TrulsTore Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hei. Jeg skal sette opp min egen internettside nå. Men kan ikke så mye om dette. Dette er det jeg trenger. En fremside: Skal inneholde en side meny med linker til andre deler av siden. Som f.eks Kontakt meg. Om meg osv. Også en hoveddel der jeg kan oppdatere innholdet hver dag. En kontakt del. Som skal inneholde en boks der man skrive en meld. En boks der man kan skrive mailadressen sin En boks der man kan skrive Nicknamet sitt. En send knapp som gjør at dette blir sendt til min e-post,d er jeg ser medlingen, Nicknamet, og mailadressen. Jeg ønsker også å ha en remember-me boks siden av Nickname og mailadresse. Slik at Mailadressen står klar, i likhet med nicnamet neste gang man går inn på siden fra samme IP adresse. På Siden min ønsker jeg å ha noen reklame adds f.eks på siden av selve websiden., som jeg enkelt og ryddig kan poste og forandre selv. Men jeg ønsker å ha forskjellig reklame på siden utifra hvor i verden man logger inn. La oss si at jeg går inn på siden inn fra en IP adresse i USA, da ønsker jeg at det kommer opp en MCdonalds reklame. Går jeg inn på siden når jeg er i Norge kommer det opp reklame for hardware.no osv. Finnes det noe produkt som gjør at jeg kan sette opp og drive denne nettsiden på egenhånd? Mvh TrulsTore Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 en bloggtjeneste, feks blogger.com + google ad-sense burde funke. Dette er det absolutt enkleste, og vil gi deg gode resultater iforhold til arbeidsmengde. Lenke til kommentar
TrulsTore Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Okey. Takk for svar! Men jeg ønsker ikke en blogg. Selv om det høres sånn ut i forklaringen.Jeg tenker å lage en egen hjemmeside og hoste fra ett egetdomene, ønsker ikke å hete noe blogger.com/xxx "På Siden min ønsker jeg å ha noen reklame adds f.eks på siden av selve websiden., som jeg enkelt og ryddig kan poste og forandre selv. Men jeg ønsker å ha forskjellig reklame på siden utifra hvor i verden man logger inn. La oss si at jeg går inn på siden inn fra en IP adresse i USA, da ønsker jeg at det kommer opp en MCdonalds reklame. Går jeg inn på siden når jeg er i Norge kommer det opp reklame for hardware.no osv." Tenker om f.Eks firmaer vil ha annonser der. På mange måter slik som facebook, når man logger inn der får man jo relevant reklame utifra hvilket land man logger inn i. Men takk for svar. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Kan du ikke kjøpe deg en billig webserver og ett domene, så prøver du deg ut. Du kan installere Joomla, Drupal, E107 eller noe som er CMS (Content Manager System). Du finner mengder av ferdiglagde templates og layouts på nettet til disse CMS'ene. Her er det bare å trykke "Add new site" og lage overskrift, hoveddel + legge til bilder. Joomla har også en genial metode for å organisere reklamebannere, men den kan være litt vanskelig å lære seg... Lenke til kommentar
TrulsTore Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Kan du ikke kjøpe deg en billig webserver og ett domene, så prøver du deg ut.Du kan installere Joomla, Drupal, E107 eller noe som er CMS (Content Manager System). Du finner mengder av ferdiglagde templates og layouts på nettet til disse CMS'ene. Her er det bare å trykke "Add new site" og lage overskrift, hoveddel + legge til bilder. Joomla har også en genial metode for å organisere reklamebannere, men den kan være litt vanskelig å lære seg... Kan ikke så veldig mye om webdesign akkuratt for øyblikket men jeg lærer fort Noen tips til hvilket program jeg burde bruke? Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Kan ikke så veldig mye om webdesign akkuratt for øyblikket men jeg lærer fort Noen tips til hvilket program jeg burde bruke? En passende teksteditor er det aller beste, PHPDesigner er en meget bra en. ta en kikk på www.w3schools.com og les om html, det er superenkelt og på denne siden kan du også prøve deg frem selv. Bruke en eller flere dager på å forstå html, deretter utvider du til CSS som begge er relativt enkle å lære. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Legg fra deg planene om reklame på nettsiden. Absolutt ingen er interessert i å se annonser på en personlig hjemmeside der antall besøkende kanskje ligger på rundt 10 stk. per dag. Lenke til kommentar
TrulsTore Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 En passende teksteditor er det aller beste, PHPDesigner er en meget bra en. ta en kikk på www.w3schools.com og les om html, det er superenkelt og på denne siden kan du også prøve deg frem selv. Bruke en eller flere dager på å forstå html, deretter utvider du til CSS som begge er relativt enkle å lære. Takker for svar, jeg skal sjekke det ut. Om jeg lærer meg HTML, er det da lett og lage en god internett side som jeg enkelt kan daglig oppdatere osv ? Legg fra deg planene om reklame på nettsiden. Absolutt ingen er interessert i å se annonser på en personlig hjemmeside der antall besøkende kanskje ligger på rundt 10 stk. per dag. Har lyst til å lære meg hvordan jeg gjør det slik at jeg kan det Noen som vet hva som må til for å kunne ha forskjellige reklame adds utifra hvilket land befinner seg i når de går inn på siden? Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Takker for svar, jeg skal sjekke det ut. Om jeg lærer meg HTML, er det da lett og lage en god internett side som jeg enkelt kan daglig oppdatere osv ? Det går veldig greit og er ikke noe problem.... html er enkelt, det er kun tekst omgitt av tagger som f.eks. quote taggen til diskusjon bare at html bruker <> istede. Diskusjon.no bruker ett skråstrek i taggen for å indikere at det er en sluttagg, som her /quote, det gjør også html til tross for at ikke alle tagger har sluttagger. I html er det forskjellige tagger som for eksempel forteller at ett bilde legges inn, plassering av tekst, størrelse på tekst, link, etc, etc. Man trenger ikke å kunne alle taggene for å bli flink i html, lær seg hvordan det fungerer og lag eller skaff deg en oversikt over taggen og hvordan de brukes. Kan hjelpe deg litt på vei, kopier følgende tekst og lim det inn i notiskblokken: <h1>Dette er stor tekst</h1> <br> <br> <center>Denne teksten er midstilt</center> <br> <br> <h1><center>Denne teksten er midstilt</center></h1> Lagre filen som index.html Deretter åpner du filen i nettleseren, vips og der har du laget ditt først html dokument. Endret 21. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Du må også huske å ha <html> <head> <title>Obligatorisk stuff</title> </head> <body> <!-- alt stuff her --> </body> </html> Du bør også ha DOCTYPE. Men det er alt for mye å skrive grundig om her, det er allerede gjort på w3schools og htmldog Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Da jeg begynte å lære meg HTML for lenge siden, var den første siden jeg brukte "lissaexplains.com". En av favorittene mine fra den siden må være ett 216 fargers hexadesimalt fargekart som viser farger som er 100% kompatible med nettlesere. Det har jeg fått mye bruk for! Hadde det lenge hengene på veggen ved siden av skjermen. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Du må også huske å ha <html> <head> <title>Obligatorisk stuff</title> </head> <body> </body> </html> Du bør også ha DOCTYPE. Men det er alt for mye å skrive grundig om her, det er allerede gjort på w3schools og htmldog Slik er den: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <title>Tittel som vises på oppgavelinjen og på toppen av vinduet</title> </head> <body> <p>Her skrives alt som skal være synlig på siden.<br /> <strong>Dette står med tykke bokstaver. </strong><em>Og dette står i kursivt </em></p> </body> </html> Det blir slik: (Husk at tittelen ikke blir synlig her). Her skrives alt som skal være synlig på siden. [b]Dette står med tykke bokstaver. [/b][i]Og dette står i kursivt [/i] Lenke til kommentar
TrulsTore Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Takker for alle svar Er i fullgang med å lage nettsiden nå, går egentlig veldig bra! Utfordringen jeg nå står ovenfor er å lage det mulig for folk å registrere seg med brukernavn og passord for å kunne logge inn på siden. Dette burde vel være mulig å få til? Hva bør jeg lese om for å lære meg dette. Btw, bruker dreamweavercs4 om det har noe å si. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Dreamweaver er et fantastisk program! Den har innebygde funksjoner for alt som handler om brukernavn / passord. Husker ikke den nøyaktige fremgangsmåtes, men du må sette inn en "record" som du finner i samme kategori som brukernavn/passord tingene. Binn denne "recorden" til en database, f. eks. MySQL. Så lager du en slik layer der innloggingsfunksjonene skal være, også setter du inn innloggingsfunksjonene samt registreringslink i den samme ruta. Bind alle som samme database som "record" tingen. Dette er for Macromedia Dreamweaver 8, men regner med at det er mulig å gjøre det samme i CS4 versjonen.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Dette burde vel være mulig å få til? Jupp, det er godt mulig. Kjenner ikke til løsningen nevnt ovenfor her men en mer universal løsning er vel å bruke PHP i tillegg til MySQL databaser. Laster du ned EasyPHP og installerer det har du installert både Apache (serverprogram), PHP (script) og MySQL (database). Du kan lage selve skjemaet i html ved å bruke forms. Dette er selvsagt langt mer avansert enn kun html og css men absolutt mulig å lære selv med bruk av webben for en middels oppegående person. Mye av det verste er faktisk å komme i gang med installering og klargjøring av databasen. Lenke til kommentar
program Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Vil anbefale å lære HTML. Det å bruke i starten er <table>, men vil anbefale div senere. Finnes programmer hvor du kan lage websider uten å skrive kode selv. F.eks. gratisprogrammet NVU (Last ned her. Men som sagt er det å anbefale å lære HTML selv, og senere Javascript, PHP og MySQL. Du burde enklere sagt ikke hvile på et designprogram, da vil du ikke lære særlig mye. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Si ifra så kan du låne plass på min webserver til testing Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Vil anbefale å lære HTML. Det å bruke i starten er <table>, men vil anbefale div senere. Finnes programmer hvor du kan lage websider uten å skrive kode selv. F.eks. gratisprogrammet NVU (Last ned her. Men som sagt er det å anbefale å lære HTML selv, og senere Javascript, PHP og MySQL. Du burde enklere sagt ikke hvile på et designprogram, da vil du ikke lære særlig mye. Dette er helt riktig! Foruten om det er det greit å bruke Dreamweaver for å få en god kode, og dermed modifisere på den koden. Man lærer faktisk utrolig mye av å lese og modifisere i koden DW produserer. Dessuten er dette helt nødvendig i noen sammenhenger. Lenke til kommentar
program Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Vil anbefale å lære HTML. Det å bruke i starten er <table>, men vil anbefale div senere. Finnes programmer hvor du kan lage websider uten å skrive kode selv. F.eks. gratisprogrammet NVU (Last ned her. Men som sagt er det å anbefale å lære HTML selv, og senere Javascript, PHP og MySQL. Du burde enklere sagt ikke hvile på et designprogram, da vil du ikke lære særlig mye. Dette er helt riktig! Foruten om det er det greit å bruke Dreamweaver for å få en god kode, og dermed modifisere på den koden. Man lærer faktisk utrolig mye av å lese og modifisere i koden DW produserer. Dessuten er dette helt nødvendig i noen sammenhenger. Ja, man burde bruke Dreamweaver. Men tanken var at NVU er gratis. Dreamweaver koster jo rimelig mye. Men anbefaler absolutt Dreamweeaver hvis du er villig til å betale for det! Det finnes en 30 dagers "free trial" av Dreamweaver. Kan anbefale å prøve det. Endret 24. juni 2009 av program Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Ja, man burde bruke Dreamweaver. Men tanken var at NVU er gratis. Dreamweaver koster jo rimelig mye. Men anbefaler absolutt Dreamweeaver hvis du er villig til å betale for det! Det finnes en 30 dagers "free trial" av Dreamweaver. Kan anbefale å prøve det. Han har allerede DW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå