Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Familiemedlem fikk hentet rekommandert pakke

Dynejonas

Anbefalte innlegg

Hei.

Besteilte noe greier som jeg ikke ville at andre skulle vite hva var. Pakken be stoppet i tollen og åpnet og når et familiemedlem dra å hentet pakken(uten min samtykke) fant det seg for godt til å åpne og gå igjennom innholdet.

Dette vil ha konsekvender for meg, noe som gjør at jeg blir sur på postkontoret som ga ut min post til andre enn meg.

Jeg har flere pakker på vei, er det noen måte jeg kan stoppe dette fra å skje igjen?

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Besteilte noe greier som jeg ikke ville at andre skulle vite hva var. Pakken be stoppet i tollen og åpnet og når et familiemedlem dra å hentet pakken(uten min samtykke) fant det seg for godt til å åpne og gå igjennom innholdet.

Dette vil ha konsekvender for meg, noe som gjør at jeg blir sur på postkontoret som ga ut min post til andre enn meg.

Jeg har flere pakker på vei, er det noen måte jeg kan stoppe dette fra å skje igjen?

hei. dersom du ikke er myndig kan dine foresatte hente ut pakker i ditt navn dersom forsendelsen er REKOMANNDERT. Var den rekomanndert eller sendt til deg i oppkrav? Det er en vesentlig forskjell her.

Lenke til kommentar

Rekommandert post skal hentes av personen det er adressert til, eller person som fremviser gyldig fullmakt. Dette følger av Postens egne produktvilkår.

Det vil nok ikke få videre konsekvenser (i form av at du får noen form for erstatning). Det er en relativt stor problematikk i forhold til familiemedlemmer som tar seg til rette: I samfunnet ser man det gjerne slik at man har en viss implisitt generalfullmakt mellom familiemedlemmer i forhold til tredjepart. Hvis kona mi henter pakkene mine er det gjerne underforstått at jeg lar henne gjøre det, og fremvisning av hentelappen er da gjerne fullmakt god nok. Dette er ikke formelt riktig, men vi lever i et samfunn der man lemper litt på reglene for å sørge for "smooth operation".

Så til forskjellige løsninger: Du kan be om å få pakken (dvs hentelappen) sendt til en venns adresse. Du kan opprette en postboks. Du kan gå til postkontoret og be dem om å skrive opp at ingen andre har noen form for fullmakt til å hente dine pakker.

Den siste er den mest praktiske, men den eneste garantien dette gir er dersom personen som tar det imot enten skriver det ned eller gir generell beskjed.

For min del vil jeg nok anbefale metode #1. Kompiser har gjerne forståelse for at visse ting trenger ikke foreldre å vite noe om.

Lenke til kommentar

En ting er om posten bryter sine egne forskrifter angående utlevering av post... En annen ting, som i denne saken er langt viktigere, er Straffeloven:

§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler.

Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.

Dvs at familiemedlemmet ditt har brutt loven, og du kan anmelde forholdet.

Endret av noxon
Lenke til kommentar

Flere punkter her er viktig:

Hvorfor tok familiemedlemmet ditt DIN post (pakkelappen) med på postkontoret?

Hvorfor fikk familiemedlemmet ditt hentet pakken?

Hvorfor (i HULESTE) åpnet familiemedlemmet din post?

Her er det ett rutinebrudd fra posten, og to lovbrudd av ditt familiemedlem...

I mine øyne er det lite som kan retferdiggjøre dette, med mindre det stod på pakken at det var "Heroin og kokain fra AS HERO/KOKA i Nederland" :p

Lenke til kommentar

Foreldre er skilt, jeg bor hjemme, jeg bestilte det til adressen jeg ikke bor på. Er på vei til å flytte og trodde jeg skulle bo der da pakken kom.

Familiemedlemmet skulle være grei og hente pakken for meg. Pakken var blitt åpnet i tollen og jeg ble fortalt at den var "åpen". Så vidt jeg vet var det ikke noen ting ved pakkens utseende som burdte gi misstanke om noen ting. Den ble pakket spesielt for å være diskre.

Lite å gjøre med dette nå for meg, men jeg skal snakke med skjefen på postkontoret i morgen.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye å få gjort noe med nå desverre, og dårlig av Posten å la en i familien få ut pakken.

Jeg synes det er enda verre av familiemedlemmet å faktisk se hva som er i pakken, selv om den var åpnet av tollen.

I min familie er det strengt forbudt og totalt uhørt å åpne eller lese andre sin post, da dette er privat, og det hjelper ikke at du tilbyr deg å åpne en reklamekonvolutt engang om den ikke er i ditt navn.

Slik synes jeg det er fornuftig å ha det rundt hverandres post og privatliv selv om man er familie jeg da, og ville kjeftet dette familiemedlemmet huden full og spurt hvordan den personen ville reagert om du begynte å snoke i hans post.

Lenke til kommentar
Foreldre er skilt, jeg bor hjemme, jeg bestilte det til adressen jeg ikke bor på. Er på vei til å flytte og trodde jeg skulle bo der da pakken kom.

Familiemedlemmet skulle være grei og hente pakken for meg. Pakken var blitt åpnet i tollen og jeg ble fortalt at den var "åpen".

Jeg har fått flere pakker stoppet i tollen og pakken er så definitivt ikke "åpen" selv om det har åpnet pakken for å sjekke innholdet. Tollen sender jo ikke videre åpnede pakker, pakkene blir jo lukket/tapet igjen på beste måte før den videresendes til mottaker. Så her er det vel mer snakk om nysgjerrighet/snoking av den som har åpnet pakken?

Må si jeg blir litt nysjerrig selv på innholdet, men det er vel litt off-topic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...