pleiadene Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det jeg lurer på er:jeg har en gruppe på facebook,der jeg har lagt ut masse bilder fra hjemplassen min ,oversiktsbilder,naturbilder mm ,samt gamle bilda av mennesker osv,nå er det en kar fra bygda som har bedt meg å fjerne alle bilda som måtte vise hannes hus,eiendom og private ting,kan han virkelig kreve det?jeg har bilder av bygda og på de bildene er hannes hus (taket)av hannes hus sammens med resten av bygdas hus,kan han virkelig be meg fjærne bildet? Jeg har sett på alle bildene i gruppen og jeg har ingen bilder av bare hannes hus eller eiendom/ting,jeg har kun oversiktsbilder som viser BYGDA generelt. Hva i all verden kan folk virkelig folange?hvis jeg tar bilde ut fjorden og båten hannes feks ligger i fortøyninga,kan han da kreve at jeg sletter bildet fordi at hans båt er med på bildet? håper dere har svar til meg før jeg blir gal:) her er det han sa i sms til meg: skulle jeg ønske å publisere d som er mitt gjør jeg det selv,prøv å forstå at for meg handler dette om privatlivets fred,håper du vil imøtekomme mitt ønske å sletter alle bildene av huset og eventuelle andre ting som berører meg å mitt privatliv hilsen A Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Er strengt tatt ikke noe lovverk som forbyr det, i så tilfelle lurer jeg litt på hvordan både Google og Sesam/Finn har fått lov til å legge ut gatebilder av hele Oslo, og da tusenvis av leiligheter/hus. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Tipper våre eminente juss-brukere kan svare på ditt spørsmål, flytter tråden over til juss-forumet. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Det hele er vell ganske enkelt. Om du går rundt å tar nærbilder av andre sine hus, så har de rett til å sette foten ned. Du har dog fult lov til å ta bilder av bygda generelt. Kan ta et eksempel: Et slik bilde av en annen mans hus ville jeg vært forsiktig med å legge ut: Men slike bilder ville jeg ikke mistet nattesøvnen av å legge ut: For å være lovgydig. Så kan du sende vedkommende et varselbrev før du tar bilder. Jeg vil meddele at jeg skal ta bilder av (navn på område.) Ønsker du ikke at ditt hus/eiendelere skal være med i bildet, har du nå 7- syv dager på deg til å flytte huset og andre eiendeler. Endret 20. juni 2009 av Svenni212000 1 Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Du har fullt lov til å publisere fotomateriell som omhandlar andre og andre sin eigendom, så lenge dette ikkje er hovudmotivet i biletet. Eg kan dessverre ikkje vise til ein relevant føresegn ved lov, men dette er basic rett innan publisering. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det er kun personer som er vernet mot offentlig visning/gjengivelse på fotografier. Eiendommer, hus, o.l. har ikke noe lignende vern så vidt jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Er du sikker? Slike problemstillingar har ofte vore oppe tidlegare, men eg er usikker på korleis dette er regulert med høve til norsk rett. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Fotoobjekter av "allmenninteresse" er lov å publisere. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Kan denne hjelpe deg? http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå