er litt merkelig er at det knaker i nakken min hvis jeg beveger den. Har vært hos naprapat 5-6 ganger uten at det har gitt noen resultater. Disse plagene kan jo ha sammenheng med hodepinen min. I tillegg føler jeg meg veldig varm ofte, men når jeg tar temperaturen, så ligger den kanskje rundt 35-36 grader, noe som faktisk er litt i underkant. Innimellom har jeg også hjertebank og har en hvilepuls på over 100, selv om jeg bare ligger i senga og skal sove. Disse to sammen fører også til at jeg svetter relativt mye, selv om jeg ikke anstrenger meg noe særlig fysisk. Den siste tiden har jeg også fått veldig lavt blodtrykk, noe som i seg selv ikke er farlig (tvert imot), men det er litt skummelt at jeg på det laveste ligger på ca. 90/40, men som oftest rundt 100/50. Og alle disse symptomene og plagene fører så klart til at jeg nesten ALLTID føler meg trøtt og utslitt, og selv om jeg sover og slapper av relativt mye og gjør ikke mye anstrengende arbeid, føler jeg meg aldri uthvilt. Matlysten er heller ikke på topp, og gikk vel ned 8 kg på to måneder uten noen god forklaring. Er nå litt undervektig, men det er ikke alltid like lett å få i seg noe mat når jeg enten er kvalm eller føler meg mett, selv om jeg ikke har spist noe særlig. For jeg vet at det er noe fysisk feil med meg, men det er tydeligvis noe som ikke er så lett å få tak på. Jeg blir så utrolig sint når flere leger har sagt til meg at jeg bare innbiller meg at jeg er syk og at det ikke er noe feil med meg. Eller enda verre; at de tror at jeg gjør meg selv syk med hensikt. Å fake koma er ganske bra gjort i så fall... Derfor har jeg også mistet mye av tilliten til helsepersonell. Jeg føler bare at det ikke er noen leger som tar meg på alvor og ikke vil hjelpe meg, og at de kanskje også har gitt opp å finne en løsning. Jeg har ikke lyst til å leve resten av livet mitt med så mye smerter og plager som jeg har nå, og i verste fall så har jeg ikke så lenge igjen å leve, men de klarer bare ikke å finne ut hva det er. Og alt dette har jo også en psykisk virkning på meg. Blir jo ekstremt deprimert og psykisk sliten av dette, noe som bare gjør det enda verre. Har egentlig mest lyst til å bare legge meg ned, gi opp og dø, fordi dette tærer så ufattelig mye på både kropp og sinn... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hva slags medisiner har du fått, tatt og tar? Hva arbeider du med? Psykiatriske lidelse i familien? Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Har det vært nevnt ME av legene? Google det, svært mange like symptomer. Dog en sykdom det er vanskelig å få diagnose på, delvis pga at det er en elimineringsdiagnose, og delvis fordi den ofte ikke er "godkjent" som "ordentlig" diagnose av leger, som dessuten ofte har lite kjennskap til sykdommen. Lenke til kommentar
HelioX Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hei Dragon88, Det du beskriver høres veldig kjent ut. Kan du ta kontakt med meg på [email protected] Lenke til kommentar
Gjest Dragon88 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Har det vært nevnt ME av legene? Google det, svært mange like symptomer. Dog en sykdom det er vanskelig å få diagnose på, delvis pga at det er en elimineringsdiagnose, og delvis fordi den ofte ikke er "godkjent" som "ordentlig" diagnose av leger, som dessuten ofte har lite kjennskap til sykdommen. Ja, jeg har pratet om det med legen min, men hun sier at det ikke er det. Jeg synes det er merkelig, fordi jeg er en veldig god kandidat til ME, men legen min ser tydeligvis ikke på dette som en "godkjent" diagnose eller sykdom, og har sagt at vi må gå mye lenger før hun har lyst til å gi meg denne diagnosen. Irriterende egentlig... Lenke til kommentar
Gjest Dragon88 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hva slags medisiner har du fått, tatt og tar?Hva arbeider du med? Psykiatriske lidelse i familien? Akkurat nå tar jeg ingen medisiner, for jeg føler at det er dumt å proppe kroppen min full av ting som ikke fungerer. Fastlegen min trodde i begynnelsen at jeg var syk bare fordi jeg var deprimert, så jeg prøvde noen ulike antidepressiva (remeron, cipralex og sarotex), men ingen ga meg noen ting. Etter det jeg vet så er det ingen psykiatriske lidelser i familien, nei... Jeg arbeider som servitør. Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Ja, jeg har pratet om det med legen min, men hun sier at det ikke er det. Jeg synes det er merkelig, fordi jeg er en veldig god kandidat til ME, men legen min ser tydeligvis ikke på dette som en "godkjent" diagnose eller sykdom, og har sagt at vi må gå mye lenger før hun har lyst til å gi meg denne diagnosen. Irriterende egentlig... Dette skal du ikke diskutere med fastlegen, slike diagnoser/teorier skal diskuteres med spesialister, i denne saken; en nevrolog. Søk opp ME-foreningen (husker ikke hva den heter) og be om navn på kompetente spesialister som vet hva de skal se etter. Om det ikke er ME er det godt å ha det avklart også, hver diagnose som er uaktuell er ett steg nærmere den rette. Lykke til, og stå på! Det er ett helvete å måtte gjøre jobben selv, og måtte kjempe for å bli trodd. Lenke til kommentar
Gjest Dragon88 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har nå fått henvisning til en nevrolog som (forhåpentligvis) skal lete i alle kriker og kroker i hjernen min for å se om det er noe galt, så det er jo bra. Og jeg skal også prate med ham om ME. Men en annen ting som jeg også har funnet ut, er at det kan jo være mulighet for at det kan være MS (multippel sklirose). Mange av symptomene mine stemmer her også, og MS kan forårsake ME, så det er faktisk fullt mulig at jeg har begge. Takk for all hjelp og svar! PS: Skal prøve å melde ifra når jeg vet noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå