Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Familiemedlem fikk hentet rekommandert pakke

Dynejonas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her fikk altså ett familiemedlem hente en rekomandert pakke på posten. Elendig av posten her som er pliktige til å ta kopi av legitimasjon ved henting av rekomanderte pakker(har selv opplevd dette).

Men her kommer en liten historie som hendte meg og min familie for 2 år siden:

GET skulle gå over til nye dekodere og disse måtte vi hente på posten. Dekoderene kom i mars/april hvis eg ikke husker helt feil. Hentelappen kom i min far sitt navn(han døde like før jul året før) så GET hadde sikkert ikke fått med seg at mor hadde overtatt abonementet. Dagen vi skulle hente disse, hadde mor med seg en skifteattest som bevis på at min far var død og at hun dermed kunne få hente disse dekoderne. Men neida, det gikk ikke, han måtte komme og hente de selv.

Ringte så til GET for å høre hva dette var, men de skyldte på posten som hadde fått beskjed at slike attester var gyldige, mens de på posten nektet for dette.

Så posten svikter veldig ofte synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Her fikk altså ett familiemedlem hente en rekomandert pakke på posten. Elendig av posten her som er pliktige til å ta kopi av legitimasjon ved henting av rekomanderte pakker(har selv opplevd dette).

Men her kommer en liten historie som hendte meg og min familie for 2 år siden:

GET skulle gå over til nye dekodere og disse måtte vi hente på posten. Dekoderene kom i mars/april hvis eg ikke husker helt feil. Hentelappen kom i min far sitt navn(han døde like før jul året før) så GET hadde sikkert ikke fått med seg at mor hadde overtatt abonementet. Dagen vi skulle hente disse, hadde mor med seg en skifteattest som bevis på at min far var død og at hun dermed kunne få hente disse dekoderne. Men neida, det gikk ikke, han måtte komme og hente de selv.

Ringte så til GET for å høre hva dette var, men de skyldte på posten som hadde fått beskjed at slike attester var gyldige, mens de på posten nektet for dette.

Så posten svikter veldig ofte synes nå jeg.

Posten skal ikke ta kopi av legitimasjon ved henting av rek, kun ved personlig utlevering med mottakelses bevis, da dette skal signeres og returners til oppdragsgiver (typisk en bank), de kan jo ta kopi ved fullmakter o.l men ikke som en standard rutine, og de er ikke pliktig til det. men dette begynner og bli litt OT.

Lenke til kommentar
helt til du sier hva det er så kommer jeg til å anta at det er store, rosa rompedildoer for menn.

Det er jo likevel trolig at det er noe sex-ralatert produkter... hehe :)

Angående det med tollen, når de åpner en pakke så ikke bare pakker de inn igjen men de forsegler også pakken med en "her har en toller åpnet pakken" tape.

Lenke til kommentar
hei. dersom du ikke er myndig kan dine foresatte hente ut pakker i ditt navn dersom forsendelsen er REKOMANNDERT. Var den rekomanndert eller sendt til deg i oppkrav? Det er en vesentlig forskjell her.

Uten å være for skråsikker er jeg temmelig sikker på at det er feil. Man oppgir jo verken fødselsdato eller personnummer til mottaker så de i posten kan jo ikke hvite mottakers alder.

Lenke til kommentar
Så umoralskt av ditt familiemedlem. Jeg hadde ikke snakket med vedkommende på uhørt lang tid om det hadde skjedd med meg.

Være seg bøker eller sexleketøy, respekt for privatliv bør folk ha.

Vel, man kan jo anse det slik at samfunnet (her definert som dette familiemedlemmet) har en berettiget og verneverdig interesse i hvorvidt store rosa rumpedildoer skal få innføres under vedkommendes tak...

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
helt til du sier hva det er så kommer jeg til å anta at det er store, rosa rompedildoer for menn.

Mest sannsynlig så er det en Fleshlight eller en dilo, finnes ikke stort annet som blir pakket diskret.

Uansett, synd å høre at posten gjorde noe slikt, du kan jo alltids levere en klage.

Lenke til kommentar

Jeg hadde revet av sjefen på postkontorets ører og fått han til å refse medarbeider som hadde gjort dette. totalt uakseptabelt. Rekommandert post skal under ingen omstendigheter leveres til andre enn den er adressert til med mindre en gyldig fullmakt er gitt eller mottaker ikke er myndig. uansett skal identifikasjon på mottaker kontrolleres.

Lenke til kommentar
Lever anmeldelse hos nærmeste politistasjon.

På et familiemedlem? Kunne du klart det?

Om de hadde snoket i min private post eller e-post så ja uten tvil.

I min familie er det en dødssynd å gjøre slikt, og jeg ville annmeldt for å statuere at jeg mener alvor av at det på ingen måte er unnskyldninger for å snoke i andres private ting.

Lenke til kommentar

Ikke bare på familiemedlemmet, men Posten. De har overlatt mine private eiendeler, som de hadde ansvar for - til uvedkommende. Noe slikt hadde de ikke sluppet unna med. I tillegg har familiemedlemmet snoket i min private post, noe som også er ulovlig, så det hadde jeg ikke hatt noe problem med nei.

Lenke til kommentar

Ikke bare på familiemedlemmet, men Posten. De har overlatt mine private eiendeler, som de hadde ansvar for - til uvedkommende. Noe slikt hadde de ikke sluppet unna med. I tillegg har familiemedlemmet snoket i min private post, noe som også er ulovlig, så det hadde jeg ikke hatt noe problem med nei.

Jeg ser den, men jeg vet ikke om jeg hadde vært sterk nok til å gjøre det selv. Håper jeg aldri blir satt i en slik situasjon bare :)

På posten er det jo udiskutabelt!

-Øivind-

Lenke til kommentar

De er ikke "dine private eiendeler" før de er overlatt til deg, jf postloven § 9. Posten har brutt sine interne rutiner, men ingen lov.

Fint å vite at noen er så prinsipprytterske at de anmelder slikt, men jeg vil påpeke straffeloven § 145 femte ledd: Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.

At NikkaYoichi og TS ikke vil at deres hemmeligheter skal bli oppdaget er sikkert en viktig sak for de to, men jeg sliter litt med å kategorisere det som allmenne hensyn. "Allmenne hensyn" betyr kort og godt at det må være omstendigheter som får betydning ut over den enkelte sak.

Lenke til kommentar

Vel, for meg er det viktig å kunne stole på de rundt meg. Om de fikk i oppgave å hente pakken for meg og fikk en autorisasjon - hvis de så også tok seg friheten til å åpne pakken? Herregud, de hadde blitt avskåret for all fremtid. For alt de vet så kunne det være noe meget personlig som man ikke ønsker at andre skal snoke i, derfor er det viktig med slike prinsipielle grenser for min del. De som tar seg friheten til å skreve over dem, får høre det og mister både respekt og tillit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...