Emblue Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg har en 1997 Toyota Corolla Ginza med ladeproblemer. Ladelampa og håndbrekkslampa har innimellom lyst eller blinket litt. Dette har skjedd i flere måneder, men har ikke virket som noe problem. Ja - burde selvfølgelig snakket med noen kyndige for leenge siden... Men i natt (selvfølgelig) begynte lampene å lyse igjen. Jeg stoppet og startet igjen, men da ville den ikke starte. Falck troppet opp, banket litt på dynamoen og fikk startet. Den ladet dårlig, men lampa lyste ikke. Men etter litt kom lyset tilbake og jeg kjørte til den stoppet av seg selv. Falck igjen. Satte inn nytt batteri, men ville ikke lade helt bra allikevel, bare 13,2 V og det skal være 14,2. Så da er spørsmålet: Må jeg bytte hele dynamoen? Eller holder det med børster og/eller regulator? Er det mulig å finne ut dette uten å sette bilen på verksted? Setter STOR pris på hjelp. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det er nok bare børstene dine som er gåen. På de fleste BOSCH dymanoer sitter disse festet med 2 skruer, og er enkel å bytte. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Tja, sjekk prisen på en bytteenhet. På endel Japanske er disse ganske så billige. Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) veit ikkje heilt eg,men er det bosch dynamo på denne bilen då? trodde ikkje det eg men...... kan være ganske kronglete å skifte børster på enkelte japse-dynamoer,så ville nok som agvg sier,vurdert bytte-dynamo ja Endret 20. juni 2009 av saskansen Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Forhør deg med noen som vet hva de snakker om, og finn ut om børstene lar seg bytte. I tilfelle, koster de betydelig mindre enn en byttedynamo. Erfaringsmessig er det som regel bare å ta en telefon til merkeverksted, og spørre etter "verksmester". Lenke til kommentar
Emblue Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Tusen takk for svar! Broren min har kikket litt på den, og han sier at det er mulig å skifte børstene. Men han så også at det er svidd på den ene børsten OG på selve dynamoen... Har det noen betydning? I morra skal jeg ringe både Toyota og hoggere, så får vi se. Bilen har gått nesten 270 000, så det er vel kanskje å forvente at man må bytte dynamo? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Finnes det et viklerverksted i nærheten av deg kanskje? Jeg hadde min dynamo inne til 'service' hos et her i Østfold for noen måneder siden, de byttet børster og overhalte den for 500 kr... Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Kanskje si noe om hvor i landet du holder til så det er mulig å foreslå spesifikke steder du kan få den fikset ? Lenke til kommentar
Emblue Skrevet 29. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2009 Tusen takk for alle gode svar! Verksmesteren på Toyota mente det sannsynligvis var best å bytte dynamo når det var svidd på den. Og jeg fikk tak i brukt dynamo på et hoggeri og broren min byttet den. Så nå går den som den skal igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå