Foe_of_Good Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Skulle sette opp en NAS server her hjemme. Hadde kjøpt meg to stk nye 1T WD Caviar Green disker, og hadde også satt inn 2 stk "gamle" Samsung disker på 750gb og 1T. Burde vel kanskje ikke ha gjort det før etterpå, men "Hva kan vel gå galt!?" Famous last words... Mens NASen jobba med diskene, og det stod Initilazing disc eller noe på LED displayet, fikk jeg et lite strømkutt slik at oprasjonen ble avbrutt.. Noe som førte til 4 ødelagte disker.. De to nye 1T diskene bryr jeg meg ikke så mye om, de var tomme og kan byttes. De to andre derimot! Men det er her problemene begynner. De tomme og nye 1T diskene til WD blir registrert i BIOS, og i Diskbehandling. Problement er at jeg ikke får initialisert disken pga I/O feil, og heller ikke formatert den. Har prøvd gjennom Ultimate Boot CD med DLG Diagnostic V4.15 men den funka ikke, og med V5.04f fikk jeg feilmeldingen Error Status Code: 0220 Drive is locked Ctrl+Alt+Del to restart. Går rett inn i BIOS, ser om det er noe jeg kan fikle med der, noe det ikke er, tar en omstart og prøver igjen, men med samme feilmelding. Gir opp de nye diskene og går over på 750gb'ern. Skaffer meg også Hiren's Boot CD. Plugger til disken og starter opp. Kommer til ASUS Splash-screen i oppstarten og alt låser seg. Får opp på LEDen til HK'et mitt at jeg må sjekke IDE (har LED isteden for beep-codes). Tar jeg ut disken starter det som normalt. Setter disken inn i et eksternt USB kabinett, og Vista merker at det blir koblet til, men disken dukker ikke opp i verken Min Datamaskin eller i Diskbehandling Jeg har til og med prøvd å starte maskina og dytte inn disken etter at maskina har startet opp og er oppe og går for å se om det lurer den. Prøvde det også mens jeg var inne i Hirens Boot CD, men den dukker ikke opp. Må vel være med fra starten... Er det noen som vet om et triks slik at jeg kan "voldta" meg inn på disken? Eller noen som vet hvordan jeg kan løse dette og redde innholdet? Det burde ikke være noe galt. Alt spinner og diskene genererer varme, uten ulyd, så jeg tror det er skjedd noe under skriving, og ikke noe mekanisk eller elektrisk. En disk skal tåle å miste strømmen, har gjort det ett utall ganger før! Tenkte at om jeg klarte å komme meg inn der, og evt hurtigformatere begge de gamle diskene, så kanskje jeg kunne få liv i dem igjen, og heller hente ut innholdet via recovery programmer etterpå. Det ligger mye verdier der inne, så setter pris på all hjelp jeg kan få Endret 21. juni 2009 av Foe_of_Good Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Hei du Da har jeg ikke lest alt du har skrevet (dårlig tid). Men jeg tror ikke du skal uroe deg for mye. Jeg hadde en pc en gang som jeg ble sint på.. satt å slo på og av strømmen også ville ikke hardisken min virke. Jeg ble fortvilet og prøvde alt. til slutt instalerte jeg windows på en annen hardisk og da jeg gjorde det så fikk jeg tilgang på den hardisken som jeg ikke kom inn på. Den hadde jeg windows på fra før. informasjonen din er nok sannsynligvis ikke tapt. Vet at det er (det var i hvertfall) et firma som kan reparere ødelagte hardisker for deg som har blitt brannskadet, vannskadet osv. og ta ut infoen som har klart seg. Edit: fikk beskjed om at filnene mine var borte eller skadet. men det var dem ikke likevel. Endret 20. juni 2009 av trespiser Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Hei trespiser, og takk for bidraget ditt. Jeg har ikke Windows på noen av disse fire diskene, to er tomme, og to er fulle av filer. OS'et til NASen sitter i eget flashminne på NASen. tror ikke det vil hjelpe å innstallere Win på nytt heller, for jeg vil fortsatt ikke komme inn på disken, eller få bootet maskina med den disken i. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Litt ekstra info: Recover My Files funker ikke. GetDataBack for NTFS henger seg når den prøver å lese diskene. Men.. Lasta ned prøve-versjonen av Stellar Phoenix Windows Data Recovery V4, og den fant faktisk disken når den var koblet til USB kabinettet mitt ! Kunne der se at S.M.A.R.T. var disabled på den disken. Fikk også et tips om at den disken burde reddes ved å lage et bilde av den. Blir det da lagret som en ISO fil? Skjønte at den enten burde reddes som ISO eller klones. Ønsker da å klone den om det er mulig. Men, denne kosta 99$, og jeg synes det er litt mye å betale for noe jeg ikke vet om virker :S Det at jeg finner den i programmet er jo en veldig god start, og et godt salgsargument Er det noen som vet om andre gode recovery programmer det går ann å prøve..? Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Har funnet ut at diskene sannsyneligvis er blitt delvis formatert over til Linux filsystemet Ext2 eller noe sånt. Jeg har null erfaring med Linux, så om noen har noen gode råd, så kom med dem. Har sendt inn support-forespørsel til Netgear også. Venter svar. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Har funnet ut at diskene sannsyneligvis er blitt delvis formatert over til Linux filsystemet Ext2 eller noe sånt. Jeg har null erfaring med Linux, så om noen har noen gode råd, så kom med dem. Har sendt inn support-forespørsel til Netgear også. Venter svar. Hei, Sikker på dette? Hvorfor skal diskene ha blitt delvis formatert over til linux system? Hvorfor har du noe med Linux å gjøre om du har null erfaring? pga strømkutt? Jeg lekte meg med Linux en gang og ødela pcen min.. Det var Linux RedHat. Til slutt så fant jeg ut at jeg kunne bruke cden til Linux og gå inn på instalasjonsfasen og brukte det til å reparere partisjonene mine på pcen for det kommer opp før selve instalasjonen. Det kan være løsningen å gjøre det. Har du ikke Linux cden så kan jeg godt skaffe den. Så da kan du vel formatere ferdig eller rulle tilbake. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 NAS bokser bruker Linux, så det er naturlig at du ikke kan GetDataBack eller andre Windows recovery program. Hvis disken er i orden så kan man muligens kunne bruke en Linux live-CD (Ubuntu e.l.) og lese innholdet over på en vanlig USB disk. Det finnes også mange program som kan slette MBR slik at disken mister alle spor av gammelt innhold. Men forutsetningen er at man får kontakt med disken. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Hei, Sikker på dette? Hvorfor skal diskene ha blitt delvis formatert over til linux system? Hvorfor har du noe med Linux å gjøre om du har null erfaring? pga strømkutt? Som Hårek sa, NAS bokser bruker Linux, så når jeg stappa diskene mine inn i boksen begynte den å formatere diskene over til Ext2 filsystemet uten at jeg var klar over dette. Fra Netgear's faq: » What file system does ReadyNAS use? Can I read a disk from ReadyNAS on other machines? The ReadyNAS uses Linux Ext2/Ext3 file system. A typical Linux distro can mount and access the data from the disks. ----------------------- Hårek, hyggelig å se deg her inne Ok, så det er håpløst gjennom Windows. Da gir jeg opp det. Har nå latt ett program jeg fikk høre var veldig bra stå og prøve seg i 5 timer. Total progress (ukjent - Progress-bar har ikke rørt seg) Folders: Files: Time elapsed: Tror det programmet klør seg i huet Hvis disken er i orden, og filene jeg hadde på den var i NTFS-formatet, kan jeg da lese innholdet over på en vanlig USB disk? Klarer Linux å lese NTFS? Og om jeg sletter MBR'en, er det da mulig å lete fram innholdet etterpå ved bruk av recovery programmer, siden du sier at disken vil miste alle spor av gammelt innhold? Har som sagt ingen peiling på Linux, så jeg vet ikke hva en Live-CD er for noe, og jeg vet ikke om jeg skal prøve med Red Hat, Ubuntu eller om Linux er et eget OS under det navnet (Men jeg regner med at det er fellesbetegnelsen). Men jeg er flink til å prøve meg fram, og jeg er villig til mye for å prøve å redde dataene mine. Så om noen gidder å hjelpe meg med noen hint og dytt i riktig rettning, så sier jeg takk av hele mitt hjerte! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Filene er ikke i NTFS. Filsystemet er ext2, som er noe helt annet enn NTFS. Live CD: Last ned Ubuntu. http://www.ubuntu.com/getubuntu/download Da får du en .iso fil, som skal på en CD. Husk at den skal brennes som 'image'! Så kan du starte PC'en fra denne, og så kjører du Linux. Da kan du se etter disken. Men Linux er ikke installert på disken din, bare ta ut CD og start på nytt så er du tilbake i Windows. Men hvis du ikke kan se disken i Diskbehandling i det hele tatt så har du et problem. En Linux disk skal også være synlig som en disk i Windows, selv om den ikke har noen bokstav. Du skal se den som RAW i Diskbehandling. Sletting av MBR gjøres bare når du ikke skal ha ut filer. Endret 21. juni 2009 av hårek Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Filene som var på disken da disken ble delvis formatert til Ext2 er/var i NTFS. Det var to stk harddisker med 3 og 4 partisjoner hver seg som var omtrent fulle alle sammen, og alle de partisjonene hadde NTFS filsystemet. Så jo; filene jeg er ute etter var i utgangspunktet NTFS Men håper at jeg kanskje kan få tilgang til dem ved å gjøre om disken til ext2 eller noe :/ De to nye WD diskene fikk jeg opp i diskbehandling, men fikk ikke lov til å gjøre noe med dem. De to andre, som i utgangspunktet var i NTFS, klarer jeg ikke å boote maskina med, så jeg har hatt litt problemer med å finne de i diskbehandling. MEN jeg ser den ene der nå ! Lurte den inn via USB, og jaggu dukka den opp. Har ikke gjort det før. Den står der som utildelt. Spørsmål: Om jeg hurtigformaterer disken til NTFS, så burde jeg jo få ut info etterpå, right? Hurtigformatering skriver jo bare "Null" i begynnelse og slutt, og "lurer" disken til å tro at den er tom? Vær så snill å si at jeg har rett!? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Det er vanskelig å følge hva du har gjort, og hva som er problemet. Du hadde altså en disk som var brukt i Windows, formatert i NTFS. Så satte du disken inn i en NAS boks, og trodde du skulle beholde NTFS partisjonene med alle filene? Men Linux vil jo spørre om den skal overta hele disken, og det har du kanskje svart ja på. Dermed ble den ext2. Linux vil jo ikke kunne bruke en NTFS partisjon. Så spørs det hva du har gjort etter det. Der Linux har skrevet til disken er de gamle filene tapt for godt. Men hvis det ikke er skrevet for mye så skal GetDataBack kunne finne de. Og det tror jeg er helt uavhengig om du formaterer til NTFS eller ikke. Formatering vil ikke slette filene. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Beklager Hårek. Var temmelig sikker på at jeg hadde skrevet alt sammen i rekkefølge, og så tydelig som mulig fra første stund. Ja, jeg puttet inn to stykk splitter nye disker sammen med to gamle disker fra min Vista maskin. Ser i ettertid at dette var dumt. Jeg har som sagt ikke peiling på noe av dette, fikk hjelp av en kompis til å være med på å ødelegge alt sammen Han trodde han kunne dette :/ Men, NAS boksen ville ikke reagere før vi puttet inn en disk. Det stod i bruksanvisningen at det måtte settes inn disk(er), og at boksen ikke ville svare på en liten stund mens den jobbet. Deretter kunne vi søke den opp via medfølgende program for å sette boksen opp. Det stod ingen sted noe som helst om formatering, eller konvertering til ext2 eller 3 formatet! Jeg svarte verken ja eller nei på noe som helst. Satte inn 4 stk disker, ante fred og ingen fare og lukket kabinettdøra. LEDene på boksen blinka en god stund, så røyk strømmen. OSet til boksen sitter i et 64mb stort flashminne, og er vel programert for å starte opp på denne måten av seg selv. Jeg har liten tro på at OSet er Linux, men at de bruker Linux filsystemet slik at mac og windows skal kunne klare å lese det (slik jeg har lest meg til, men ikke helt forstått). Etter det har jeg ikke gjort noe som helst forutenom å prøve å få tilbake filene mine, få disken inn i Windows, og prøve å få den inn i et recovery program som ikke tryner. Sitter nå med ett som heter Data Recovery Wizard, og med det finner jeg disken som sitter i USB kabinettet for øyeblikket, og jeg kan se at programmet jobber. Men det skal ikke ha blitt skrevet noe mer på disken etter strømbruddet. Har litt vanskelig for å forstå hvorfor man ikke skal kunne finne igjen filer selv om det er blitt formatert til et annet filsystem, med tanke på at man kan finne igjen filer som er blitt formatert over flere ganger. Får bare håpe at den forbanna boksen konsentrerte seg mest om de to nye 1T diskene som stod i spor 1 og 2 først, og ikke har rukket å skrive over for mye på de to andre. Kjører to diagnoser nå, så får se... Men det ser noe dystert ut. Data Recovery Wizard har snart gått i 40 minutter og enda ikke funnet noe Håper jeg har klart å forklare det litt bedre nå, Hårek. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Kjørte som sagt igang Data Recovery Wizard og GetDataBack før jeg la meg igår. DRW ser ut til å slite med noe, og står konstant på 51:55:55 som tid igjen til den er erdig med behandlingen, enda klokka tikker på tiden gått. GDB ventet på svar ved 2%. Den hadde funnet en error sektor og lurte på hva den ville gjøre. Trøtt som jeg er så husker jeg ikke nå nøyaktig hva som stod der, men det var noe med hva den skulle gjøre med erroren som den hadde funnet, og det beste virket til å være "Ja til alt" så jeg trykka det. Så nå raser prosentene unna, det gjør errorene også, og ingen filer ser ut til å bli funnet Får "Error 121 in HD134: during ReadLba: LBA=6010XXXXX (går så fort klarer ikke lese), CHS=-1x-1x-1, Cnt=64" Prøvd å google dette men finner ingen vettuge svar. Endret 22. juni 2009 av Foe_of_Good Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Data recovery har jeg ikke noe særlig erfaring med, så der har jeg ingen tips. Men OS'et i NAS boksen er Linux. Og for andre PC'er, enten det er Windows eller Mac, så spiller det ingen rolle hvilket filsystem den bruker. PC'en ser ikke selve filsystemet, den ser bare en nettverks server. På nettverket snakker alle samme språk, helt uavhengig av filsystem. Når man installerer Linux på en PC så får man velge om Linux skal overta hele disken eller bare deler av den. På en NAS boks er det ingen hensikt å ha en disk med NTFS partisjoner, så NAS går vel bare ut fra at den skal overta hele disken. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hei, Sikker på dette? Hvorfor skal diskene ha blitt delvis formatert over til linux system? Hvorfor har du noe med Linux å gjøre om du har null erfaring? pga strømkutt? Som Hårek sa, NAS bokser bruker Linux, så når jeg stappa diskene mine inn i boksen begynte den å formatere diskene over til Ext2 filsystemet uten at jeg var klar over dette. Prøvde bare å hjelpe deg. Men jeg håper virkelig du får fiksa dette selv om jeg kanskje ikke var til noe hjelp i det hele tatt. Men jeg har vært i nesten samme situasjon selv men jeg kom ut av det helt fint. Håper du får redda alle filene dine. Unnskyld for at jeg i det hele tatt skriver dette innlegget for du håpte vel på et mer konstruktivt svar. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 @ Hårek: Ser ut til at du har rett på dinsiste konklusjon der ja. NAS boksen bare regner med at alt skal overtas... Ikke noe spørsmål, ikke noe advarsel, ikke noe i bruksanvisningen. Bare BANG! ødelagt.. @ Trespiser: Ikke noe problem Noen ganger så er det de minste innleggene eller ordene som trengs til å dytte en idè i retningen mot et endelig svar! Som jeg sa, alle innspill og ideer tas imot med takk Men... Sendte som sagt en lang mail til Netgear igår, og mot all forventning så ringer det meg idag en kar fra Svergie! Jeg hadde ikke engang lagt ved telefonnummer.. Fyren var hyggelig og alt det der, men hadde lite positivt å melde. "Alt kan reddes, det spørs bare på prisen" var hans ord. Han forklarte meg at alle diskene er blitt formateret til ext2 filsystemet og spredt utover alle fire diskene i et RAID oppsett. Tror det var 0. Det er den som lager alle diskene til en stor. Så hele filstrukturen lå nå utover alle fire diskene, begravd under ett annet filsystem. Det å få dem ut var nok noe vanskelig for meg å gjøre uten det riktige "verktøyet". Så, desverre, slik jeg ser det, så har jeg nubbsjangs i helve+e å få ut de filene. Jeg har hørt at IBAS har opprettet flere forskjellige småavdelinger rundt om på diverse Elkjøp butikker rundt om i Norge. Jeg vurderer å stikke til dem og be dem om å gjøre en analyse av diskene. Klarer de ikke å finne noe behøver du visstnok ikke betale noe heller. Om de finner noe og du godkjenner innholdet (de kan vise deg det i butikken), kan de hente ut innholdet. Dette starter på 1250,- og du må kjøpe ny disk i butikken deres (disker du kommer på er ikke gode nok..). Om de ikke klarer å hente ut innholdet, men at de ser håp, så blir disken sendt til IBAS for ny analyse der. Dyrt? Sikkert. Men jeg vurderer å ta det på innboforsikring siden det er så mangelfullt med advarsler om formateringen ute å går. Det er uansett verdt et forsøk. Kompisen min som skulle hjelpe meg med dette ble temmelig grå i ansiktet idag da jeg fortalte om det endelige resultatet.. Og selv om han heller ikke er noen ekspert, så har han nok erfaring med nettverk og har lest seg opp en god del om NAS. Han hadde ALDRI forventet noe som dette.. Kjipt, men sånn ble det. Takker for alle svar jeg får, konstruktive eller ikke Kult at folk i det hele tatt gidder å bry seg! Og om noen fortsatt har ideer, så kom med dem ! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Lurer på hva kompisen din egentlig forventet. At NAS boksen skulle lese NTFS diskene og bruke de som de var? I såfall har han skjønt fint lite av det han har lest. Men det går jo an å tabbe seg ut selv om man vet aldri så mye. Det er nok ikke slik at "Alt kan reddes...". Sektorer som er skrevet over tror jeg heller ikke Ibas kan gjøre noe med. Å få ut data fra RAID 0 disker er nok vanskelig, men det er jo ikke relevant. Det er jo NTFS strukturen du er interessert i, og den er ikke forandret. Men antagelig delvis overskrevet. Spørsmålet om diskene er defekte er det nok mye lettere for Ibas å vurdere. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Jupp, du har nok rett i det du sier Hårek. Og kompisen min hadde forventet seg, slik som meg, minst en advarsel om at ting ville bli skrevet over, enten i bruksanvisning eller som ett eller annet klistremerke Men det er vann under broa. Tabben er gjort. Nå gjenstår å se hva som går å reddes, og til hvilken pris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå