kroofant4 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Lol usikker på om jeg har skrevet riktig i overskriften. Anyway. Jeg klarte å stryke på norskeksamen og skal klage. Jaja jeg skal spare dere for hvordan ditten hvordan datten men et jeg lurer på er: Hva skjer når du har stryket på eksamen? Etter at du ikke har fått medhold på klagen. Er det fortsatt sjanse for å studere videre på høsten? Hva må jeg gjennom før jeg får vitnemål? Vil gjerne studere til høsten innen for økonomi. Fikk 3'er i skriftlig og 4'er i muntlig i standpunkt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Du får delkompetansebevis, noe som innebærer at du ikke har allmen studiekompetanse. De fleste kurs på høgskole og universitet krever studiekompetanse - unntaket er åpne studium. Det du må igjennom er en bestått norskeksamen. Lenke til kommentar
kroofant4 Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Takk for svaret. Hvordan tar jeg norskeksamen på nytt og når blir det? Hva skjer med vitnemålet mitt egentlig, blir det primær, ordinær eller sekundær da? Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Beklager å måtte si dette, men når du stryker på norsk eksamen så stryker du i norsk. Det vil si at du må opp til eksamen i norsk muntlig, hovedmål og sidemål. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det holder da å ta en ny eksamen i norsk skriftlig som privatist? Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Ikke i følge læreren vår, skal sjekke om det står noe om det på udir. Lenke til kommentar
Jeunesse Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Om du ikke består et fag i VG får du "kompetansebevis", altså et bevis på at du har gjennomført videregående, men du får ikke vitnemål, og dermed ikke generell studiekompetanse, derfor vil du ikke kunne studere til høsten. Om man stryker i en eksamen har man automatisk rett til en ny eksamen, så du vil få tilbud om en ny eksamen til høsten, denne må du bestå, og da vil du få generell studiekompetanse, men det ser mørkt ut for studier til høsten for deg er jeg redd... Det eneste du kan håpe på er å få gjennomslag for klagen... On du må gjennoppta norskfaget slik som Andreas345 indikerer blir jeg litt overrasket over, du har jo standpunktkarakter, men jeg er ikke sikker på hvordan dette gjennomføres... Uansett lykke til, får håpe du får gjennomslag for klagen din Endret 20. juni 2009 av Jeunesse Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Jeg fikk også 1 på norskeksamen (hovedmål). Fordi jeg glemte oppgavenummer. >_> Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Norsk: I norsk skriftlig må eksamen i hovedmål og sidemål tas samme semester. Hvis en privatist har strykkarakter i en av målformene, kan det imidlertid avlegges eksamen kun i denne ene målformen. NB: Eksamen må da tas påfølgende semester. Det er ikke mulighet til å forbedre karakter i kun en av målformene. Lenke til kommentar
Jeunesse Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Jeg fikk også 1 på norskeksamen (hovedmål). Fordi jeg glemte oppgavenummer. >_> Hvordan vet du det er begrunnelsen? Jeg glemte kilder, men fikk allikevel 5... jeg har vansker med å tro mangel på oppgavenr. var det eneste problemet Lenke til kommentar
kroofant4 Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Vel stikker på skolen imorra for å høre lit mer om situasjonen. Hvis det er noen som er interessert så kan jeg komme med en update. Så langt har jeg skjønt at jeg kan ta det opp på høsten og MÅ bestå men det forskyver hele dritten. Sykt mange som har strøket i år. Skjønner ikke hvorfor en stil skal bety å mye... Sukk Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Jeg fikk også 1 på norskeksamen (hovedmål). Fordi jeg glemte oppgavenummer. >_> Hvordan vet du det er begrunnelsen? Jeg glemte kilder, men fikk allikevel 5... jeg har vansker med å tro mangel på oppgavenr. var det eneste problemet Har vanskelig for å tro at jeg skulle få 1 når jeg har fått 4-5 på alle stiler ellers. Dette er min første og eneste stryk i løpet av hele videregående. At grunnen er at jeg manglet oppgavenummer er jo åpenbar. Hvis man ser på vurderingsskjemaet sensorene får, kan jeg i tillegg også umulig fortjene en 1-er, noe norsklæreren min også er enig i. Der er grad av relevanse til oppgaven bare ett punkt av mange. http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...ringsskjema.pdf Endret 21. juni 2009 av Ahnjo Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hvis du glemmer oppgavenummer så vet ikke sensor hvilken oppgave du har svart på, og derfor ikke noe grunnlag for å bedømme oppgaven. Helt riktig å stryke deg da, vil jeg si. Dessuten så tyder det på slurv og at man ikke tar eksamen seriøst, det gjenspeiles naturlig nok i karakteren. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hvis du glemmer oppgavenummer så vet ikke sensor hvilken oppgave du har svart på, og derfor ikke noe grunnlag for å bedømme oppgaven. Helt riktig å stryke deg da, vil jeg si. Dessuten så tyder det på slurv og at man ikke tar eksamen seriøst, det gjenspeiles naturlig nok i karakteren. Det tyder på slurv og at man ikke tar eksamen seriøst? Å glemme oppgavenummer kan selv skje den beste. Hvordan du kan si at man da ikke tar eksamen seriøst skjønner ikke jeg. Sensor kunne enkelt ha funnet ut hvilken oppgave jeg hadde valgt ved å faktisk lese det jeg hadde skrevet. Det var 1-2 kåserioppgaver å velge mellom, og utifra det burde det være enkelt å finne ut hvilken av de to jeg ikke hadde valgt. I tillegg skrev jeg DEL I, som også skal bedømmes. Sensoren skal bedømme hva eleven kan, og ikke hva eleven ikke kan. Ved å se over hele oppgaven bare fordi det manglet oppgavenummer har han ikke vurdert hva jeg kan. >_> Og som sagt, relevans til oppgaven er bare én del av hele vurderinga. Sensor skal også vurdere språk, form etc. <_< Lenke til kommentar
Rhythm Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Noen som vet hvor mange som strøk på norskeksamen? Hørte noe om at det var så mye som 60% i Oslo/Osloområdet, men det kan vel ikke stemme? På skolen min gikk ihvertfall veldig mange ned i forhold til standpunkt, men 60% stryk virker likevel ganske drøyt vel? Lenke til kommentar
Jeunesse Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Noen som vet hvor mange som strøk på norskeksamen? Hørte noe om at det var så mye som 60% i Oslo/Osloområdet, men det kan vel ikke stemme? På skolen min gikk ihvertfall veldig mange ned i forhold til standpunkt, men 60% stryk virker likevel ganske drøyt vel? Ja det får jeg håpe er feil, det kan vel ikke være 60%! Har ikke sett noen oversikter nei.. synd, ville gjerne se hvordan fordelingen var Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Når man ser språkkunnskapene til mange på dette forumet, så jeg ikke så veldig overrasket om så er tilfelle. ^^ Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg fikk også 1 på norskeksamen (hovedmål). Fordi jeg glemte oppgavenummer. >_> Jeg glemte også oppgavenummer og fikk 5. Man kan nok bli trukket for glemt oppgavenummer, men å stryke noen virker veldig drastisk. Dersom det du sier er et faktum ville jeg ihvertfall klaget. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 I så fall er det første gang på 3 år at jeg har bommet på en oppgave, men vi får se. Har klagd. Kan jo være at jeg skrev en rævvoppgave... Lenke til kommentar
mathos Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 En venninne av meg strøyk på den fryktede Shabana Rehman-oppgaven i fjor. Såvidt jeg husker så måtte hun bare ta ny eksamen i hovedmål (som hun fikk stryk i på eks). Skyt meg hvis jeg tar feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå