Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Bytte dynamo eller børster eller regulator?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1997 Toyota Corolla Ginza med ladeproblemer. Ladelampa og håndbrekkslampa har innimellom lyst eller blinket litt. Dette har skjedd i flere måneder, men har ikke virket som noe problem. Ja - burde selvfølgelig snakket med noen kyndige for leenge siden... Men i natt (selvfølgelig) begynte lampene å lyse igjen. Jeg stoppet og startet igjen, men da ville den ikke starte. Falck troppet opp, banket litt på dynamoen og fikk startet. Den ladet dårlig, men lampa lyste ikke. Men etter litt kom lyset tilbake og jeg kjørte til den stoppet av seg selv. Falck igjen. Satte inn nytt batteri, men ville ikke lade helt bra allikevel, bare 13,2 V og det skal være 14,2.

Så da er spørsmålet: Må jeg bytte hele dynamoen? Eller holder det med børster og/eller regulator? Er det mulig å finne ut dette uten å sette bilen på verksted?

Setter STOR pris på hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veit ikkje heilt eg,men er det bosch dynamo på denne bilen då? trodde ikkje det eg men...... kan være ganske kronglete å skifte børster på enkelte japse-dynamoer,så ville nok som agvg sier,vurdert bytte-dynamo ja :)

Endret av saskansen
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Broren min har kikket litt på den, og han sier at det er mulig å skifte børstene. Men han så også at det er svidd på den ene børsten OG på selve dynamoen... Har det noen betydning?

I morra skal jeg ringe både Toyota og hoggere, så får vi se. Bilen har gått nesten 270 000, så det er vel kanskje å forvente at man må bytte dynamo?

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle gode svar! Verksmesteren på Toyota mente det sannsynligvis var best å bytte dynamo når det var svidd på den. Og jeg fikk tak i brukt dynamo på et hoggeri og broren min byttet den. Så nå går den som den skal igjen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...