Gå til innhold

Valg av ny mobil. Omnia 2 vs. Omnia HD.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt en Sony Ericsson W810i siden den kom ut, og har egentlig vært ganske fornøyd med den, men etter jeg badet med den i forrige uke, så sitter jeg her nå med en gammel Samsung SGH-A800, som er min reservemobil :hrm:

Siden iPhone kom ut, har jeg hatt lyst på en sånn, men nå er jeg ikke så sikker alikevell. Har sett mye på to relativt nye Samsung-telefoner; Samsung I8000 Omnia II og Samsung I8910 Omnia HD. Det jeg legger vekt på her er hvilket OS jeg kommer til å ende opp med, og hvor høy oppløsning mobilen har.

Prisguide.no - Sammenlign Omnia 2 og Omnia HD

Jeg har blitt veldig glad i Omnia HD, etter å ha lest mye, men så ser jeg at Omnia 2 har høyere oppløsning, men kommer med Windows Mobile. Er det noen måte å legge inn et annet OS på telefonen på samme måte som at man kan det på en PC ?

Noen som har prøvd noen av dem, eller kan anbefale noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter med samme "problem". Jeg har bestilt HD, men vurderer å kanselere/sende den tilbake, for å så vente på Omnia II. HD har fått pepper for ja, nettopp HD. 720p- opptakene er svært skuffende, både mth lyd og bilde. Bildet er sikkert noe av det bedre som er levert på en mobil, men 24fps hakker altfor mye til at jeg får noe glede av det. Når det i tillegg ikke går an å spille av HD-videoopptak over DLNA pga en audio-kodec som ikke støttes i f.eks. ps3, er det mer enn nok for meg til å revurdere bestillingen min. Jeg håper da at Omnia II kan klare jobben, ettersom den har raskere prosessor og lavere oppløsning på video-opptak(ikke positivt i seg selv, men muligens fordelaktig på en mobil enn så lenge) Jeg vet ikke hva slags audio-kodec II kommer med, men håper på AAC o.l.

I tillegg frister høyere oppløsning på skjermen og kanskje!? WM6.5 vs. Symbian.

Jeg liker også målene på II bedre enn HD. Sistnevnte er stooor og lang, mens II er nær identisk (litt mindre) enn Iphone.

Endret av gunlovin
Lenke til kommentar

Hei - denne tråden gjengir også mitt problem. Penger og lyst på ny mobil er på plass for lengst. Nokia N97 overbeviser ikke på skjermsiden sammenlignet med Samsung i8910, men sistnevnte er så ford.. stor. Jeg liker forøvrig heller ikke bruken av gammeldags løsning med scrolling bars som N97 har. Zoom-spaken til Samsung kan til nød aksepteres så lenge scrolling bars unngås.

Kan gjerne vente et par måneder på et bedre alternativ med AMOLED skjerm. Samsung I8000 Omnia II har > 30% raskere prosessor og langt større oppløsning/pixels enn i8910. Hva resistive skjermer (på i8000) kontra kapasitive skjermer (på OMNIA i8910) angår, har jeg pt ingen sterke meninger. Men den STORE NEDTUREN er at Windows Mobile (i praksis) ikke tillater flere farger enn 64K pga 16bit. Tror ikke dette endrer seg med overgang til Win Mob 6.5 på slutten av året.

Omnia 8910 og NOKIA N97 har tross alt 16 millioner farger. Tror jeg kunne ha akseptert 256 K farger på AMOLED-skjermen, men 64 K ???? Jeg går ut ifra at dette påvirker skjermvisningen negativt rent generelt, mens spesielt på gjengivelse av fotografier og video. Og uovertruffen skjermvisning er jo nettopp grunnen til at jeg ønsker AMOLED på ny touch-mobil. Dessverre så har Samsung Jet for liten skjerm for mitt tilfelle, så det virker ikke som noe aktuelt alternativ for meg. Ser ut som om jeg må fortsette å anvende min "gamle" Nokia N95 en god stund til.

Lenke til kommentar
... Men den STORE NEDTUREN er at Windows Mobile (i praksis) ikke tillater flere farger enn 64K pga 16bit. Tror ikke dette endrer seg med overgang til Win Mob 6.5 på slutten av året.

Omnia 8910 og NOKIA N97 har tross alt 16 millioner farger. Tror jeg kunne ha akseptert 256 K farger på AMOLED-skjermen, men 64 K ???? Jeg går ut ifra at dette påvirker skjermvisningen negativt rent generelt, mens spesielt på gjengivelse av fotografier og video. Og uovertruffen skjermvisning er jo nettopp grunnen til at jeg ønsker AMOLED på ny touch-mobil. Dessverre så har Samsung Jet for liten skjerm for mitt tilfelle, så det virker ikke som noe aktuelt alternativ for meg. Ser ut som om jeg må fortsette å anvende min "gamle" Nokia N95 en god stund til.

Jeg kan ikke så mye om dette, men fant denne artikkelen om emnet. Den er litt gammel, så det kan hende at hardware har forandret seg såpass mye at argumentasjonen ikke er like gyldig lenger. Men WinMo er det samme, i hvert fall mht farger...

På amobils Faktasheet står det forresten 16mill farger på II, noe som da ikke kan stemme iflg overstående?

Edit: det står forresten også 16mill farger på Samsung Norge sitt faktasheet også.

Endret av gunlovin
Lenke til kommentar

Har lest alle sidehenvisningene du refererer til, dvs før denne tråden ble skapt.

Inntil det motsatte er blitt bekreftet, tror jeg imidlertid at Omnia II har en skjerm som med andre operativsystemer enn Windows klarer 16 millioner farger. Men med Windows Mobile så går fargene ned til usle 64K iflg utallige web-sider om Omnia II, les f.eks. linken her:

http://www.gsmarena.com/samsung_i8000_omni...eview-362p2.php

Der står blant annet:

"The only things that stop it [dvs skjermen] from being perfect are the limited number of colors - 64K - and the resistive display, both restrictions of the underlying Windows Mobile OS. That and the disappointing sunlight legibility."

Synd, fordi jeg skulle gjerne vært på kundelisten til Samsung og deres i8000 omnia 2 - men dette skjer neppe med 64K farger på video og fotoavspilling. Redusert fargevalg på menyer betyr neppe noenting.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at det er så dumt med den noe lavere oppløsningen på skjermen til HD. Det går raskere å rendre, og krever dermed mindre prosessorkraft. På en annen side har II fått større prosessor. Jeg vet ikke om WinMo krever mer av prosessor enn Symbian, men skjermen til II krever i hvert fall mer.

To ankepunkt for den lavere oppløsningen: web-browsing og TV-ut. Jeg prøvde TV ut på HD-en i går, og det virker som jeg kun får 360x640 punkter signal ut ( Til full HD Sony), og bildet blir dermed oppskalert og pixelert/kornete via TV-ut.

Klarer samsung å fikse audio kodec slik at DLNA funker, så trenger jeg strengt tatt ikke TV ut, og vil nok heller benytte wi-fi. Men det gjenstår å se...

Har også litt blandede erfaringer med DLNA fra mobil(N82) til PS3. Ikke raskt nok streaming til at video funker bra, men det gikk greit å kopiere fra mobil til PS3 via DLNA, for å så spille av videoen fra PS3 harddisk.

Endret av gunlovin
Lenke til kommentar

Hva hjelper det med millioner av farger hvis skjermen er lavoppløst? Telefoner med Windows Mobile (deriblant HTC Touch HD og SE Xperia) har flere ganger blitt omtalt som de med de beste skjermene på markedet, og til tross for "bare" 65k farger er fargegjengivelsen god og oppløsningen med på å gjøre bildet veldig skarpt. Jeg så en sammenlikning en gang mellom en telefon som kjørte WM og hadde høy skjermoppløsning kontra en telefon med flere millioner farger og lav oppløsning, og det var ikke vanskelig å se at oppløsningen har veldig mye å si. Hjelper lite med støtte for millioner av farger når skjermen ikke klarer å vise alle disse fargene samtidig, slik at man må "hoppe over" flere nyanser fra piksel til piksel.

Det er ikke sikkert at det er så dumt med den noe lavere oppløsningen på skjermen til HD. Det går raskere å rendre, og krever dermed mindre prosessorkraft. På en annen side har II fått større prosessor. Jeg vet ikke om WinMo krever mer av prosessor enn Symbian, men skjermen til II krever i hvert fall mer.

På samme måte blir det med fargedybden. 17 og 18 bit krever en del mer enn 16 bit som WM bruker. Dermed vil det gå litt opp i opp.

Lenke til kommentar
...

På samme måte blir det med fargedybden. 17 og 18 bit krever en del mer enn 16 bit som WM bruker. Dermed vil det gå litt opp i opp.

Ettersom II har fått kraftigere prosessor, og kjører færre farger, går det vel kanskje mest opp?

Omnia II fremstår mer og mer atteraktiv for meg... Ut fra de preview- filmene jeg har sett, så virker også UI-et litt smoothere på II enn det jeg opplever på HD.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men den STORE NEDTUREN er at Windows Mobile (i praksis) ikke tillater flere farger enn 64K pga 16bit. Tror ikke dette endrer seg med overgang til Win Mob 6.5 på slutten av året.

Samsung Omnia II kommer med ny OLED skjerm med 16 millioner farger og WM 6.5.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Men den STORE NEDTUREN er at Windows Mobile (i praksis) ikke tillater flere farger enn 64K pga 16bit. Tror ikke dette endrer seg med overgang til Win Mob 6.5 på slutten av året.

Samsung Omnia II kommer med ny OLED skjerm med 16 millioner farger og WM 6.5.

Så er det store spørsmålet: Er det noen som klarer å se forskjell på 65K eller 16M farger? lol

vet heller ikke hva jeg skal velge.

hva har dere funnet ut går/gikk dere for omnia i8000 (2) elller omnia i8910 hd? forklar hvorfor.

Forklar? Største forskjellen er at HD har Symbian, mens II har WM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...