Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal selge bil - forsøkt svindlet

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en primera jeg skal selge. Har fått følgende sms

"I have just seen the car you have for sale and would like to buy it. Tell me the final price. Has it been in any accident/crash? Reply [email protected]. Thanks"

Svarte på denne, og følgende e-post komunikasjon har skjedd

payment...‏

Fra: James Richards ([email protected])

Sendt: 20. juni 2009 15:28:14

Til:

Hello

Hope you are good today?The new baby has not made me chanced.I will be leaving for Phlippines Tomorrow evening and would not be available to inspect it,so I would be making out payment to cover the purchase and pick up .

I will be needing your name,address,phone number and your bank name to be able to make out the bank remisse.Total amount on check will be 269.000 NKR.The Car purchase 189.000 NKR pick-up and shipper 80.000 NKR.So when you recieve the bank Remisse you deduct your 189000 NKR and send the Balance 80.000 NKR to the pick up and shipping agent.

I will be needing the info and also your bank name so i can make out the payment.

Have a nice day.

James Richards

--- On Tue, 6/16/09, > wrote:

From:

Subject: RE: INSPECTION...

To: "Richard Jackson" <[email protected]>

Date: Tuesday, June 16, 2009, 8:02 PM

Hi,

Happy to hear from you. Hope everything is fine with your wife and the little boy :-)

The car is still available. We live in Tønsberg, at (about one hour drive from Drammen). You are welcome to come and check out the car - just pick a time. I am available every afternoon this week, away saturday til sunday.

I just had the car polished, you might want to check out the new pictures of it in the add if you haven't seen them already.

You can reach me either on email, or by phone .

Regards,

Date: Tue, 16 Jun 2009 07:05:33 -0700

From: [email protected]

Subject: INSPECTION...Send

To:

Hello,

I am delighted at your swift response however my wife had a new baby boy and im a bit busy with many activities.I am happy to read an email from you about the Car still being available for me to Purchase.My Wife and I has decided to buy the Car at that Price.

Kindly state the present location so I can come and Look/inspection during the week.I live in Drammen.

Hope to read from you soonest.

kindest Regards,

James Richards.

--- On Sat, 6/13/09, > wrote:

From:

Subject: Nissan Primera

To: [email protected]

Date: Saturday, June 13, 2009, 5:37 PM

Hi,

Nice to hear that you are interested in the car.

The cost is 189 000 NOK for the car, plus 6511 NOK cost for re-registration (this is a goverment "tax").

The car has not been in any accidents, as far as I know. There is a very small dent in the hood (about 2 cm in diameter), but this most likely caused by some item dropped there.

You are welcome to come and have a look at it.

Do you live in Tønsberg, or far away?

Best regards,

Søkte på eposten hans, og fant denne

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1667507

Synes hele greiene virker veldig rart. Hvor skal han sende bilen for 80 lapper? Hva galt kan skje om jeg oppgir adresse og bank? Jeg gir uansett ikke fra meg nøkler eller salgsmelding før pengene er på min konto.

Mvh

Endret av Brysom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du skjønner jo at dette er et svindelforsøk?

Jeg gjør vel i grunn det, men har jo lyst til å selge bilen. Ser ikke helt for meg hvordan jeg kan bli svindlet, hvis jeg ikke gir fra meg nøkler før pengene er på min konto?

Lenke til kommentar

Ikke sant, han skriver deg en sjekk som ser gyldig ut. Du overfører 80 000 kroner til hans konto og når du går for å heve sjekken får du beskjed om at den ikke er gyldig. Tro meg, dette er et enkelt svindelforsøk.

Men for all del, spill med han. Det er jo det som er moro. Si at du må snakke med han på telefon for at du er redd for svindel, også bare jatter du med. Jo mere tid du bruker på han, jo mindre tid får han til å svindle noen som faktisk faller for det?

Det at du har lyst til å selge bilen er jo det disse spiller på. Jeg kan gi deg et bedre tilbud med en gang, jeg tar bilen og 40 000 kroner istedenfor, så sparer du 40k.

Lenke til kommentar
Ikke sant, han skriver deg en sjekk som ser gyldig ut. Du overfører 80 000 kroner til hans konto og når du går for å heve sjekken får du beskjed om at den ikke er gyldig. Tro meg, dette er et enkelt svindelforsøk.

Men for all del, spill med han. Det er jo det som er moro. Si at du må snakke med han på telefon for at du er redd for svindel, også bare jatter du med. Jo mere tid du bruker på han, jo mindre tid får han til å svindle noen som faktisk faller for det?

Det at du har lyst til å selge bilen er jo det disse spiller på. Jeg kan gi deg et bedre tilbud med en gang, jeg tar bilen og 40 000 kroner istedenfor, så sparer du 40k.

hmmm, spare 40 lapper... fristende ja....

Ser greia nå, men finnes det faktisk folk som ville tatt i mot en sjekk på 269k, og betalt ut 80k av egen lomme før de faktisk hever sjekken som skal dekke dette? Skjønner at jeg taper på å være i ærlig arbeid.

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Ser greia nå, men finnes det faktisk folk som ville tatt i mot en sjekk på 269k, og betalt ut 80k av egen lomme før de faktisk hever sjekken som skal dekke dette? Skjønner at jeg taper på å være i ærlig arbeid.

Takk for tilbakemelding.

I mine øyne ser det muligens ut som hele poenget her er å få mest mulig data på deg, kontonummer, navn osv. Dermed idet du endelig får solgt bilen så er sjansen stor for at han har fått nok info til å kunne få pengene dine. Altså en eller annen variant av identitetstyveri. Eventuelt er det plan B for han hvis du ikke sender han de 80k.

Cobos

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

I mine øyne ser det muligens ut som hele poenget her er å få mest mulig data på deg, kontonummer, navn osv. Dermed idet du endelig får solgt bilen så er sjansen stor for at han har fått nok info til å kunne få pengene dine. Altså en eller annen variant av identitetstyveri. Eventuelt er det plan B for han hvis du ikke sender han de 80k.

Cobos

Det fins lettere måter å få tak i den informasjonen på, bare og stjæle brev. Nei, dette er en vanlig form for sjekk-svindel.

Lenke til kommentar

De har vel i endel tilfeller fått hevet sjekken, offeret overfører pengene i den tro at de har fått pengene, deretter trekkes sjekken tilbake som falsk. Om dette går i Norge er vel usikkert.

Lenke til kommentar

Fra: James Richards ([email protected])

Sendt: 20. juni 2009 13:56:25

Til:

Hello

Hope you are good today?The new baby has not made me chanced.I will be leaving for Phlippines Tomorrow evening and would not be available to inspect it,so I would be making out payment to cover the purchase and pick up .

I will be needing your name,address,phone number and your bank name to be able to make out the bank remisse.Total amount on check will be 275.000 NKR.The Car purchase 200.000 NKR pick-up and shipper 75.000 NKR.So when you recieve the bank Remisse you deduct your 200000 NKR and send the Balance 75.000 NKR to the pick up and shipping agent.

I will be needing the info and also your bank name so i can make out the payment.

Have a nice day.

James Richards

--------------------------------------------

Samme forsøk på meg og, svindlerfaen!

Lenke til kommentar

Jaja, liten tvil om at det er et svindelforsøk.

Var også inne på tanken om det kunne være noe hvitvaskingsgreier. Men det er nok så enkelt som en sjekksvindel ja.

Sendte dette over til Finn.no også, og de har filter som vanligvis stopper slike henvendelser. Men her startet det med en sms til meg, og jeg oppga min epost adresse når jeg sendte mail til han. Dermed unngikk han filteret til Finn.no.

Lenke til kommentar

Samme her, ikke noe nummer. Men, jeg har en annen ved navn Richard i adresselista mi og det så ut som om det var han som hadde sendt meldingen fra hans epost adresse. Men dette var nok bare telefonen min som bøgga det til.

Lenke til kommentar

Akkurat det samme skjedde med oss. Samme navn, sms, mail, osv. Skjønte det måtte være noe lureri med en gang smsen kom. Det virket mistenkelig. Har ikke tipset finn om det - burde vi det? Det er vel lite de kan gjøre når de går frem på den måten her?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har også mottatt mail fra denne karen på bilen min.

Ga han ikke noen andre opplysninger enn det som sto i annonsen.

Han oppga ikke noe annet enn at han bodde i Drammen, jobbet utenlands.

Så sendte han de samme mailene som han har sendt alle de andre.

Fikk Bankremissen hans på fredag, skal sjekke om den er gyldig.

Vil melde ifra til både Finn.no og evt. politiet om han karen der.

Solgte bilen til en annen person, tok ikke sjansen på å selge til noe slikt.

Noen som har blitt lurt av ham i det hele tatt??

Har noen fått tatt ut penger på disse bankremissene????

Morten

Lenke til kommentar
Har også mottatt mail fra denne karen på bilen min.

Ga han ikke noen andre opplysninger enn det som sto i annonsen.

Han oppga ikke noe annet enn at han bodde i Drammen, jobbet utenlands.

Så sendte han de samme mailene som han har sendt alle de andre.

Fikk Bankremissen hans på fredag, skal sjekke om den er gyldig.

Vil melde ifra til både Finn.no og evt. politiet om han karen der.

Solgte bilen til en annen person, tok ikke sjansen på å selge til noe slikt.

Noen som har blitt lurt av ham i det hele tatt??

Har noen fått tatt ut penger på disse bankremissene????

Morten

Det normale trikset med slike bankremisser er at du får penger på de og disse kan du ta ut. Ofte har han også overbetalt for bilen. Etter at du har kashet ut denne ber han om at du sender de overskytende pengene til han, gjerne med Western Union. Så en uke senere sier banken din at den remissen var ikke gyldig du skylder oss verdien av den. Du står der da med en stor gjeld til banken og han har fått penger via Western Union som ikke kan spores eller tilbakeføres...

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...