Gå til innhold

BK: Løvetann ved kysten

Anbefalte innlegg

Forferdelig lite nyskapende og det kan kanskje virke litt uinspirert. Men samtidig er jeg såpass fornøyd med eksponering og farger i bildet at jeg nesten må høre her om det er noe å ta vare på ?

...

post-179066-1245503638_thumb.jpg

Exif:

1/350 sek lukker

f/8

ISO 100

21mm brennvidde

Aner ikke nøyaktig hvor mange prosent crop dette er, men utsnittet er mye mindre enn det bildet var ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksponeringen og fargene sitter, som du sier. Motivet er derimot ikke ditt beste eller mest interessante. Det ufokuserte strået tilfører heller ingenting, og burde egentlig vært fjernet.

Altså bærer bildet av ting som fort gjør det til noe uinteressant. Det er derimot enkle knep en kan gjøre for å fort gjøre det bedre. For eksempel kan en tenke på hvor en posisjonerer seg i forhold til motivet. Jeg kan nemlig skimte holmer og hav i bakgrunnen, noe som kanskje kunne ha vært en fin bakgrunn. Dermed med å løfte kameraet litt lengre opp i forhold til bakken, kan en få bildet med skarpe løvetenner og kanskje litt diffuse bagrunn av en skjærgård. Dette vil da beskrive mer, og gjøre bildet mye mer interessant.

Det kan kanskje høres ut som slakt, men det er det ikke. Kritikken er nemlig ment som klapp på ryggen for å fortsette. :)

Så skal det sies at kanskje løvetenner er et de vanskeligeste motivene en kan bruke for å få gode og interessante bilder som resultat..

Lenke til kommentar

Hei Heggstad!

Tar det absolutt ikke som slakt :thumbup:

Det er akkurat en slik type kritikk jeg er ute etter, og dette motivet var egentlig bare noe jeg drev og eksperimenterte med manuell fokus på :!:

Tar til meg at løvetann er regnet som et vanskelig motiv...

Her på denne versjonen jeg nå legger ved har jeg løftet blikket litt, og et litt annet utsnitt blir det naturligvis da.

Stort sett samme exif, faktisk.

post-179066-1245510597_thumb.jpg

Er i hagen min :blush:

Lenke til kommentar

For en hage! :dribble:

Det siste fremstår som VELDIG mye bedre. Dette forteller nærmest en hel historie, i steden for det første som egentlig ikke viser annet enn et det er en løvetann. Tror i alle fall du skjønner tegninga. ;)

Tråden din viser dessuten hvordan svært enkle knep kan gjøre et ikke alt for et bra bilde til noe veldig mye bedre. Den visser også hvordan egentlig bakgrunnen kan ofte bety like mye som motivet selv.

Endret av heggstad
Lenke til kommentar

Jeg synes også nummer to er vesentlig mer interessant en nummer en, men jeg klarer ikke å la være å tenke at det er noe litt rart med fargene her. Er det ikke et stikk av gult ?

På min skjerm synes det spesielt på bakgrunn og himmel, men også det grønne i bladene.

Dette er jo ikke relevant i forhold til komposisjon, men for meg ser det ut til at bildene kunne bli enda bedre med en liten justering i hvitbalansen. Eller er det skjermen min som bør kalibreres ? :!:

Lenke til kommentar

Heisann McCabre og tusen takk for innspill :)

Joda, det har du helt rett i, med mindre jeg forandrer på hvitbalanse/temperatur i lightroom2, er alle mine bilder liiitt gulstikk i. Rett og slett pga jeg har hvitbalansen i min Pentax innstilt på Shady med litt customising :cool:

Syns det blir så varme og fine farger, og er ikke så glad i de mer harde og kalde fargene. Hater kaldt, fisj! :!:

Her har jeg forandret hvitbalansen i bildet til "Daylight-preset". post-179066-1245538045_thumb.jpg

Bedre?

Lenke til kommentar
......

Her har jeg forandret hvitbalansen i bildet til "Daylight-preset".

Bedre?

haha! Jeg har sett en del av de bildene du har lagt ut her før, og syntes det var veldig rart at du skulle ha oversett dette siden det du legger ut stort sett virker gjennomtenkt. Burde nok skjønt at det var med overlegg :)

Da er det smak og behag det handler om ja. Jeg foretrekker nok den siste versjonen personlig. Synes lek med farger ofte kan være ganske stilig, men tror nok at jeg generelt foretrekker naturbilder i mer naturtro farger.

Uansett synes jeg komposisjonen og dybdeskarpheten i versjon 2 er veldig bra :thumbup:

PS: Veldig misunnelig på den hagen....

Edit: rettet skreivfiel

Endret av McCabre
Lenke til kommentar

Hehe, takker for fine ord :!:

Der har man forresten noe av fordelen med å bo her oppe i det kolde nord, billige tomter/hus som gjerne ligger veeeeldig fint til.

Er født ved havet, elsker havet og skal alltid bo ved et hav :!:

Burde sikkert prøvd ut litt mer med "naturlige" farger, men slik jeg ser det, med dagens teknologi og RAWbilder man kan justere så lett på, er det min frihet å tolke det jeg ser som det jeg faktisk ser. Og ofte bommer man med andres smak da :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...