mflp Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg skulle formatere laptop-en til brodern som hadde infisert maskinen verre enn noe jeg noensinne hadde møtt på før. Maskinen det er snakk om, er en Acer Aspire 5920. Det fulgte ingen recovery-cd med, så jeg lastet ned et image og brant ut for deretter å bruke nøkkelen (Home Premium) som står på undersiden av maskinen. Ettersom maskinen var såpass infisert, dyttet jeg først inn Hiren's Boot CD, fomaterte - og slo sammen rubbel og bit av partisjonene med Acronis Disc Director. Jeg liker ikke alt skrotet Acer slenger inn, så vanligvis foretrekker jeg å fjerne alt. Innser i ettertid at dette kanskje ikke var så lurt ettersom recorvery-partisjonen da også tok kvelden... Uansett. Vista-platen bootet opp som den skulle og nøkkelen funket fint, men installer-en klarte ikke å finne disken på maskinen. Det er en SATA-disk og ettersom jeg har møtt på dette problemet før, tenkte jeg det skulle ordne seg om jeg fikk hentet driveren. Det er her problemet mitt ligger. Jeg finner ingen kompatible drivere. Jeg har hentet drivere fra forskjellige steder (bl.a. acer.com), men ingen av dem funker. Ett sted fant jeg noen drivere som kommer frem i listen dersom jeg ikke skjuler kompatible drivere - og jeg har forsøkt dem, men det hjelper ikke. Jeg bruker forresten en minnepinne til å laste inn driverene. Jeg har også forsøkt å endre til IDE i BIOS uten at det hadde noen som helst effekt. Jeg har lurt på om grunnen til at installer-en ikke finner den offisielle driveren (fra acer sine sider), er at det ligger i en setup-fil - og kanskje kunne jeg fått det til å fungere dersom jeg fikk pakket ut de filene på en eller annen måte, men dette er bare gjetning fra min side. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg skulle formatere laptop-en til brodern som hadde infisert maskinen verre enn noe jeg noensinne hadde møtt på før.Maskinen det er snakk om, er en Acer Aspire 5920. Det fulgte ingen recovery-cd med, så jeg lastet ned et image og brant ut for deretter å bruke nøkkelen (Home Premium) som står på undersiden av maskinen. Ettersom maskinen var såpass infisert, dyttet jeg først inn Hiren's Boot CD, fomaterte - og slo sammen rubbel og bit av partisjonene med Acronis Disc Director. Jeg liker ikke alt skrotet Acer slenger inn, så vanligvis foretrekker jeg å fjerne alt. Innser i ettertid at dette kanskje ikke var så lurt ettersom recorvery-partisjonen da også tok kvelden... Uansett. Vista-platen bootet opp som den skulle og nøkkelen funket fint, men installer-en klarte ikke å finne disken på maskinen. Det er en SATA-disk og ettersom jeg har møtt på dette problemet før, tenkte jeg det skulle ordne seg om jeg fikk hentet driveren. Det er her problemet mitt ligger. Jeg finner ingen kompatible drivere. Jeg har hentet drivere fra forskjellige steder (bl.a. acer.com), men ingen av dem funker. Ett sted fant jeg noen drivere som kommer frem i listen dersom jeg ikke skjuler kompatible drivere - og jeg har forsøkt dem, men det hjelper ikke. Jeg bruker forresten en minnepinne til å laste inn driverene. Jeg har også forsøkt å endre til IDE i BIOS uten at det hadde noen som helst effekt. Jeg har lurt på om grunnen til at installer-en ikke finner den offisielle driveren (fra acer sine sider), er at det ligger i en setup-fil - og kanskje kunne jeg fått det til å fungere dersom jeg fikk pakket ut de filene på en eller annen måte, men dette er bare gjetning fra min side. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Hvorfor bruke flere forskjellige boot-cd'er til å gjøre det du kan gjøre i Vista-installasjonen? Finner du ikke harddisken eller finner du ingen partisjoner? Lenke til kommentar
mflp Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Jeg foretrekker Hiren's til slike ting. Ikke egentlig noen logisk grunn for det Jeg finner verken partisjoner eller harddisk. Derfor gjetter jeg at det er problemer med SATA-driveren, men jeg klarer ikke å installere driveren fordi installasjonen ikke finner filene på minnepinnen. Iallefall ikke kompatible drivere. Endret 20. juni 2009 av mflp Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) ok... det du gjorde nå er kansje det dummeste du sikekrt har gjort.. på Acer dataer så kan du reinnstalere HELE C: disken ved og trykke Alt - F10 under boot.. du kan prøve hvis du ikke formaterte alle partisjonen uansett trykk F2 under boot og på Sata/IDE mode så velger du IDE og ikke achii (eller hva den enn nå het ) edit: vær så snill og ta bort unødvendig quote Endret 20. juni 2009 av Submit Lenke til kommentar
mflp Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg vet om recovery-partisjonen, men vanligvis har ikke dette vært noe problem så lenge man har en vista-cd for hånden. Alle partisjonene er formatert, så det er ikke lenger noe alternativ... Jeg har forsøkt å endre til IDE i BIOS (som jeg nevnte), men dette hadde dessverre ingen effekt. Jeg må finne en eller annen måte å få installert SATA-driveren underveis, men det er her jeg har problemer. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Jeg vet ikke hvor langt du har kommet med det, men jeg ble litt nysgjerrig og dermed søkte for acer recovery på nett. Jeg lastet ned noe tilfeldig, men som virket troverdig etter størrelsen (over 6GB). Det var nye rart i den, da tenker på måten div produsenter velger å deploy ting og tang, men med å bruke verktøy fra Vista AIK, som kan behandle wim filer, mountet jeg boot.wim file i en folder, etter jeg extractet system Iso file. Det var 2 dvd til med mange rare filer. Med å bruke DECOMPRESSENGINEWASAY.exe som var i en folder, MEN med å bruke switches, etter litt prøving, extractet jeg hele operativ system i en drive. Ut fra det jeg ser der så er det intel ahci drivere i denne modellen. Så jeg forstår ikke at du får problemer med installasjon du. Det som allikevel er poeng her, er at du og kan extracte filene i en drive, bruke imagex.exe å lage din egen install.wim file, som du deretter kan plassere i en vannlig installasjons media, eller bruke imagex /apply for å montere direkte i en partition. Det mangler dog (system filene, som bootmgr, og \boot\bcd file, slik at det må settes inn i partition, manuelt, for å klare å boote. ) Mulig det virker litt rart for deg alt det her, men du vil nok finne løsningen etter hvert du prøver deg fram. edit: understreket tekst utgår. Alle nødvendige filer er der. Jeg hade ikke enabled for Vis skjulte system filer, og dermed ble nisinfo her. Endret 21. juni 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå